Jump to content

Nyere CE godkjente båter har ikke avtapping i bunn av tank, stemmer det ?


Traale

Recommended Posts

Popeye70 skrev 3 minutter siden:

Er det sånn at ingen nye båter har det, eller er det sånn at de ikke ha det? Just curious...

De fleste båter har vel dieseltanken forholdsvis dypt plassert nede under dørken, så det er vel vanskelig å montere noen form for avtapping på undersiden (laveste punkt) av tanken. Gamle båter, i sær sjekter har jo som regel en mindre tank som gjerne henger opp under dekk, etc. Disse tankene hadde jo altid tappekran på undersiden.

Link to post
Guest Balder..

Der tar du opp noe som har irritert meg noe fryktelig, jeg er som mange andre veldig nøye med å gjøre ren tanken på alt jeg har fra ATV, scooter til traktor, å der jeg mest av alt gjør absolutt alt jeg kan for å sikre driftssikkerhet pga konsekvenser som kan oppstå ved motorstopp i dårlig vær er båten...det er jo komplett umulig å gjøre ren tanken i mange båter uten att det blir en skikkelig storjobb, det er rett å slett for dårlig.

Sist jeg gjorde det tok det en hel dag med bannskap, først hevert så "100" gamle skjorter å annet som ble stappet ned i tanken hengende i en ståltråd for å suge opp drit å lort, i tillegg ligger tanken på mange båter bortgjemt under dørken bakerst i skroget.

Resultatet av den dagen var att jeg på neste båt rev ut den orginale 150l alu tanken å satte inn en 60l plasttank.

Jo jeg vet det er filter, men likevel da gut:nonod:

Link to post

Det er lenge siden det ble slutt på avtapping både på båter, kompressorer, aggregater og anleggsmaskiner.

Tror det kom av at man slipper det man tapper rett ut i naturen, og at det er fare for uønsket åpning av tappingen.

Anbefaler å montere et rør igjennom toppen av tanken og ned til etpar millimeter over det laveste punktet.

på røret setter du en slange fra løs besintank med gummibelg-pumpe. Pump noen pump i en boks med innimellom (når båten har ligget lenge stille) og se hva du får opp. Dritten kommer først da dritt og vann pleier å legge seg på bunnen

Mons

Link to post

Hei

Fent denne på skjema for kontroll av båter fra KNBF

 

3.2 Tanktilslutninger og nipler EN ISO21487:2012 Kapittel 5: Bensintanker Visuell besiktigelse Kap. 5.1.3 Alle tilslutninger til tanken skal være plassert på toppen av tanken. For dieseloljetank tillates ledningstilslutning med stengekran, samt avtapningsplugg i tankens bunn, dersom de er lett tilgjengelige. Avtapningsplugg på bensintank er ikke tillatt. Sugeledningen bør starte litt over tankbunnen. Stusser for slanger skal ha tilstrekkelig lengde for montering av doble slangeklemmer i hensiktsmessig materiale og konstruksjon. Rør og nipler skal være av likeverdig materiale, slik at galvanisk korrosjon ikke oppstår. Fast tank skal ha separat påfyllings- og lufte-ledning i tilstrekkelige dimensjoner som munner ut på dekk, respektivt på fartøyets utside. De skal ha beslag som beskytter mot vannintrenging. Avluftningen skal være forsynt med flammebeskyttelse. Pass på at denne ikke er korrodert tett.

Mons

Link to post

Tror forbudet for bensintanker kom etter at sjekteeiere tapte sin gode maskinistpraksis med å sjekke dette før hver tur. 

Det endte med tappekoppen i bunnen av tanken stod permanent med vann til det tæret hull i den, og bensin dryppet ned i bunnen av båten. 

Bensin i bunn av båten ga en rekke eksplosive branner. 

De som har opplevd slik brann, mener dette er et teknisk fremskritt.

Vi som ikke har opplevd det, skal være glade for at erfaringen et tatt inn i regelverket.

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post

Det er tillatt på dieseltanker, men ikke påbudt.

 

Da jeg fikk laget Saowanee i Thailand fulgte jeg selv opp og dokumentasjonen for CE godkjenningen. Produksjonen av dieseltankene ble fulgt opp av en gammel amerikaner. Han godkjente overhodet ingen sveising på tankene (!), så de ble støpt i epoxy med gjengete uttak gjennom mannlokk i støpt bronse . . ! Båtporno ifølge kommentar fra Båtadvokaten. Det var kanskje en overkill, men jeg fikk ialfall påskrudde og lett tilgjengelige mannlokk som var svært hendige da jeg fikk dieseldyr. Og jeg har ingen sveiseskjøter som kan gi problemer med lekkasje. Siden la jeg opp til avsuging fra laveste punkt. Det er greit hos meg, da tankbunnen skrår nedover mot midten av båten. Men et jur med avsugingsrør ville vært perfekt.

 

Jeg synes opplagt at dette er ting man burde fokusere på når man kjøper båt, spesielt nye båter. Her slipper produsenten altfor lett unna. Etter min mening burde det være standardkrav at tanker

 -  skal være laget med påskrudde, lett tilgjengelige mannlokk

  - ha mulighet for enkel avtapping av vann og grums. Det kan være ved avsuging, eller direkte avtapping fra jur på dieseltanker.

  - skal kunne demonteres uten å rive i stykker båten.

 

Personlig ville jeg heller ikke godkjent sveisete tanker i aluminium, og helst ikke sveisete drivstofftanker i det hele tatt.

