Thomasjs Startet 13.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 13.Mars.2020 Hei, Jeg vurdere å handle ny båt, og for å få belånt den må den være registrert i skipsregisteret. Har noen erfaringer med å få en båt registrert der? Er det så tidskrevende og kostbart som jeg har forstått? Mellom 10-15k for førstegangsregistrering, samt eierdokumentasjon tilbake til fabrikk blandt annet? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2020 Da jeg registrerte Hulda, kostet det ingenting. Bevis på historikk/eierforhold er strikte saker. Søker du her, får du detaljerte oppskrifter. Det går også bra å snakke med Direktoratet, meget hjelpsomme. Sitér dette innlegget Link to post
Thomasjs Svart 13.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2020 Takk for svar. Må si jeg sliter med søkemotoren her inne, men gir det noen nye forsøk :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2020 (redigert) Du er ikke den eneste. Her har du en oppskrift. Ring Direktoratet, de gir deg skreddersydd informasjon. Redigert 13.Mars.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 13.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2020 (redigert) Ja, det er et langt «lerret å bleke» Søk på : www.sdir.no / registrering av fritidsfartøy i NOR/BYGG red: men har du kopi av alle kjøpekontraktene siden båten var ny og måledata / målebrev på båten, så er du et godt stykke på vei. Velkommen til baatplassen! Redigert 13.Mars.2020 av navid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skagenekspressen Svart 13.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2020 Kan muligens være enkelt, men.. Kjøpte ny bår i Frankrike. Sjøfart krevde inntyg fra Notarius Publicus på at båten ikke var registrert tidligere. Det skulle være med Apostille. Fantes en jurist i byen som hadde stempel, måtte videre til nabobyen for ny jurist (for Apostille som godkjente den første juristen). Så var Sjøfart ikke fornøyd med ordlyden - kom i mål men det var langt som læretet i Bayeux Sitér dette innlegget Link to post
Båtadvokaten Svart 13.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2020 En del av svarene på spørsmålet finnes i denne artikkelen. Sitér dette innlegget -- Også kjent som Skipper Worse Link to post
Rookie_332 Svart 13.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2020 Kjøpte båt i fjord var skipsregisteret så kostet meg kun 1500 men så på noen andre som ikke var det og de måtte evt innhente alle tidligere eiere etc ? Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 14.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2020 Dersom det ny ny båt er det ikke problem - fortell forhandler at båten skal registreres som en del av handelen. Hvis det er ny bruktbåt kan det være som andre sier et langt lerret å bleke - men det avhenger av tidligere eiere og evt verft. I havnen vår er det en båt til salgs som ikke er registrert, men visstnok har alle papirer i orden. Men det kan være vanskelig å vite. Ved registrering av forrige båt (fabrikkny), 6 år etter kjøp, viste det seg at daglig leder ikke hadde myndighet til å signere salgskontakt. Det ble oppdaget av nisnor. Styreleder og et til styremedlem måtte til for å signere skjøte.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.