Jump to content

Fiskehjul eller stang for havfiske med seilbåt

Barbaria

Recommended Posts

Hva er best og mest praktisk å fiske med fra en båt under seil?
Ingen av oss er spesielt interesserte i fiske som hobby men vi liker fisk og kunne tenke oss å ha noe hengende etter båten på tur. 

Det hadde vært praktisk å ha noe fastmontert på rekka som det ikke er så mye mikk å slippe ut og tung å dra opp. Jeg ser at mange langturseilere bare bruker håndsnører som f.eks. https://blog.saltwateredge.com/sailboat-hand-line-essentials/
Kunne et fiskehjul kanskje være praktisk å bruke siden det er fastmontert? 

B8233A9E-58E5-49B7-B2C8-9CA0958A9507.jpeg.5ed30480ecefec3f76fe36f1e7bbf966.jpeg

Hei

Hjulet har en tendens til å være på feil side og i veien for seilene.

Ville satset på ei kort stang med god snelle og ett rør på hver side av båten til å sette stanga i.

Som testløsning kan du feste rørene til rekka i passende vinkel med slangeklemmer. Sett gjerne på en linestump for å sikre stanga til rekka.

Mons

mons skrev for 8 timer siden:

Ok, men kan du forklare litt hva du mener med at den er på feil side? Vi skal ha den på en 40 fots båt og det er god plass på rekka akter. Jeg har 2 stangholdere og en liten kort stang, men det blir for kleint og tungt å dra opp i 5 knop.

Code0 skrev 8 minutter siden:

Hvor fort seiler du / hvor tungt utstyr bruker du..?

Riggen bør jo funke i 3-5 knop og jeg ser andre langturseilere som drar opp den ene storingen etter den andre mens de seiler. Andre seilere få nada så jeg tipper at det har med riktig utstyr å gjøre. Vi snakker vel 2.00mm sene og solide saker som ikke ryker med det første.

Liten tvil om at egnet stang er mest praktisk ved de fleste former for dorging. Om du har problemer med å få opp bruket i 5 knop så må du muligens endre på både utstyr og innstilling. LETT blir det ikke i lengden uansett.

Med andre ord; om du ikke synes det er morsomt å hale opp fisk i fem knop, så ville jeg enten kjøpt en elektrisk snelle eller juksamaskin, eller sørget for at å hale opp fisk i fart med stang er morsomt ?

Jeg har stangholder på rekka bak på ene siden og hjulfeste oppå påhengs braketten på andre siden. For makrell middag under slørseilas brukes mye hjulet, for sjøørret og sei brukes stanga. Men er påhengsen framme så blir det stang med hekkler etter makrellen også.  Er ikke iveien for seilene noen av de, men kan jo bli travelt av og til. Har og ett 3 kilo lodd med utløserklips for dypere dorging med stanga. Alt går, å dorge under seil er flott, bare man greier å holde farten nede, men med rev og dårlig trim går det som regel bra. 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

mons skrev for 9 timer siden:

Hei

Ville satset på ei kort stang med god snelle og ett rør på hver side av båten til å sette stanga i.

Som testløsning kan du feste rørene til rekka i passende vinkel med slangeklemmer. Sett gjerne på en linestump for å sikre stanga til rekka.

Enig med Mons her. Mener å ha fått med meg at dere skal på langtur, da er det vel nesten regel å ha en sluk hengende ute. Hvis ikke havet har kollapset ettter at jeg seilte for 15 år siden har du gode muligheter for å fange god matfisk når du kommer i varmere hav, selv om du seiler i god fart. Dorado/Mahi-Mahi er en fantastisk matfisk som gjerne jakter i overflaten og svømmer fortere en noen av oss seiler.

I hodet mitt seiler man med gaffelrigg, og å krangle med bommen nytter ikke. Noe knekker. Tidligere dorget jeg med en liten færing for seil, og da var det heller ikke lett med bruket på feil side.

Til sommeren skal jeg ha 14 dager i Lofoten med trekantet seil som ikke når bakenden på båten, og da begynner jeg kanskje å tenke annerledes ;-)

Sjøørreten biter i nokså god fart.

