Jump to content

Energikrise - Hva nå?

Arnstein

Recommended Posts

Orkanene herjer oljefeltene i Mexico-gulfen og raffineriene på land stopper opp. I nyhetene spås det at bensinpriser på 15 kr er innen rekkevidde. Hvilke innvirkninger vil dette få for båtlivet vårt? Vil det bli prissfall på energihungrige farkoster med påfølgende konkurser og elendighet i båtbransjen? Eller regner vi med at det går over og at alt er ved det normale til våren igjen? Ser ikke bra ut dette som skjer nå.

Personlig tror jeg vi vil se en tilbakegang i salget av nye båter, samt et større utbud på bruktbåter. Jeg vil nok også tenke mer energiøkonomi om det blir værre nå.:sad:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Hvis Ola dunk da hadde hatt en annen beregningsmåte på bensin/dieselavgift der man ikke prosentvis la på ettersom råoljeprisen økte hadde det vært bra. Da hadde vi ikke fått så store utslag her, og man kunne skapt mer forutsigbare betingelser for f.eks bedrifter og oss andre.

Vi har jo muligheten til å gjøre det

Jeg tror ikke dette får så veldig stor effekt - med mindre at de fleste av de som kjøper båter i dag kjøper større båter enn de har råd til - og dermed ikke har råd til prisøning på drivstoff. Jeg tror at det som først og fremst driver båtmarkedet i Norge er den lave renten, og med en høy oljepris forblir den norske kronen sterk, og dermed må Norges Bank holde renten lav slik at ikke kronen blir så sterk at all eksportindustri mister konkurranseevnen sin. Samtidig sikrer orkanene at den amerikanske økonomien utviker seg svakt, hvilket svekker dollaren, hvilket gjør at kinesiske varer forblir billige, hvilket medøfer at vi importerer deflasjon - og dermed forblir vår inflasjon lav. Dermed må Norges Bank holde renten lav for å få opp inflasjonen.

Men jeg tror at høye bensinspriser kan medføre at flere velger båter med dieselmotor - enten innenbords eller utenbords

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Orkanene herjer oljefeltene i Mexico-gulfen og raffineriene på land stopper opp.  I nyhetene spås det at bensinpriser på 15 kr er innen rekkevidde.  Hvilke innvirkninger vil dette få for båtlivet vårt?  Vil det bli prissfall på energihungrige farkoster med påfølgende konkurser og elendighet i båtbransjen?  Eller regner vi med at det går over og at alt er ved det normale til våren igjen?  Ser ikke bra ut dette som skjer nå.

Personlig tror jeg vi vil se en tilbakegang i salget av nye båter, samt et større utbud på bruktbåter.  Jeg vil nok også tenke mer energiøkonomi om det blir værre nå.:sad:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror nok nybåtsalget vil holde seg ca der det er i dag, kanskje det blir levert enda flere dieselmotorer, også i relativt små båter.

Men bruktbåtsalget vil nok bli dårlig, spesiellt salget av halvgamle store båter med bensinmotorer.. Som om ikke de er tungsolgte nok fra før..

De siste 35 årene har lønningene steget til det 10-dobbelte. Drivstoffprisene har steget til ca. det 5 dobbelte.

På sikt etterhvert som kinesere og indiere flest vil ha vestlig levestandard, vil vi måtte regne med betydelig prisøkning. Ikke lett å spå, men drivstoff til båt vil kanskje om en 5 års tid koste dobbelt så mye som i dag. De som kjøper drivstoff-tørste båter bør nok ta høyde for det, i alle fall. :smiley:

Med høye oljepriser vil vel og produksjonskostnadene øke??

Ikke misforstå meg her da jeg mener drivdsstoffprisene er alt alt for høy men det er først nå at jeg betaler de samme % for en liter bensin på bilen som jeg gjorde i 1987, sammenlignet med lønna mi da. Så frem til nå har faktisk bensin hvert billigere en tidligere etter hva jeg kan se

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Med høye oljepriser vil vel og produksjonskostnadene øke??

ALt som er kjemikaliebasert øker i pris - og energiprisene øker. Pga den sterke kronen blir norske båter dyre på eksportmarkeder - og er produsentene rigget for høyt eksportvolum nå kan det være at prisøkningen blir moderert for å få større volum på hjemmemarkedet.

Det er vel som en skriver at dersom drivstoffprisene blir sinnsyke så kan en jo justere litt på avgiftene. Det skjedde jo for noen år siden når folket gikk til streik for å si det slik.

Uansett tyder nok mye på at det vil bli relativt sett dyrere å bruke båt fremover enn tidligere...

