Jump to content

hvor kjøpe strømregulator til kartmaskin

fannefjord 2

Recommended Posts

Åpne maskinen og legg ut bilde av typebetegnelse/merke på hovedkort. Da skal det gå an å finne spec på påkrevd strømforsyning.

Om du trenger stabilisert 12V så ville jeg sett på noe slikt som dette. Sikkert i overkant robust/kapasitet, men trolig god levetid. Gir 12V/10A ut med 8-40V inn slik jeg leser spec.

https://a.aliexpress.com/_d8CENkN

Om kortet trenger en annen spenning enn 12V så finnes det nok alternativer.

Den spenningsregulatoren som er avbilder kan justeres. Variable motstander som justeres med strujern. Men den kan ikke gi mer enn 12v, bare mindre. Bruker noen av disse på diverse utstyr som jeg driver med 19v trafo hjemme. Setter spenningen ut til 13v og den er konstant, uansett om inn spenning varierer. Disse kjøper jeg på ebay. Kartmaskinen avbildet ser ut til å være en helt vanlig mini pc. 

Redigert av Ttor (see edit history)

Den er nok bare for å få en stabil spenning inn på Pc'en. Var hvertfall ikke noe problem å finne denne på Ebay, og jeg tror nok din også er kjøpt på Ebay eller en eller annen kinadings-side. Jeg bygde en slik Pc til min far i hans sjark, og har koblet 12v direkte inn på Pc. Har aldri hatt noe problem med det. Se om du finner noe på strømforsyningen inne i Pc'en. Ikke uvanlig at desse er merket 9-32 volt. 

Ut fra bildene så ser det ut som om kartmaskinen har et B845M mini-ITX motherboard som forsynes gjennom en LB100D-7600 atx DC power supply. Den siste ser ut til å akseptere spenning fra 6-30V DC inn. Og er ratet til 100W.

Som nevnt av andre her er nok supply som sviktet for å stablilisere spenning og det kan være lurt. I tillegg sier du at den forsyner både skjerm og PC så da er det nok smart å erstatte denne slik at skjerm ikke får variabel innspenning. Om du har sjans til å finne spec/typene/strømtrekk på skjerm så har du et bra utgangspunkt men power supply du kjøper bør da klare 100W pluss forbruk skjerm.

Jeg er die-hard Ali-fan så jeg ville sett på denne:

NOK 85.80  10% Off | RCNUN DC 8-40V to DC 12V 13.8V 1A 3A 6A 10A 15A 20A 25A Boost Buck Converter Voltage Stabilizer Regulator CE RoHS for Cars Solar
https://a.aliexpress.com/_dVhRlRT

Her kan du velge hvilken versjon du vil ha ift effekt, og denne bør gi fast spenning ut så lenge innspenning ikke faller under 8V siden det er en såkalt boost/buckregulator. Jeg ville gått for 12V/20A eller 25A versjonen. Da burde det være plenty til å drive skjerm pluss PC med litt å gå på for å unngå at denne også ‘brenner’. Den gamle var jo ikke spesielt smart montert heller. Kjøleribber får liten effekt når de kapsles inn en en slik boks. Denne skal være IP68 så ingen grunn. til å kapsle den inn, men heller la den gå ‘kaldt’.

Hva er inni boksen merket ‘spenningsregulator’ til PC-skjerm? Tror ikke vi har hørt om den før - eller?

Jeg ville sørget for stabilisert spenningsforsyning til begge deler. Om det er 12V som trengs så bør den som sagt være av buck/boost type slik at den ikke er avhengig av innspenning som er høyere enn utspenning. 

Å sånn ja. Den så så stor ut at jeg lurte på om det var en ny boks. @Ttor har jo linket til erstatningsvare til noenlunde samme pris, så da kommer det jo bare an på om du liker eBay eller Ali. Dog mener jeg fortsatt at den ikke bør kapsles inn i boksen - bedre med en ferdig innkapslet med utvendige kjøleribber.

Merk også at Aliutgaven er en buck/boost som holder utspenning selv om innspenning dropper under 12V, mens den andre er en buck som kun reduserer spenning og dermed vil droppe utspenning når innspenning går under 12V (som @Ttor vel nevnte i første innlegg)

Redigert av Fantino (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...