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Barbaria skrev for 7 timer siden:

Riggen bør jo funke i 3-5 knop::...........

Code0 skrev for 8 timer siden:

Hvor fort seiler du / hvor tungt utstyr bruker du..? Min erfaring er at alt over 3-4 kn så ligger kroken høyt i vannet / nær overflaten..., lite fisk der. Noen som får fisk underveis, eller får man fisk når man fisker dedikert...?

til vanlig makrielldorging her hjemme bruker jeg paravan, det gjør att jeg ikke trenger å passe snøret........

det bare henger der, spes om farten øker fra ett par kn opp til 5-6

og så trekker den automatisk fisken opp til yten, gjør det enkelt å hale inn

men tror disse er for små for gullmakrell..........

jeg har hatt havfiskestang, (som tatt kvelden) for den har stått for lange i stangholder bak på targaen, UV-lyset, har tatt knekken tenker kjøpe nye stang som jeg kommer vare litt mer redd om ! :smiley:

image.jpeg.dd2a3cc8f657bf561cad159803206301.jpeg

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Kallethekid skrev for 11 timer siden:

Enig med Mons her. Mener å ha fått med meg at dere skal på langtur, da er det vel nesten regel å ha en sluk hengende ute. Hvis ikke havet har kollapset ettter at jeg seilte for 15 år siden har du gode muligheter for å fange god matfisk når du kommer i varmere hav, selv om du seiler i god fart. Dorado/Mahi-Mahi er en fantastisk matfisk som gjerne jakter i overflaten og

svømmer fortere en noen av oss seiler.

Ja det er riktig at vi skal på tur og vi ønsker å ha noe hengende etter båten. Jeg skulle gjerne vite hva som menes med å ha hjulet på feil side? 

Vi har kort stang og holder(e) i dag, men vi syntes ikke dette fungerer bra i sjø derfor spørsmålet om et solid fiskehjul. Vil ikke et fiskehjul være betraktig lettere å jobbe med kontra en vinglete stang og hvor man må stå på dekk uten å holde seg fast å sveive inn? Fiskehjulet er vel beregnet på tungt utstyr og lange utslipp, dessuten sitter den fast på rekka og kan betjenes med 1 hånd (i beste fall). Målet er å få fisken i stekepanna enklest og sikrest mulig. 

Erik skrev for 11 timer siden:

jeg har stangholder på rekka bak på ene siden og hjulfeste oppå påhengs braketten på andre siden. For makrell middag under slørseilas brukes mye hjulet, for sjøørret og sei brukes stanga. Men er påhengsen framme så blir det stang med hekkler etter makrellen også.  Er ikke iveien for seilene noen av de, men kan jo bli travelt av og til. Har og ett 3 kilo lodd med utløserklips for dypere dorging med stanga. Alt går, å dorge under seil er flott, bare man greier å holde farten nede, men med rev og dårlig trim går det som regel bra. 

Så dere har montert et fiskehjul på seilbåten? Sikkert dumt spørsmål, men hvorfor bruker du stanga til sei?

På vår båt (senter cockpit) kan jeg ikke se hvordan verken hjulet eller stang kan komme i veien for seil med mindre masta ryker..

Vi er tregseilere så den store farten blir nok ikke noe problem :giggle:

mons skrev for 10 timer siden:

I hodet mitt seiler man med gaffelrigg, og å krangle med bommen nytter ikke. Noe knekker. Tidligere dorget jeg med en liten færing for seil, og da var det heller ikke lett med bruket på feil side.

Til sommeren skal jeg ha 14 dager i Lofoten med trekantet seil som ikke når bakenden på båten, og da begynner jeg kanskje å tenke annerledes ;-)

Sjøørreten biter i nokså god fart.

Hei @mons  og takk for svar.

Gaffelrigg, nei vi har std. Bermudarigg og hvordan bommen skulle komme i konfilkt med et fiskehjul som blir montert akter på båten forstår jeg ikke, ei heller hvordan det kan bli feil side. 

Med dagens utvikling i verden så kanskje det blir et gjensyn med Lofoten i vår/sommer for oss også :yesnod:

Der er det fisk å få i motsetning til her i Oslofjorden...

