Jump to content

Fiskehjul eller stang for havfiske med seilbåt

Barbaria

Recommended Posts

Takk for alle svar, jeg vet ikke om jeg ble noe klokere men så er jeg sikkert treg i nøtta :smiley:

Jeg har fått bekreftet at et fiskehjul er mulig på seilbåt, men kanskje ikke nødvendig. Et håndsnøre som ligger å rasler med kroker dinglende er uaktuelt, det er heller ikke aktuelt å ha 4-5 stenger stående med proff utstyr.. Jeg trenger noe fastmontert enkelt og som ikke ramler overbord sammen med fiskeren når det skal sveives inn. 

Peter- skrev On 17.3.2020 at 18.49:

Over 3knob har de fleste blink er forkert svøm. Havørred, torsk og laks skal fanges imellem 2.5-3knob... og brug flasher/dodger og blink det er garanteret fangst. 

Du kan godt gå opp til 3,5 - 4 knop til sjøørret og sei. De liker litt fart, særlig når det begynner å bli endel varmere i vannet enn det er nå.

Om du får torsk og lyr på kroken, går du for sakte, om du ønsker å de to førstnevnte på kroken.

Lykke til.

Gunga Din skrev 15 minutter siden:

en kort havfiskestang med en god snelle tror jeg kommer att gå for

tror det er enklere å winche inn fisken med en sånn enn med fiskehjul.....eller tar jeg feil ?

En god stang med skikkelig snelle, er lettere og dra inn fisken med enn ett fiskehjul. I tilegg vil man få opp mer fisk. Utveksling og justerbar brems er ikke så dumme oppfinnelser 

Det er veldig stor forskjell på fiske på langtur og fiske i Norge. Tykk sene, så tykk en får. Fortom i ståltråd. En liten plast blekksprut i kroken. Senen skal tåle 50 kg fisk i 12 knop. Greit at krok retter seg ut eller fortom ryker. Har fått mest fisk i 8 knop. Hemmeligheten  er å få fisken til å plane i overflaten, da er det mulig å dra den raskt inn. Med preventer på storseil og spridd genoa tar det mye tid å redusere farten. Har både brukt en kveil sene og en større havfiskestang. Havfiskestang er dyrt når det er bra nok, så usikker på om jeg vil prioritere det. Ett lite tips, en liten dram i gjellene på fisken så roer den seg ned. Veldig effektivt for å unngå blodbad i cockpiten. Billig rom eller noe annet en trodde var drikkbart. 

Fiskehjul tror jeg er håpløst til å få fisken inn med, trenger utveksling. Har det på fiskebåten i Norge, men den blir ikke med på seiltur i tropene. 

Tror all fiske jeg har vært med på i varmt vann har kroken vært i overflaten. Høy fart. Tror det er godt fiske i 15 knop, men da blåser det så mye at fiskeutstyret er tatt inn. 

Redigert av pacuare (see edit history)

Det er jo budsjettet en en halv snelle, med mindre man kjøper brukt. 

Penn internasjonal, Shimano talica, okuma makaira er alle gode sneller. Folk har prøvd med billigere sneller, de holder gjerne 5 store fisk der det virkelighet blitt bremsa hardt 

Edit: løp og kjøp. Jeg kjenner til selgeren, seriøs sportsfisker. Si du vil ha med ett par tropiske tackle også 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=172886161

Redigert av Guest (see edit history)

Heller for stor og kraftig snelle, enn for liten og svak. du skulle sett hva en gt , tarpoon, grouper eller tunfisk kan gjøre med en billig snelle i løpet av 3min 

Folk kjøper Shimano stella 18000 som kollapser av 1 fisk. Det er sinnsyke krefter i de fiskene som bor i varmere strøk 

3500 for en snelle som tåler det meste, er ingen dårlig deal 

Skuklebjeg reist til tropiske strøk med båt, hadde jeg hatt med utstyr som kunne finner opplevelser som dette 

Gunga Din skrev 16 minutter siden:

den må vel vare midt i blinken for deg Barbaria.......

å så rigger du til en stol med fotplate på akterdekk.........

:lol::giggle: ja jeg syntes jeg ser det..men jeg har plass :yesnod:

Eika skrev 40 minutter siden:

Det er jo budsjettet en en halv snelle

Vel, på et langtursbudsjett kan man ikke være kresen. Som sagt jeg er ikke interessert i fiske, kun spise. 

