Traale Startet 15.Mars.2020 Del på Facebook Startet 15.Mars.2020 (redigert) Leste i Båtens Verden at CE godkjente båter av nyere dato ikke har avtapping i bunnen av drivstofftanken. Stemmer dette og hva er "tanken" bak dette vedtaket ? Med så mye dårlig diesel i omløp så er det en stor fordel å kunne tappe av tanken på laveste punkt. Det har jeg erfart mang en gang. Redigert 15.Mars.2020 av Traale Feilskrevet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 15.Mars.2020 Del på Facebook Svart 15.Mars.2020 Er det sånn at ingen nye båter har det, eller er det sånn at de ikke må ha det? Just curious... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
LM 605 Svart 15.Mars.2020 Del på Facebook Svart 15.Mars.2020 Popeye70 skrev 3 minutter siden: Er det sånn at ingen nye båter har det, eller er det sånn at de ikke må ha det? Just curious... De fleste båter har vel dieseltanken forholdsvis dypt plassert nede under dørken, så det er vel vanskelig å montere noen form for avtapping på undersiden (laveste punkt) av tanken. Gamle båter, i sær sjekter har jo som regel en mindre tank som gjerne henger opp under dekk, etc. Disse tankene hadde jo altid tappekran på undersiden. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 15.Mars.2020 Del på Facebook Svart 15.Mars.2020 Der tar du opp noe som har irritert meg noe fryktelig, jeg er som mange andre veldig nøye med å gjøre ren tanken på alt jeg har fra ATV, scooter til traktor, å der jeg mest av alt gjør absolutt alt jeg kan for å sikre driftssikkerhet pga konsekvenser som kan oppstå ved motorstopp i dårlig vær er båten...det er jo komplett umulig å gjøre ren tanken i mange båter uten att det blir en skikkelig storjobb, det er rett å slett for dårlig. Sist jeg gjorde det tok det en hel dag med bannskap, først hevert så "100" gamle skjorter å annet som ble stappet ned i tanken hengende i en ståltråd for å suge opp drit å lort, i tillegg ligger tanken på mange båter bortgjemt under dørken bakerst i skroget. Resultatet av den dagen var att jeg på neste båt rev ut den orginale 150l alu tanken å satte inn en 60l plasttank. Jo jeg vet det er filter, men likevel da gut Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 15.Mars.2020 Del på Facebook Svart 15.Mars.2020 Det er lenge siden det ble slutt på avtapping både på båter, kompressorer, aggregater og anleggsmaskiner. Tror det kom av at man slipper det man tapper rett ut i naturen, og at det er fare for uønsket åpning av tappingen. Anbefaler å montere et rør igjennom toppen av tanken og ned til etpar millimeter over det laveste punktet. på røret setter du en slange fra løs besintank med gummibelg-pumpe. Pump noen pump i en boks med innimellom (når båten har ligget lenge stille) og se hva du får opp. Dritten kommer først da dritt og vann pleier å legge seg på bunnen Sitér dette innlegget Mons Link to post
Gullfisk Svart 15.Mars.2020 Del på Facebook Svart 15.Mars.2020 Min er CE godkjent, og har "jur" med av tapping, og uttak til motor og varmer i bunn(over avtapping selvsagt) , uten stigerør. 2x350 liter tanker. Samme prinsipp hadde min gamle Viksund 31. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 15.Mars.2020 Del på Facebook Svart 15.Mars.2020 Hei Fent denne på skjema for kontroll av båter fra KNBF 3.2 Tanktilslutninger og nipler EN ISO21487:2012 Kapittel 5: Bensintanker Visuell besiktigelse Kap. 5.1.3 Alle tilslutninger til tanken skal være plassert på toppen av tanken. For dieseloljetank tillates ledningstilslutning med stengekran, samt avtapningsplugg i tankens bunn, dersom de er lett tilgjengelige. Avtapningsplugg på bensintank er ikke tillatt. Sugeledningen bør starte litt over tankbunnen. Stusser for slanger skal ha tilstrekkelig lengde for montering av doble slangeklemmer i hensiktsmessig materiale og konstruksjon. Rør og nipler skal være av likeverdig materiale, slik at galvanisk korrosjon ikke oppstår. Fast tank skal ha separat påfyllings- og lufte-ledning i tilstrekkelige dimensjoner som munner ut på dekk, respektivt på fartøyets utside. De skal ha beslag som beskytter mot vannintrenging. Avluftningen skal være forsynt med flammebeskyttelse. Pass på at denne ikke er korrodert tett. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Havarita Svart 15.Mars.2020 Del på Facebook Svart 15.Mars.2020 (redigert) Tror forbudet for bensintanker kom etter at sjekteeiere tapte sin gode maskinistpraksis med å sjekke dette før hver tur. Det endte med tappekoppen i bunnen av tanken stod permanent med vann til det tæret hull i den, og bensin dryppet ned i bunnen av båten. Bensin i bunn av båten ga en rekke eksplosive branner. De som har opplevd slik brann, mener dette er et teknisk fremskritt. Vi som ikke har opplevd det, skal være glade for at erfaringen et tatt inn i regelverket. Redigert 15.Mars.2020 av Havarita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Mars.2020 Del på Facebook Svart 15.Mars.2020 Selv de som har opplevd ikke-eksplosiv bensinbrann i båt antas å mene at en gang holder for resten av livet. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 15.Mars.2020 Del på Facebook Svart 15.Mars.2020 2 x 250 l i min Sandvik 945, med avtapping i botn for kvar einskild. Kan knapt gjerast betre! Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 16.Mars.2020 Del på Facebook Svart 16.Mars.2020 Det er tillatt på dieseltanker, men ikke påbudt. Da jeg fikk laget Saowanee i Thailand fulgte jeg selv opp og dokumentasjonen for CE godkjenningen. Produksjonen av dieseltankene ble fulgt opp av en gammel amerikaner. Han godkjente overhodet ingen sveising på tankene (!), så de ble støpt i epoxy med gjengete uttak gjennom mannlokk i støpt bronse . . ! Båtporno ifølge kommentar fra Båtadvokaten. Det var kanskje en overkill, men jeg fikk ialfall påskrudde og lett tilgjengelige mannlokk som var svært hendige da jeg fikk dieseldyr. Og jeg har ingen sveiseskjøter som kan gi problemer med lekkasje. Siden la jeg opp til avsuging fra laveste punkt. Det er greit hos meg, da tankbunnen skrår nedover mot midten av båten. Men et jur med avsugingsrør ville vært perfekt. Jeg synes opplagt at dette er ting man burde fokusere på når man kjøper båt, spesielt nye båter. Her slipper produsenten altfor lett unna. Etter min mening burde det være standardkrav at tanker - skal være laget med påskrudde, lett tilgjengelige mannlokk - ha mulighet for enkel avtapping av vann og grums. Det kan være ved avsuging, eller direkte avtapping fra jur på dieseltanker. - skal kunne demonteres uten å rive i stykker båten. Personlig ville jeg heller ikke godkjent sveisete tanker i aluminium, og helst ikke sveisete drivstofftanker i det hele tatt. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 16.Mars.2020 Del på Facebook Svart 16.Mars.2020 For å svare litt mer spesifikt på det @Traale etterspør, så kan det vel koke ned til at båtprodusenter bygger i hht. visse standarder der krav til 'liv og helse' blir ivaretatt. Og så kommer CE-merkingen som en egenerklæring på at dette er fulgt opp. CE-merkingen er i så måte nødvendigvis ikke et kvalitetsstempel. Heller ikke en garantierklæring for produktets funksjonsdyktighet i alle ledd. Skulle man lagt inn slike krav, ville det å kunne utføre 'tanksjau' på en fornuftig måte blitt ivaretatt, styrke på skrog, sammenføyninger, osv. Jeg har prøvd å ivareta mange av disse funksjonene på Hulda. Det går ut over krav som to dasser med dusj, Captains Cabin med stor dobbeltseng med nattbord, osv. osv. Jeg kunne nok fått plass til kaffemaskin og rettetang. Men alt dette som går på funksjon, styrke og sikkerhet tar forbausende mye plass. Og det legger til vekt. Noen av disse standardene finner jeg så lite formålstjenlige at jeg har valgt dem bort. La oss ta dieselsystemet, om blant annet @monslinker til over. Jeg har valgt ikke å legge utlufting fra dieseltanken til friluft. Luftingen ender opp i et stålrør med drenering til sjø oppunder øvre dekk, skilt fra motor med brannsperre. Dette er ikke lov i hht. byggestandard for yrkesfartøyer. På den andre siden, noen CE-båter har blitt produsert med lufting så lavt nede at dieselsystemet kan suge inn sjøvann gjennom tankluftingen. Andre CE-båter har blitt utstyrt med motorinstallasjoner der det er så trangt at motoren må løftes når det skal skiftes oljefilter. Byggestandard for mindre yrkesfartøy tillater sveisede tanker i stål og aluminium. For diesel er det greit med dieseltanker som er en integrert del av skrogkonstruksjonen. Det er ikke tillatt med bensintanker som er en del av skrogkonstruksjonen. Uansett bør tanker trykktestes. Akkurat det er det vel ikke krav til. Der gjennom er det heller ikke krav til drenering av tanker. Slik drenering blir fort en umulighet der tanker er en integrert del av skroget. Som eksempel, på Hulda ligger tanktoppene på hoveddieseltankene en drøy halvmeter under havnivå og tankbunnen over en meter under havnivå. Slik er det ikke mange som har det. Men slike konstruksjoner er i hht. gjeldende standarder. Og umuliggjør drenering til friluft. Sitér dette innlegget Link to post