Jeg tipper at når jeg er 90 år så sitter mine "oldebarn" og vil høre meg fortelle om den sinnsyke tiden der det faktisk var fritt frem for enkelt personer å bruke hundre liter diesel på en time, bare for moroskyld!!!

Det har lenge vært snakk om maks grenser for hvor mye drivstoff en bil kan bruke pr mil. En eller annen gang kommer det/bør det komme på båter også

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

ettersom oljen er en knapp ressurs der etterspørselen er større enn tilbudet vil prisene antakelig øke etterhvert som stadig større deler av verden øker sin velferd - ref Kina og India. Dette vi også medføre at betalingsviljen for alternativ energi øker, og at utviklingen av alternative energikilder vil øke ytterligere (f.eks. hydrogen, miljødiesel, hybrid drift etc). Utvilingen vil først skje der på de produktene der man har store volumer på den nye teknologien slik at man får rask payback på sine investeringer i produktutvikling, typisk hybriddrift på bil. Dette ser vi begynner å ta av nå - Toyota/Lexus har bra utvalg, nye Audi Q7 kommer med hybriddrift, Volvo/Ford snakker om det samme.

Etter at teknologien er komersialisert og nedbetalt vil produsentene lete etter andre områder der de kan få avsetning for sin teknologi - og da vendes nok blikket mot båtmarkedet. Men jeg tror nok at det vil ta en del år før man får hybriddrift på båter. Derimot tror jeg at det vil bli mer og mer dieselmotorer i båter globalt sett - fordi dieselmotoren har en bedre virkningsgrad på drivstoff enn bensinmotoren - og dermed billigere i drift. Og dermed tror jeg VP har posisjonert seg klokt med sin nye D serie motorer som er dieselmotorer med samme prestanda som bensinmotorer.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Vi har da overhodet ikke noen energi krise i Europa og USA :confused: Har vi noen energi krise så er den på raffinerings siden. Raffinerier er nedlagt over en lav sko i Vesten. Ingen vil ha disse i nabolaget med tilhørende muligheter for oljesøl endel støy osv. Se bare på Norge-Sola raffineriet er stengt. I tillegg så er ny moderne raffineringsteknologi ikke utbygd pga høye investeringer. Det som er i ferd med å skje er at bla diesel forbruket som øker jevnt og trutt kan føre til problemer med raffineringskapasiteten og således kan dieselen bli veldig dyr på kort sikt. Vesten er nødt til å se på raffineringskapasiteten sin sammenlignet med forbruk.

Kina har skrudd ned tempoet sitt veldig mye i år og det har de vært nødt til å gjøre da det har kostet dem mye penger når økonomien har vokst så fort som den bla gjorde ifjor. Både Kina og India trenger enorme mengder energi og vil trenge mere for å vokse ytterligere. Og derfor har de nå skåret ned men mest fordi de er i ferd med å vokse seg blakke. Det er innført kvotesystemer med statlige lisenser osv og enkelte kinesiske handelshus sliter i oppoverbakke og må redusere. Skip på gullkantede rater tilbakeleveres og avtaler brytes over en lav sko. Ikke fordi de er "kjeltringer" men markedet er ikke tilstede på samme måte som før.

Spm PanPan sier så har prisstigning på oljeprodukt vært langt mindre enn lønnsveksten og sånn sett så er vel bensin og diesel fremdeles billlig selv med oljepris på USD 65 pr fat. Jeg er også litt uenig i at drivstoff avgiftene skal justeres opp og ned for å holde et stødig prisnivå for forbrukerene i en tid med varierende rå olje priser. Skulle dette gjøres så må det gjøres for andre produkt også og da blir det bare enda mere uoversiktelig med diverse byråkratisk rør vil jeg anta. Det kan da umulig være regjeringes oppgave å regulere markedet på denne måten ?

Forøvrig Thor, er det ofte de samme som hyler etter " fritt marked" som hyler når det "frie markedet" lar oss smake bensin og dieselpriser det virkelig svinger av.

Forøvrig er det bekymringsfullt at oljeprisen kan tvingen verdensøkonomien inn i en krise. Hva gjør f.eks Kineserne når de ikke lenger kan KJØPE olje ? De kan jo f.eks TA olje. Andre stater, har gjordt dette før. Nordøst for seg, har Kineserne så mye olje de bare klarer å bruke. Feltene er også snart klare, men med Russisk effektivitet, tar det sikkert noen år, før denne slippes på markedet.

Sånn sett tror jeg at fred og sikkerhet i verden, ikke akkurat styrkes av $65 pr fat. Selv om oljefondet vårt gjør det.

Suzuki

No boat needed..

alternative energikilder vil øke ytterligere (f.eks. hydrogen, miljødiesel, hybrid drift etc).