Redigert av Barbaria (see edit history)

Du kan nemt fiske fra seilbåt. Hjul og stang kan du bruge stort set hvad som helst, du må bare have en stærk snørre og rigtigt forfang.. med pirk kan du nemt fange 50+ kg fisk på nogle timer med billig udstyr fra XXL eller biltema. 

Vil du fiske trolling(dorging) må du investerer lidt mere. På seilbåt har jeg 3 stænger (2 med sideplaner og en ret bagud), en dipsy diver på hver stang efterfulgt af en flasher og blink

Sejler jeg 2.5-3 knob hiver jeg fisk ind hele dagen. Sejler jeg over 3 knob fanger jeg stort set intet.

Her er nogle videoer til at få dig startet:

Se alle Bjarnes videoer og da skal du blive pro på ingen tid...

Lykke til..

Mvh,

Peter

Barbaria skrev 1 time siden:

Så dere har montert et fiskehjul på seilbåten? Sikkert dumt spørsmål, men hvorfor bruker du stanga til sei?

På vår båt (senter cockpit) kan jeg ikke se hvordan verken hjulet eller stang kan komme i veien for seil med mindre masta ryker..

Vi er tregseilere så den store farten blir nok ikke noe problem :giggle:

Ja, har ofte fiskehjulet montert, så er det fort gjort å hive uti snøret hvis bør og andre forhold tilsier at det er fisketid.

Er børen laber dorger vi makrell, havner vi i stilla så pilker vi :saint:

Var litt dårlig formulert, heg fisker etter sjø ørret, men jeg FÅR sei :worry:

Poenget er vel at når jeg er ute for å fiske bruker jeg mye stang, mens når jeg fisker fordi jeg er ute så er hjulet kjekt.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Gunga Din skrev 42 minutter siden:

Får man opp en gullmakrell i båten med fiskehjul, spørs ju hvor man plasserer det

må kanskje også ha en klepp da ?

Godt poeng, klepp må til. Jeg tenker å plassere et hjul / senefører slik at man kan gå ned på "badeplatformen" å kleppe evt stor fisk. Hittil har den store fisken uteblitt og backlashene vært mange :giggle:.

Peter- skrev 43 minutter siden:

med pirk kan du nemt fange 50+ kg fisk på nogle timer

50 kg. er vel det jeg har fått totalt på 40 år...håpet er å få litt mer når jeg får 100% fritid :fishing:

Peter- skrev 45 minutter siden:

Sejler jeg 2.5-3 knob hiver jeg fisk ind hele dagen. Sejler jeg over 3 knob fanger jeg stort set intet.

Hmm, ok er det for de utstyret kommer for høyt i vannet eller er 3 knop for raskt for fisken?

Det med bommen og fiskeutstyret var med tanke på gaffelrigg.

Da er det mye tauverk og bommen går bak alle plasser du kan stå.

Feil side er med tanke på at det er tungvint å fiske hvis hjulet er på rekka og rekka presses langt ned. Det er vel også stort sett bare med gaffelrigg eller småbåter du kan krenge så mye uten at det går for fort.

Standard fiskehjul er vanskelig å sveive med en hånd hvis det er noe belastning og sjø, men ellers lettvint å fiske med.

Låsen på svingen på de jeg har hatt har vært litt slarkete og dårlig.

Mons

Hvor høyt bruket går i sjøen kommer an på flere faktorer, som regel fart og vekt. Noen wobblere går dypere jo fortere det går, og ganske mange av de flater ut på et definert dyp. 

Skal du fiske med 3-5kg lodd bør du vel ha downrigger og selvutløser. Jeg ville fortsatt forkastet ideen om juksasnelle til dorging, men det er jo mulig jeg er miljøskadet. Og ja, jeg har dorget med juksahjul fra sjark etter storsei flere ganger- når sniken går full av 5-6 6-10kgs sei er det ikke spesielt morsomt å ikke kunne stoppe båten på relativt kort tid uten masse plunder.

Jeg ville kjøpt en solid havfiskestang, en stand-up-sak med et solid rekkefeste og en enda mer solid snelle, i tillegg ville jeg hatt et par gode haspelstenger med fleksibel kastevekt, prey light jigger foreksempel, til det noe lettere og mer lystbetonte fisket. 

