Jump to content

Energikrise - Hva nå?

Arnstein

Recommended Posts

Hvordan vil dette påvirke Plastprisen,  som jo våre båter bygges av i dag.

Eller Epoksy prisen  ?

Hvor mye vil nye båter gå opp i pris ?

Og vil våre eldre(bruktbåter)  følge etter  ?

:discuss:

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, skal vi si at skroget utgjør 10% av båtprisen ?

Skal vi si at polyesteren og matte utgjør 40% av skrogprisen ?

Personlig tipping; svært, svært lite.

suzuki

No boat needed..

Enig med Suzuki. I tillegg til at veien fra råolje til ferdig båt går igjennom så mange ledd, at effekten av oljeprisen har blitt glattet ut.

I verste tilfelle vil verdensøkonomien kunne lide hvis oljeproduksjonen rammes hardt. DA kan det skje mye rart, men da tror jeg ikke økte båtpriser blir det mest alvorlige.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Husker godt oljekrisa på 70 tallet (vinteren 1973?). Det startet med at man innførte forbud mot å kjøre bil i helgene, og jeg mener også at det ble delt ut rasjoneringskort, men de ble aldri tatt i bruk. Husker det var mye snakk om hvordan man skulle få bensin til gresslippere påhengere o.l. da man måtte ha bil for å få et slikt kort.

Det jeg aldri fikk helt med meg hva som lå bak denne plutselige krisesituasjonen. Var det ikke egentlig en kunskig skapt krise?

Det jeg aldri fikk helt med meg hva som lå bak denne plutselige krisesituasjonen. Var det ikke egentlig en kunskig skapt krise?

<{POST_SNAPBACK}>

De arabiske oljeproduserende landene i organisasjonen OPEC krevde i 1973 at Israel skulle trekke seg ut av de palestinske områdene landet hadde okkupert. De satte makt bak kravet ved stenge oljekranene i hele fem måneder, noe som førte til skyhøye oljepriser i USA, Europa og Japan.

Da oljekrisa var på sitt verste, advarte den daværende amerikanske utenriksministeren Henry Kissinger om at USA kunne bli "tvunget til å handle."

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Da oljekrisa var på sitt verste, advarte den daværende amerikanske utenriksministeren Henry Kissinger om at USA kunne bli "tvunget til å handle."

Men den gikk jo over nokså fort da :wink:

Hadde akkurat rukket hjem med ny bil den lørdagen kjøreforbudet ble gjort gjeldene :cryin:

Fryktlig frustrerende for en ungdom med ny bil. Resten av den helgen gikk med til å montere stereoutstyr. :yesnod:

Det var OPEC som bestemte seg for å straffe vestlige land som støttet Israel i Yom Kippur-krigen.

Oljeprisen steg over 200%.

<{POST_SNAPBACK}>

Og til nå i år har den bare steget 100%.....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Men den gikk jo over nokså fort da  :wink:

Hadde akkurat rukket hjem med ny bil den lørdagen kjøreforbudet ble gjort gjeldene  :cryin:

Fryktlig frustrerende for en ungdom med ny bil. Resten av den helgen gikk med til å montere stereoutstyr.  :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Og jeg kjørte drosje på fritida i -73. Gjett om jeg hadde mye å gjøre?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

He he. Jeg husker ihvertfall en ting veldig godt Lasse. Vi var på TC til Chevron og ble gitt ordre om å stoppe i Stillehavet og drifte. Hvor lenge vi lå dere og glante det husker jeg ikke men det var lenge. Og vi hørte på Utenlandssendinga at det var skål tomt for olje og ikke noe å oppdrive heller. Litt pussig siden vi hadde rundt 101 000 tonn ombord og vi var ikke de eneste som lå og glante.

Grunnen til oljekrisen husker jeg ikke men mener at oljeselskapenes spill er omtalt i boken som heter De Syv Søstre.

Fin debatt dette der. Ojekrisa i 1973 oppstod fordi OPEC med Saudi Arabia i spissen skrudde igjen kranene. Problemstillingen for araberne da er som nå, nemlig å straffe amerikanerne og deres allierte. Det OPEC feilberegnet var Nordsjøen med sine forekomster nær markedet. Ekofisk pluss flere bristiske felt var alt on stream med Statfjord og sine 30000 bbl/day per brønn produksjon rett rundt hjørnet. Så taktikken til OPEC falt fort i fisk.

Situasjonen nå er totalt helt annerledes. Vi har 1,2 mrd kinesere med en økonomi som vokser 8-10% per år. Fordi om de kanskje har en ideologi der borte, så er de i allefall ikke mer idealister enn meg og deg. Syklene byttes ut til fordel for biler så snart yenen tynger bankbøkene.

Amerikanerne sliter med å få nok forsyninger. Mexico-gulfen både på mexicansk og US side produserer hva den makter og har passert platå. Venzuela selger mesteparten av olje til amerikanerne. Alaska er tynt til bristepunktet. Og så denne elendigheten vi ser nå der borte. Det vil ta måneder om ikke år, med stor energi-innsats før enn ting er på plass igjen der borte. I mellomtiden og etterpå får vi merke det. You bet.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Forøvrig har Tom Clancy beskrevet hva 1,2 mrd Kinesere kan finne på, når de ikke lenger vil la seg styre av vesten mhp. tilgang på billig olje og frie markeder de kan selge sine produkter på.

Ingen hyggelig tanke. Spesielt ikke for russerne.