 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

For å svare litt mer spesifikt på det @Traale etterspør, så kan det vel koke ned til at båtprodusenter bygger i hht. visse standarder der krav til 'liv og helse' blir ivaretatt. Og så kommer CE-merkingen som en egenerklæring på at dette er fulgt opp. CE-merkingen er i så måte nødvendigvis ikke et kvalitetsstempel. Heller ikke en garantierklæring for produktets funksjonsdyktighet i alle ledd. Skulle man lagt inn slike krav, ville det å kunne utføre 'tanksjau' på en fornuftig måte blitt ivaretatt, styrke på skrog, sammenføyninger, osv. 

 

Jeg har prøvd å ivareta mange av disse funksjonene på Hulda. Det går ut over krav som to dasser med dusj, Captains Cabin med stor dobbeltseng med nattbord, osv. osv. Jeg kunne nok fått plass til kaffemaskin og rettetang. Men alt dette som går på funksjon, styrke og sikkerhet tar forbausende mye plass. Og det legger til vekt. Noen av disse standardene finner jeg så lite formålstjenlige at jeg har valgt dem bort. La oss ta dieselsystemet, om blant annet @monslinker til over. Jeg har valgt ikke å legge utlufting fra dieseltanken til friluft. Luftingen ender opp i et stålrør med drenering til sjø oppunder øvre dekk, skilt fra motor med brannsperre. Dette er ikke lov i hht. byggestandard for yrkesfartøyer. På den andre siden, noen CE-båter har blitt produsert med lufting så lavt nede at dieselsystemet kan suge inn sjøvann gjennom tankluftingen. Andre CE-båter har blitt utstyrt med motorinstallasjoner der det er så trangt at motoren må løftes når det skal skiftes oljefilter. 

 

Byggestandard for mindre yrkesfartøy tillater sveisede tanker i stål og aluminium. For diesel er det greit med dieseltanker som er en integrert del av skrogkonstruksjonen. Det er ikke tillatt med bensintanker som er en del av skrogkonstruksjonen. Uansett bør tanker trykktestes. Akkurat det er det vel ikke krav til. Der gjennom er det heller ikke krav til drenering av tanker. Slik drenering blir fort en umulighet der tanker er en integrert del av skroget. Som eksempel, på Hulda ligger tanktoppene på hoveddieseltankene en drøy halvmeter under havnivå og tankbunnen over en meter under havnivå. Slik er det ikke mange som har det. Men slike konstruksjoner er i hht. gjeldende standarder. Og umuliggjør drenering til friluft. 

Link to post
Moon72 skrev 10 minutter siden:

Jeg tenkte meg å kjøpe en slik lensepumpe fra biltema

https://www.biltema.no/batutstyr/pumper/lensepumper/lensepumpe-2000036069

stikker gjennom mannhulet og suger opp fra bunnen over inn i en gjennomsiktig plastkanne for å vurdere tilstanden i tanken.

 

Jeg gjør det enklere med en sånn drivstoffpumpe https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/drivstoff-tilbehor/drivstoffslange/drivstoffpumpe-95-mm-2000037660

 

Jeg anslutter den med gjennomsiktig plastslange. Da holder det å pumpe nok til at det kommer væske opp i slangen. Da ser en straks om det er vann eller diesel som kommer. Det er som regel ikke nødvendig å fylle i en kanne e.l. og det blir lite søl.  Sjekker gjerne etter hver dieselfylling når det har roet seg i tanken.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
NilsPils skrev for 23 timer siden:

Jeg anslutter den med gjennomsiktig plastslange. Da holder det å pumpe nok til at det kommer væske opp i slangen. Da ser en straks om det er vann eller diesel som kommer. Det er som regel ikke nødvendig å fylle i en kanne e.l. og det blir lite søl.  Sjekker gjerne etter hver dieselfylling når det har roet seg i tanken

Jo enklere jo bedre, jeg tenkte bare at med en "stiv" sugeintak er jeg sikker på at jeg suger fra bunnen.

Link to post
Hulda skrev On 16.3.2020 at 9.32:

På den andre siden, noen CE-båter har blitt produsert med lufting så lavt nede at dieselsystemet kan suge inn sjøvann gjennom tankluftingen.

Det spiller liten rolle med lufting lavt nede sålenge slangen går med svanehals over dekk nivå før den går ned til tank igjen.

Det verste jeg ser er lufting plassert ved dekksnivå eller like under fenderlist uten svanehals, så direkte ned til tank.

 

 

 

Link to post
Mix skrev 10 minutter siden:

Det spiller liten rolle med lufting lavt nede sålenge slangen går med svanehals over dekk nivå før den går ned til tank igjen.

Det verste jeg ser er lufting plassert ved dekksnivå eller like under fenderlist uten svanehals, så direkte ned til tank.

 

Det blir ikke riktig. Ligger luftingen under vann, må svanehalsen være mer enn vertikalt 10 meter. Da koker vannet av, men kondenserer seg i dieselen. Og tanken ser absolutt vakuum. Nei, det går ikke :-)

Link to post

Jeg har bare hullet der tankmåleren står for å inspisere tanken. Bunnen i tanken skråner, så all skitt samles langs kanten der den er lavest. Jeg har ei vakumpumpe, for å ta ut gammel motorolje. Jeg bruker den som en "støvsuger" i tanken og får sugd opp all skitt. Det er mengden av skitt i vannutskilleren som forteller meg når det begynner å bli behov for å "støvsuge" tanken. Behovet er ca hvert tredje til fjerde år.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...