Theokratix Startet 15.Mars.2020 Del på Facebook Startet 15.Mars.2020 Nettverk er kompliserte greier... Jeg har fått en Axiom som skal kobles til mine eksisterende Seatalk1-dingser. Oppsettet er forsøkt tegnet i vedlagte bilde. Det jeg lurer på, er hvordan jeg kobler konverterkit'et til strøm og jording/sikring i den forbindelse, samt hva slags kabler jeg kjører fra konverter-kit'et til Axiomen. Meningen er på sikt å utvide nettet til også å inkludere AIS, VHF og gjerne en stereo. Jeg er nybegynner her og trenger hjelp med legmannsordbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Theokratix Svart 16.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2020 Har jeg misforstått noe grovt ifm forumreglene, eller er det ingen som kan gi meg et råd her? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 16.Mars.2020 Del på Facebook Svart 16.Mars.2020 Hei Neida du får svar, men må jo la folk komme seg hjem for å kunne svare. Du har en Axiom -og ett konverteringskit E22158. - Mellom Axiom og 5 punktsskinnen i konverterigskittet må du ha en kabel som heter A06045 - eller A06479 - forskjellige lengder, men den følger gjerne med Axiom , så den har du sikkert. Du kobler E22158 til Axiom via den ene hvite porten, så tar du den gule og setter opp til en ledig plass på dit SeaTalk instrument - og volla - du er på plass. Du skal ikke sette ekstra strøm på nettverket - det får det gjennom SeaTalk, og du må selvsagt huske å sette inn endeterminatorene - de blå. Til eks kan du sette din SeaTalk kabel inn i ST6002, om du har en ledig port der. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Rolf Svart 16.Mars.2020 Del på Facebook Svart 16.Mars.2020 Har kun erfaring ang Seatalk1 - men et søk på Axiom ST60 gir mange svar, feks dette: http://forum.raymarine.com/showthread.php?tid=6945 Lykke til. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Benji Svart 16.Mars.2020 Del på Facebook Svart 16.Mars.2020 Benji skrev for 3 timer siden: A06045 - eller A06479 - forskjellige lengder, men den følger gjerne med Axiom , så den har du sikkert. En liten skrivefeil - A06045- eller A06079 heter kabel som kobles mellom Axiom og 5 punktskinnen. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Theokratix Svart 16.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2020 Sitat Du kobler E22158 til Axiom via den ene hvite porten, så tar du den gule og setter opp til en ledig plass på dit SeaTalk instrument Tusen takk, Benji, setter pris på hjelpen! Kan jeg da gjøre det som i tegningen min (bortsett fra strøm som jeg altså ikke trenger)? Tenkte å koble konverterkitet inn på ledig seatalkplass i kurscomputeren som vist på bildet nedenfor. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 17.Mars.2020 Del på Facebook Svart 17.Mars.2020 (redigert) Lurer litt på hvorfor den røde ledningen på Seatalk er klippet, kan være at du ikke har strøm i Seatalk nettverket? Da må du ha strøm inn på SeatalkNG nettverket (følger med i kittet). Denne oppkoblingen blir vel ganske lik det du tenker: https://marinehowto.com/wp-content/uploads/2019/12/ST1-Image-1.png Jeg tror ikke du trenger noen av disse: A06045- eller A06079 da dette er overgang mellom SeatalkNG og NMEA2000. Både converteren og Axiom bruker SeatalkNG. På bildet over er det brukt en sånn kabel siden det er en Garmin plotter som er brukt. Og derfor ikke har NMEA2k. Redigert 17.Mars.2020 av Dreuf (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Theokratix Svart 17.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2020 Sannelig ikke sikker, Dreuf, men fant fra et lignende spørsmål på cruisers forum dette fra en raymarinetechie: "The diagram should be annotated to specify that the red lead of the SeaTalk cable linking the SeaTalk to SeaTalkng to the S2 autopilot course computer's SeaTalk port should not be connected to the red SeaTalk terminal of the S2. Instead, this lead will be insulated to prevent shorting. The S2's other SeaTalk port should be used to to interface the ST60 instruments and ST6001 for the time being" og den tolker jeg slik at den røde skal være klippet. