flogen
Har gjort et dypdykk rundt eletrisk drift av el-båter. Av motormerker som jeg har sett på som aktuelle nevnes følgende:
Foreløpig har jeg kommet frem til dette regnestykket med romslige kostnadsberegninger:
El-motor: Ca 45.000kr (inkl. kontrollpanel, koblinger +++)
Batterier: Ca 30.000kr (Forutsatt noe DIY, men inkluderer det meste. 48v@250-300ah)
Totalkost: ca 70-80k
Sitter på motor og motordeler til en verdi av ca 15-20k.
For å få til fossil drift har jeg regnet meg frem til et budsjett på rundt 18k for øvrige deler som kreves (kontrollpanel, motordeler, slanger, gjennomføringer, batterier +++)
Med salg av eksisterende deler og innkjøp av nytt/brukt/DIY så burde jeg kunne klare el-drift på rundt 60k. Så kan man gjøre en kalkulering på drivstofforbruk, vedlikehold etc, men det regnestykket tar nok en stund før det henter seg inn.
Et av hovedargumentene jeg har for meg selv er at båten nå er helt strippet og skal lakkeres ila de to neste ukene. Det er derfor optimal tilgang og tidspunkt for å bygge om båten til elektrisk drift når alt likevel er fjernet. Dette gir også store friheter når det gjelder interiør og øvrige detaljer.
Tar gjerne imot erfaringer og tilbakemeldinger her hvis noen har øvrige tips til elektriske komponenter eller løsninger som kan være besparende.