<{POST_SNAPBACK}>

Det er en utbredt misforståelse at Hydrogen er en alternativ energiKILDE. Hydrogen er en energiBÆRER. Det må rett og slett brukes energi for å fremstille den. Fordelen med hydrogendrift er allikevel at den er mer miljøvenlig i bruk enn hydrokarbonbaserte drivstoff.

Men nå er vi vel langt utenfor det opprinnelige spørsmålet.

Jeg har liten tro på at drivstoffprisene vil påvirke båtsalget. For de fleste er den største kostnaden ved å ha/bruke en båt fortsatt rentetapet på båtens verdi. (Hvis man ser bort fra investeringer i nytt utstyr) Da vil en lav rente være mye viktigere enn oljeprisen.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Vi har da overhodet ikke noen energi krise i Europa og USA :confused:  Har vi noen energi krise så er den på raffinerings siden.

Nå ja, skal jo ikke nekte det helt, men det er tross alt RÅOLJE-prisen som stiger (og trekker med seg resten). Hadde det bare vært raffineringssiden som var flaskehalsen, så hadde råoljeprisen kanskje heller gått NED når ytterlige raffinerier ødelegges i orkaner mens prisen på raffineringsprodukter (bensin, diesel) hadde gått OPP.

Jeg tør minne om at vi også hadde "energikrise" på 70-tallet. Den gang var "alle" (les: journalister og politikere) enige om at verdens oljeresurser ville ta slutt i nær fremtid og at prisene ville stige til uante høyder. Det har som kjent ikke hendt.

Verden har fremdeles store oljereserver, flere oppdages etter hvert og ny teknologi gjør utvinnelsen mer effektiv. Jeg tror verden har tid på seg til å sjalte over på andre energformer etter hvert som oljen måtte ta slutt.

Jeg er helt enig med Lars_Herman i at hydrogen ikke er en energikilde. Det er heller ikke hybriddrift, som baserer seg delvis på elektrisitet. Men disse energiformene kan få større betydning etter hvert, da de, i likhet med olje og bensin, er godt egnet som energibærere for mobile farkoster. Hybridddrift kommer neppe i båter, da det er best egnet for biler med bremsing og svært varierende belastning. Men elektrisk drift er på full fart inn i båtlivet i mange land, fortrinnsvis på innsjøer, selv om dette totalt sett er stor energisløsing.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Orkanene herjer oljefeltene i Mexico-gulfen og raffineriene på land stopper opp.  I nyhetene spås det at bensinpriser på 15 kr er innen rekkevidde.  Hvilke innvirkninger vil dette få for båtlivet vårt? 

<{POST_SNAPBACK}>

Nå vil vel kanskje "markedet" se sitt snitt til, kortsiktig, å sette opp drivstoffprisene som et resultat av Rita. Man vil kanskje se 80 US$/bbl. Så vil det, kortsiktig, falle tilbake igjen.

Inntil det såkalte markedet oppdager "peak oil".

"Peak oil" inntreffer når det ikke lenger er mulig å justere produksjonen til etterspørselen fordi det ikke lenger er økende tilgang på råolje.

Mange hevder at vi allerede er i "peak oil", og andre hevder at det vil inntreffe innen 10 år. Letingen etter nye felt går temmelig varmt nå om dagen, og de som driver med slikt har gode tider.

En bør vel ikke ha den helt store glasskula for å se råoljepriser på 200-300 US$/bbl innenfor en tiårsperiode og dieselpriser på 30-40 kr/l.

Jeg regner med at mine barnebarn vil være rimelig sure på meg fordi jeg var med på å brenne opp et av våre viktigste råstoff.

Google på "peak oil" og tenk.

Båtlivet vårt i fremtiden? Seilbåt, seilbåt, seilbåt og en og annen nyrik med en 20 foter med 80 hk dieselmotor.

Jeg spår at en 35 foter med 2 x 300 diesel vil være relativt uomsettelig om få år.

Store Norske Kullseilingskompani.

Det er en utbredt misforståelse at Hydrogen er en alternativ energiKILDE. Hydrogen er en energiBÆRER. Det må rett og slett brukes energi for å fremstille den. Fordelen med hydrogendrift er allikevel at den er mer miljøvenlig i bruk enn hydrokarbonbaserte drivstoff.