Kallethekid skrev for 18 timer siden:

Dorado/Mahi-Mahi er en fantastisk matfisk som gjerne jakter i overflaten og svømmer fortere en noen av oss seiler.

Har dorget en del i Golfstrømmen utenfor Florida/Miami-Ft. Lauderdale og vi gikk vel med rundt 8 knop så vidt jeg husker. Den fisken man da ser etter svømmer mye raskere enn det og jakter i overflaten.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Barbaria skrev for 6 timer siden:

Godt poeng, klepp må til. Jeg tenker å plassere et hjul / senefører slik at man kan gå ned på "badeplatformen" å kleppe evt stor fisk. Hittil har den store fisken uteblitt og backlashene vært mange :giggle:.

50 kg. er vel det jeg har fått totalt på 40 år...håpet er å få litt mer når jeg får 100% fritid :fishing:

Hmm, ok er det for de utstyret kommer for høyt i vannet eller er 3 knop for raskt for fisken?

Yup, har du den rigtige fiskeplads hiver du nemt 2-3 torsk op af gangen men en vægt på 1-3kg Per stk.  De bider stort set så hurtigt som du kan sænke din pirk + sprutte-forfang ned.. hvis du er lidt hurtig kan du ca fange 1kg fisk Per minut..

Over 3knob har de fleste blink er forkert svøm. Havørred, torsk og laks skal fanges imellem 2.5-3knob... og brug flasher/dodger og blink det er garanteret fangst. 

se videoen...

Giver ingen mening af investerer i dyrt udstyr -  det hele handler om teknik og fiskepladser..

Redigert av Peter- (see edit history)

Gunga Din skrev for 3 timer siden:

vad tenker du på Maika som mer avansert ?

og ett annet relatert spm..........

her hjemme har vi fjesing, som man ikke bør ta på, finnes det noe annet suspekt si i Middelhavet som man bør unngå ?

Som sagt hadde vi bare løse snører, blir ikke så mye enklere enn det. (Det ble altså surret rundt båtvinsjen, ikke noe fancy fiskevinsjutstyr.) Men vi hadde forresteen en klepp også, uten den hadde vi aldri fått opp de største fiskene. Og vinsjhåndttaket fungerte greit for å ta livet av fangsten:)

Redigert av Maika (see edit history)

På langtur hadde jeg rigga båten med noen skikkelige stenger, en dyprigg og ett par sideparavaner. Gjerne bruk noen tusenlapper på fluorcarbonfortom og wobblere som kan gå dypt og i høy fart. Må ha litt utvalg. Da blir det mye morsommere 

Plutselig biter det på fisk av litt størrelse. 

http://nettarkiv.eub.no/nyheter/tok-verdens-storste-fisk-fra-seilbat---morten-ruud-dro-inn-en-bla-marlin-pa-400-kilo

Må heller ikke glemme å kjøpe skikkelig surfcasting utstyr, ett par slukstenger. Ville også kjøpt ett par sammenleggbare krabbe/hummer teiner i tillegg til en reketeine eller to. Da burde du ha mulighet til å spise deg lei av sjømat 

Redigert av Guest (see edit history)
Gunga Din skrev for 23 timer siden:

vad tenker du på Maika som mer avansert ?

og ett annet relatert spm..........

her hjemme har vi fjesing, som man ikke bør ta på, finnes det noe annet suspekt si i Middelhavet som man bør unngå ?

Fjesingen er det bare og ta på, bare hold den på en måte så den ikke får stikki. 

Det er garrant noe i varmere strøk som er værre enn ett vepsestikk. Men hvis man blir stukket/biti av giftig fisk, så er varmt vann en grei motgift for alle saltvannsfisk

Fjesingen er den giftigste fisken i norsk farvann, men er allikevel ikke dødelig.[1]Blir man stukket er den beste behandlingen glovarmt vann, ca 40-45 grader celcius (så varmt at du akkurat ikke brenner deg).[2][3] Det varme vannet ødelegger giften, og etter 20-45 minutter har som regel smerten gitt seg og hevelsen begynt å avta.[4]

Redigert av Guest (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...