Barbaria skrev 22 minutter siden:

:lol::giggle: ja jeg syntes jeg ser det..men jeg har plass :yesnod:

Vel, på et langtursbudsjett kan man ikke være kresen. Som sagt jeg er ikke interessert i fiske, kun spise. 

Bedre og kjøpe 1 dyr snelle som er overkill og som holder, enn flere billige etterhvert som de går istykker :) 

hadde jeg tatt deg for og være fiskeintresserte, hadde vi snakka om sneller i en annen prisklasse. En skikkelig snelle er viktigere enn en skikkelig stang. 

@Team Colibri har sikkert noen tanker om utstyr han også. Hva kan holde til tropisk fiske for under 4000kr ? 

En dårlig skjult hemmelighet er Omoto reels, men med dårlig kronekurs er det kanskje ikke noe billigere likevel. Når det kommer til stang er det verre, det finnes mye bra. Når jeg dorger kveite har jeg brukt alt fra lettere haspelutstyr til bortimot kosteskaft, favoritten er likevel en kort kraftig havfiskestang med progressiv helaksjon, dvs den bøyer seg i sirkel, men jo mer den bøyer seg jo mer vil den rette seg ut. Da har man også noe kontakt med de mindre fiskene. 

Kveitedorging er muligens det nærmeste man kommer tropisk fiske i Norge, og første bud er å skaffe seg en ordentlig snelle. Da gjelder sannsynligvis det samme i høyere potens når man dorger etter tuna og mahi mahi og hva de nå heter alle sammen. 

Jeg skjønner at folk som ikke liker å fiske men som vil ha fisk ikke vil bruke mange penger på det, men om man bruker litt penger på det og investerer litt tid i prinsipper og kunnskap om temaet, så blir det kanskje noe mer lystbetont også.

Det er også litt rart å skulle bedrive tropisk fiske på budsjett når man åpenbart har penger både til båt og ferie for å komme seg dit. Men for all del, det finnes jo folk som bruker 200.000 på fiskeutstyr og 20.000 på båt og gjør det samme, så hver sin lyst?

Tror man må skille litt på utstyr som er egnet for store fisker for sportens skyld og enkelt funksjonelt utstyr for å avlaste matbudsjettet. 

Vi hadde en kort kraftig stang med snelle av ukjent merke, tykk sene med ståltafs siste biten og en enkel blekksprutlignende sluk i enden. 

Fisk på denne størrelsen:

Mahi-Mahi.jpg.b31c6243e41e28d35f4e7e39e1a36c84.jpg

var ikke noen problem å fange eller få ombord. Vår utfordring var at vi ikke hadde kjølemuligheter så etter å ha spist fisk i to dager ventet vi gjerne litt med å fiske igjen.

morpho79 skrev 32 minutter siden:

En dårlig skjult hemmelighet er Omoto reels, men med dårlig kronekurs er det kanskje ikke noe billigere likevel. Når det kommer til stang er det verre, det finnes mye bra. Når jeg dorger kveite har jeg brukt alt fra lettere haspelutstyr til bortimot kosteskaft, favoritten er likevel en kort kraftig havfiskestang med progressiv helaksjon, dvs den bøyer seg i sirkel, men jo mer den bøyer seg jo mer vil den rette seg ut. Da har man også noe kontakt med de mindre fiskene. 

Kveitedorging er muligens det nærmeste man kommer tropisk fiske i Norge, og første bud er å skaffe seg en ordentlig snelle. Da gjelder sannsynligvis det samme i høyere potens når man dorger etter tuna og mahi mahi og hva de nå heter alle sammen. 

Jeg skjønner at folk som ikke liker å fiske men som vil ha fisk ikke vil bruke mange penger på det, men om man bruker litt penger på det og investerer litt tid i prinsipper og kunnskap om temaet, så blir det kanskje noe mer lystbetont også.

Det er også litt rart å skulle bedrive tropisk fiske på budsjett når man åpenbart har penger både til båt og ferie for å komme seg dit. Men for all del, det finnes jo folk som bruker 200.000 på fiskeutstyr og 20.000 på båt og gjør det samme, så hver sin lyst?