Moon72 Svart 16.Mars.2020 Del på Facebook Svart 16.Mars.2020 Jeg tenkte meg å kjøpe en slik lensepumpe fra biltema https://www.biltema.no/batutstyr/pumper/lensepumper/lensepumpe-2000036069 stikker gjennom mannhulet og suger opp fra bunnen over inn i en gjennomsiktig plastkanne for å vurdere tilstanden i tanken. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 16.Mars.2020 Del på Facebook Svart 16.Mars.2020 Moon72 skrev 10 minutter siden: Jeg tenkte meg å kjøpe en slik lensepumpe fra biltema https://www.biltema.no/batutstyr/pumper/lensepumper/lensepumpe-2000036069 stikker gjennom mannhulet og suger opp fra bunnen over inn i en gjennomsiktig plastkanne for å vurdere tilstanden i tanken. Jeg gjør det enklere med en sånn drivstoffpumpe https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/drivstoff-tilbehor/drivstoffslange/drivstoffpumpe-95-mm-2000037660 Jeg anslutter den med gjennomsiktig plastslange. Da holder det å pumpe nok til at det kommer væske opp i slangen. Da ser en straks om det er vann eller diesel som kommer. Det er som regel ikke nødvendig å fylle i en kanne e.l. og det blir lite søl. Sjekker gjerne etter hver dieselfylling når det har roet seg i tanken. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Moon72 Svart 17.Mars.2020 Del på Facebook Svart 17.Mars.2020 NilsPils skrev for 23 timer siden: Jeg anslutter den med gjennomsiktig plastslange. Da holder det å pumpe nok til at det kommer væske opp i slangen. Da ser en straks om det er vann eller diesel som kommer. Det er som regel ikke nødvendig å fylle i en kanne e.l. og det blir lite søl. Sjekker gjerne etter hver dieselfylling når det har roet seg i tanken Jo enklere jo bedre, jeg tenkte bare at med en "stiv" sugeintak er jeg sikker på at jeg suger fra bunnen. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 17.Mars.2020 Del på Facebook Svart 17.Mars.2020 Hulda skrev On 16.3.2020 at 9.32: På den andre siden, noen CE-båter har blitt produsert med lufting så lavt nede at dieselsystemet kan suge inn sjøvann gjennom tankluftingen. Det spiller liten rolle med lufting lavt nede sålenge slangen går med svanehals over dekk nivå før den går ned til tank igjen. Det verste jeg ser er lufting plassert ved dekksnivå eller like under fenderlist uten svanehals, så direkte ned til tank. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Mars.2020 Del på Facebook Svart 17.Mars.2020 Mix skrev 10 minutter siden: Det spiller liten rolle med lufting lavt nede sålenge slangen går med svanehals over dekk nivå før den går ned til tank igjen. Det verste jeg ser er lufting plassert ved dekksnivå eller like under fenderlist uten svanehals, så direkte ned til tank. Det blir ikke riktig. Ligger luftingen under vann, må svanehalsen være mer enn vertikalt 10 meter. Da koker vannet av, men kondenserer seg i dieselen. Og tanken ser absolutt vakuum. Nei, det går ikke :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 17.Mars.2020 Del på Facebook Svart 17.Mars.2020 Man bør ikke legge luftingen så lavt at den blir liggende under vann. Det sier seg vel selv. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Mars.2020 Del på Facebook Svart 17.Mars.2020 Enig, men det var noen her inne som hadde akkurat det problemet. All kondesen på tanken viste seg å være sjøvann. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 18.Mars.2020 Del på Facebook Svart 18.Mars.2020 Jeg har bare hullet der tankmåleren står for å inspisere tanken. Bunnen i tanken skråner, så all skitt samles langs kanten der den er lavest. Jeg har ei vakumpumpe, for å ta ut gammel motorolje. Jeg bruker den som en "støvsuger" i tanken og får sugd opp all skitt. Det er mengden av skitt i vannutskilleren som forteller meg når det begynner å bli behov for å "støvsuge" tanken. Behovet er ca hvert tredje til fjerde år. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.