Flisespikkeri kanskje, men allikevel. Alle energiformer krever vel energi for å framstilles, så også råolje? Videre, hydrogen er et grunnstoff og kan vel som sådann ikke "framstilles". Grunnstoffer utvinnes fra naturen hvor de foreligger i mer eller mindre ren tilstand. Det er lenge siden alkymistene mente at grunnstoffer (gull) kunne framstilles.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Nå ja, skal jo ikke nekte det helt, men det er tross alt RÅOLJE-prisen som stiger (og trekker med seg resten). Hadde det bare vært raffineringssiden som var flaskehalsen, så hadde råoljeprisen kanskje heller gått NED når ytterlige raffinerier ødelegges i orkaner mens prisen på raffineringsprodukter (bensin, diesel) hadde gått OPP.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg skjønner ikke hvorfor råolje prisen burde gå ned når raffinerings kapasiteten minsker jeg ? Selvfølgelig går råolje prisen opp. Og det gjør den.

Råoljeprisen stiger og faller vel som alle andre varer basert på etterspørsel. Det er ingen andre enn raffineriene som etterspør råolje. Hvis produksjonskapasiteten er større enn raffineringskapasiteten bør prisen gå ned. Men nå er vel situasjonen den at også produksjonen (rigger og platformer) i Mexicogulfen har fått et slag for baugen (bokstavelig talt), så det endelige forholdet mellom produksjon og raffinering er vel ikke helt enkelt å si noe om.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Jeg skjønner ikke hvorfor råolje prisen burde gå ned når raffinerings kapasiteten minsker jeg ?  Selvfølgelig går råolje prisen opp. Og det gjør den.

Har ikke peiling på dette, men synes det høres logisk ut at prisen på en råvare kan gå ned dersom man har mer enn nok av selve råvaren men mangler kapasitet på foredlingssiden.

Da får man et stort tilbud, men mindre etterspørsel.

Nå er det jo slik at båtene våre ikke går på råolje. Så om redusert raffineringskapasitet fører til overflod av råolje på markedet og billigere pris på råoljen. så vil vel den reduserte raffineringskapasiteten føre til økt press på prisene på raffinerte produkter (bensin, diesel etc.).

Færre bbls crude inn i raffineriet = farre bbls bensin og diesel ut til bensinstasjonen. Verdens etterspørsel etter disse produktene øker jo og raffineriene (les oljeselskapene) vet jo selvsagt å ta seg betalt når markedsituasjonen gir dem mulighet til det.

Mht. Rita så er det helst utvinningskapasiteten man er redd for. Slik det ser ut dreier Ritas bane mer nordvest og vil da treffe rett inn i haugen av rigger i gulfen. Sjekk situasjonen her

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Jamen Rolf,en må også tenke på økte transport kostnader. Tankbåtene blir forsinket-det er store penger. Og det vil presse ratene opp,det blir færre båter til å konkurrere om nye laster. Også tar varestrømmen litt andre veier. Når raffineri A er stengt så må båtene losse på raffineri C og så må

produktet fraktes tilbake til forbrukerene i område A. Så produktbåtene blir presset på kapasitet og ratene stiger for disse også. Det må jo bli prisoppgang i alle ledd ut av sånt ?

Har problemer med sitat funksjonen.

thor skreiv:

"Jamen Rolf,en må også tenke på økte transport kostnader. Tankbåtene blir forsinket-det er store penger. Og det vil presse ratene opp,det blir færre båter til å konkurrere om nye laster. Også tar varestrømmen litt andre veier. Når raffineri A er stengt så må båtene losse på raffineri C og så må

produktet fraktes tilbake til forbrukerene i område A. Så produktbåtene blir presset på kapasitet og ratene stiger for disse også. Det må jo bli prisoppgang i alle ledd ut av sånt ? "

Absolutt, se here hva såkalte pålitelige kilder sier:

TANK-Tonnasje holdes igjen fra oljeselskap -meglere

Published: 13:43, 22.sep.2005

LONDON, Sept 22 (Reuters) - Tanker owners are withholding vessels from oil firms attempting to move petroleum products to the U.S. in anticipation of much higher rates after Hurricane Rita hits the mainland, brokers and industry sources said on Thursday.

They said many ship owners were betting on Hurricane Rita causing major disruption to the refining and production system in Texas and the U.S. Gulf Coast.

"Owners are assuming that as of next Monday charters will be falling over themselves to book ships to make up the shortfall...They are simply taking a position," one industry source told Reuters.

((Reporting by Stefano Ambrogi, editing by Brian Killen; Reuters Messaging: stefano.ambrogi.reuters.com@reuters.net; +44 20 7542 8167, fax +44 207 542 4453; Email:stefano.ambrogi@reuters.com))

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Hvordan vil dette påvirke Plastprisen, som jo våre båter bygges av i dag.

Eller Epoksy prisen ?

Hvor mye vil nye båter gå opp i pris ?

Og vil våre eldre(bruktbåter) følge etter ?

:discuss:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...