Følte meg truffet nå :p hehehe

Kveitedorjing har jeg kun vært med på ett par ganger, damn for noen wobblere man bruker og ikke minst belastning på utstyret. 

Jeg hadde i allefall ønska meg utstyr som var godt nok til en 50kg tunfisk, 70kg sailfish, 50kg grouper, 40kg gt, 150kg hai. Når man er på langtur, så blir det svært mye fritid, spørs om ikke jeg hadde blitt enda mer fiskeintresserte enn noen gang. Kunne jo satt verdensrekord på flest arter fanga med flue, satt opp en Marlin/bft rigg bak på båten, fiska hai fra strendene med surfcasting utstyr, Rigga en grooov jerkbait/topwater stang til popper/visuelt fiske, Stor sjans for og realisere drømmen om og få en fisk som er større enn meg selv eller noen med flere farger enn fargekartet til drygolin 

morpho79 skrev for 3 timer siden:

Jada. Jeg ser den, og jeg er i prinsippet enig, man trenger ikke all verden bestandig. Om dere dro opp flere av den typen der i fart tør jeg påstå dere ikke hadde den billigste snella dere kunne finne ihvertfall ?

Det kan hende vi var heldige med utstyret, ble kjøpt på et bruktmarked i Florida for ca 100$ og var et amerikansk merke jeg ikke husker.

Halv tunfisk dratt opp utenfor Cuba, den andre halparten tok haien som så fisken slepe etter lina i vannoverflaten, samt en sverdfisk som vi oppdaget bare hang på lina i Nord-Atlanteren.

Det var en av de andre gutta som hadde fiskeutstyr-ansvaret og dette var for over 20 år siden, så aner ikke hvilken dimmensjoner det var på line og sluk, men lina festet vi altså bare rundt seilbåt-vinsjen. (Vi hadde vel forresten med oss en stang også, men den brukte vi ikke ofte.)

I tillegg dro vi opp mye annen tunfisk, noen dorado og sikkert endel annet jeg ikke husker i farten.

14 Til USA 08.jpeg

19 Atlanteren øst 10.jpeg

Eika skrev for 17 timer siden:

Da ville jeg registrert meg på en av de fiskeutstyr salgssidene på Facebook, så sagt hva du skal og om noen har noe til salgs. Da tipper jeg det blir en diskusjon du kan få noen tips av 

Da har jeg slått fra meg fiskehjulet takket være deres tilbakemeldinger. En snill kar har solgt meg en helt ny Okuma Makaira 30II-Sea til en grei pris. Denne stod vel på lista di @Eika. Da er det bare å fylle opp denne med noe tråd, er dette ok?

https://www.skittfiske.no/berkley/162767/berkley-trilene-big-game-clear-0-60mm-dorge-laksefiskerens-absolutte-favoritt

Makita er gullegodt, gratulerer!

Enig mht multiflament, og anbefaler glatt daiwa j-braid multicolor, det må være noe av det bedre man får ift pris. Jeg ser snella tar 700 meter 0.55, men jeg tipper 0.42 vil holde i massevis med en bruddstyrke som nærmer seg femti kilo. Du finner spoler med 500 meter til under 500 kroner, og så er det godt å ha litt plass på snella til en feit nylon/fluorkarbonfortom ?

Kjøp heller på 100m spoler, lær deg knutene eller kjøp deg ett sett med sånne klemmer og tenger. Knuter er best (allbright knuta fra multi til fortom, så klemhylse ved wobbler) 1.4mm burde tåle noen sløve haitenner eller en barracuda kjeft 

https://www.skittjakt.no/sufix/121150/sufix-superior-100m-clear-1-40mm-fortom-til-havfiske

https://www.skittfiske.no/sovik/150697/søvik-aluminium-single-sleeve-1-40mm-pakke-á-10-stk

Noen sånne som dette for eks og ett par blekkspruter som opphengere

https://www.skittfiske.no/rapala/120730/rapala-x-rap-magnum-16cm-30-s

Må innrømme at jeg har blitt glad i uvlim når jeg holder på med dimensjoner som det her. Det er litt juks, men det hindrer knuter i og gå opp under hardt press. Knyte fortom over 1mm er ett mareritt

https://www.skittfiske.no/bug-bond/206534/bug-bond-multi-led-light-kit-lim-plus-uv-lykt-plus-tip-kit

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...