Krapyl; som gammel miljøværner, er dette kjent nytt. Av en eller annen grunn, er det ikke særlig stuerent å snakke om det i oljefyllte Norge. Alternativer finnes, og kan utvikles, om "noen" vil. Problemet er vel, at oljeselskapene finner det svært interessant å styre saker som de vil, og effektivt stopper all forsknig på alternativer. Om ikke Norge er i en særstilling, så iallefall i US. Her hjemme diltes det trofast etter, for vi kan vel ikke si imot amerikanerne, kan vi vel ?

Og selv om produksjonen kan økes, er det bare et forbigående fenomen. Taket er nådd. Vi i Norge, der drivstoffprisene er kalkulert med 60-80 % avgift, merker det ikke så godt. Men amerikanerne, som har blitt opplært til å være gode patrioter, og dermed har kjøpt Suburban, Hummer H2 og andre godsaker alle mann, sliter. Og jeg er helt enig, verre vil det bli.

Suzuki

No boat needed..

Husker godt oljekrisa på 70 tallet (vinteren 1973?). Det startet med at man innførte forbud mot å kjøre bil i helgene, og jeg mener også at det ble delt ut rasjoneringskort, men de ble aldri tatt i bruk.....

<{POST_SNAPBACK}>

Du husker nok riktig, Lasse.

Den såkallte oljekrisen var vinteren 1972/-73 og alle bileiere fikk tilsendt rasjoneringskort fra "FORSYNINGSNEMNDA"...... :yesnod:

Bilde

Tok vare på mitt - ble aldri bruk, men du verden så dyrt bensinen var blitt! I likheten med deg hadde jeg akkurat anskaffet "ny bruktbil" - en Saab 93 - totakter med 3 sylindrer og 3 gir, samt frihjul for å spare bensin i nedoverbakke......... :lol:

Det var tider!

Forresten så "hamstret" jeg 40 liter diesel idag - det kommer til å vare hele høsten - på dieselprammen ved Nøkledypet båtforeningen ved Østerelva i Fredrikstad. Koster fremdeles 6,65 / liter og skal ikke gå opp, samme hva som skjer ifg. han som stod for salget der. Prammen kommer til å ligge der ut oktober.

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Arnstein,i Kina heter myntenheten Yuan. Yen bruker de i Japan.

Vet du forresten hvor ordet cash kommer fra ? Under te klipper perioden så hadde de kinesiske sjauerene myntene i ei snor rundt halsen. På pidgin engelsk så ble det kinesiske ordet for mynt vridd litt på og slik oppstod ordet cash. Det er sikkert ikke sant men det er jo en bra jugehistorie. Nesten som å høre en finansminister. :yesnod:

Du husker nok riktig, Lasse.

Den såkallte oljekrisen var vinteren 1972/-73 og alle bileiere fikk tilsendt rasjoneringskort fra "FORSYNINGSNEMNDA"...... :yesnod:

Bilde

Tok vare på mitt - ble aldri bruk, men du verden så dyrt bensinen var blitt! I likheten med deg hadde jeg akkurat anskaffet "ny bruktbil" - en Saab 93 - totakter med 3 sylindrer og 3 gir, samt frihjul for å spare bensin i nedoverbakke......... :lol:

Det var tider!

Du verden. Det var et sjeldent syn. Selv gjorde jeg god butikk på oljekrisa i 1973. Historien er som følger:

Min far var en typisk matpakkekjører (med hatt). Hver dag satt han i lang kø til og fra jobben, og det var helt utenklig for han å ta bussen. Han hadde ikke behov for bil i jobben, men måtte likevel kjøre. Rett før denne krisa intraff hadde han kjøpt seg en ny Ford Granada. En staselig bil på den tiden, men fryktelig tørst. :drink:

Oljekrisa ble også krise for fader'n. Hva skulle han gjøre? Han regnet på det, og fant ut at det ble for snaut med rasjoneringskortet. Jeg hadde en gammel boble på den tiden, og var ikke så bekymret. Fikk bare la bilen stå når det ikke var mer bensin å få. Selvfølgelig ville fader'n gjerne ha kloa i rasjonerinskortet mitt men ... :diving:

Å selge granadaen ville medføre stort tap. Faktisk så stort at det var tilnærmet like lønnsomt å kjøpe en liten bensingjerrig japansk bil i steden. Vi gjorde da følgende avtale:

1) Den gamle bobla skulle selges og pengene brukes som innskudd i en ny bil.

2) Fadern skulle finansiere resten, og ha full råderett over begge bilene og rasjoneringskortene så lenge det var rasjonering.

3) Den nye bilen skulle stå registrert på meg, og være fri til min disposisjon når krisa var over.

Jeg gamblet på at det ikke ville bli noen langvarig krise.

Det ble jo heller ingen rasjonering, så det gikk ikke lang tid før jeg hadde fått meg ny bil :smiley: Avtalen gikk i min favør, kan man vel si. :smiley:

Arnstein,i Kina heter myntenheten Yuan. Yen bruker de i Japan.

Vet du forresten hvor ordet cash kommer fra ? Under te klipper perioden så hadde de kinesiske sjauerene myntene i ei snor rundt halsen. På pidgin engelsk så ble det kinesiske ordet for mynt vridd litt på og slik oppstod  ordet cash. Det er sikkert ikke sant men det  er jo en bra jugehistorie. Nesten som å høre en finansminister. :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Thor, takker for opplysningene. Som sagt før, man lærer litt av hvert her på forumet.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...