flogen
Kalesjeknapper:
Prosjektet har endelig kommet til et punkt hvor det nå går an å montere deler som skal sitte permanent på båten. I denne omgangen er det kalesjeknapper som har blitt montert.
Kan også legge til at låselistene i vinduene har blitt kappet og er ferdig montert. Gikk stort sett bra.
Etter å ha saumfart en haug av bilder for å se kalesjeknappenes plassering. Det er helt tydelig at selv om mange har ca lik plassering er det ikke en fasit på selve plasseringen. Valget falt på 9stk på siden av vindusskjermen, 3 stykk foran på hvert vindu og 4 på luka for å tilpasse topplanternen. Fra hjørnet er første kalesjeknapp i kolineær linje med låselisten. Deretter 35cm mellomrom x 3 og 32cm mellomrom x 4.
For å være sikker på at linjen ble riktig brukte jeg maskeringstape til hjelp.
Kan også anbefale I å bruke blue-tac/pritt under kalesjeknapper og generell krom for midlertidig festing. Det gjør jobben svært mye lettere med å teste avstand og utseendet.
Etter å ha gjort noen prøver på boring innså jeg at skruene jeg hadde kjøpt var litt for lange og ville gå gjennom skrogtrekket i båten. Jeg kunne kjøpt nye skruer, men fant ikke torx i riktig størrelse. Da ble løsningen å kjøre en runde med vinkelsliper for å trimme av 3mm.
Disse skruene var også matte i utseendet så måtte selvsagt gi de en polering. Anbefaler ikke å snu vinkelsliperen opp ned slik jeg gjorde det for å polere skruene, men det funket.
For å unngå å bore tvers gjennom skrogtrekket på innsiden surret jeg tape rundt et bor for fast borlengde.
1 av 18stk montert.