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 17.Mars.2020 Del på Facebook Svart 17.Mars.2020 Jeg har selv SPX10 og når jeg benytter den mot SeatalkNG så skal jeg ikke ha strøm inn på nettverket ett annet sted. For da fungerer kurskomputer som strømforsyning. Når jeg tenker meg om så koblet jeg den først opp i Seatalk og da hjalp det ikke å skru av bryteren. Nettverket var fortsatt strømførende. Spørs om det var siden jeg hadde koblet til rød.. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 17.Mars.2020 Del på Facebook Svart 17.Mars.2020 (redigert) Du må ha enten A06045 eller A06079 mellom plotter og E22158, eller for den saks skyld om du går rett i ett SeaTalk ng system, det er måten å få Axiom inn på nettet på. Det følger med en rød/svart ledning i kit et, men den trenger du ikke å bruke for strøm, da du henter strøm fra SeaTalk kontaktet, helst ikke to strømkilder inn på samme nett. Bare ikke gjøre det vanskelig, er egentlig rett frem. Spørsmålet til trådstarter var bra og relevant, nå må ikke vi andre forvirre han. Han spurte i går om han kunne ta i fra SeaTalk på ACU kurskomputet, mulig det går, men da må du kappe en kabel, og om noe skjer er det liten hente på garanti om man har kuttet en kabel som i utgangspunktet ikke er beregnet for det. Redigert 17.Mars.2020 av Benji (see edit history) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Dreuf Svart 17.Mars.2020 Del på Facebook Svart 17.Mars.2020 Ja beklager, her er det jeg som surrer. Var sikker på at Axiom hadde SeatalkNG tilkobling, men ser i manualen nå at den har NMEA2k. Da er det riktig kabler Benji skriver ovenfor. Sitér dette innlegget Link to post
Theokratix Svart 17.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2020 Tusen takk. Og da heller ikke egen strømforsyning til Axiomen? Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 17.Mars.2020 Del på Facebook Svart 17.Mars.2020 Jo, den strømføres separat. Sitér dette innlegget Link to post
vindmann Svart 18.Mars.2020 Del på Facebook Svart 18.Mars.2020 Sagt på en litt annen måte, Axiomen har egen strømforsyning og den vil da forsyne Seatalk NG-nettverket med strøm. Sammen med konverterkitet til Seatalk1-NG følger det også med en kabel som du kan plugge rett inn på baksiden av et instrument. Trenger ikke fikle med dette inn på styringsenheten for autopiloten. Jeg har selv samme oppsett med tridata, vind og autopilot på Seatalk 1. Axiom og AIS går på Seatalk NG. Fungerer bra. Sitér dette innlegget Link to post
vindmann Svart 18.Mars.2020 Del på Facebook Svart 18.Mars.2020 Theokraftix, her har du mitt oppsett. Om du forstår skriften min :) Hvis du har kjøpt konvertkit, så er det eneste du trenger i tillegg en backbonekabel (blå) dit du skal ha AIS og et T-ledd til motsatt ende. Det følger med to termineringsplugger i konverterkitet, så trenger ikke noe ekstra. Axiom og AIS kommer ellers med de kablene du har behov for. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 18.Mars.2020 Del på Facebook Svart 18.Mars.2020 vindmann skrev 1 time siden: Sagt på en litt annen måte, Axiomen har egen strømforsyning og den vil da forsyne Seatalk NG-nettverket med strøm. Sammen med konverterkitet til Seatalk1-NG følger det også med en kabel som du kan plugge rett inn på baksiden av et instrument. Trenger ikke fikle med dette inn på styringsenheten for autopiloten. Jeg har selv samme oppsett med tridata, vind og autopilot på Seatalk 1. Axiom og AIS går på Seatalk NG. Fungerer bra. Raymarine Axiom forsyner IKKE NMEA 2000 nettverket med strøm. Det må ha egen strømforsyning. Konverterkitet henter dette fra SeaTalk kontakten. Rent SeaTallkng nettverk, må ha egen strømforsyning for å virke. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
vindmann Svart 18.Mars.2020 Del på Facebook Svart 18.Mars.2020 Benji skrev for 2 timer siden: Raymarine Axiom forsyner IKKE NMEA 2000 nettverket med strøm. Det må ha egen strømforsyning. Konverterkitet henter dette fra SeaTalk kontakten. Rent SeaTallkng nettverk, må ha egen strømforsyning for å virke. Ja, det har du rett i, jeg skrev feil der. Sitér dette innlegget Link to post
Theokratix Svart 20.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2020 Gents, tusen hjertelig takk! Veldig oppklarende, og jeg tror jeg har planen klar nå - takker være dere! Grovvasket, pusset, bunnsmurt, imorgen er det vask og polering og så kommer elektronikken. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.