Jump to content

Rengjøre varmeveksler og intercooler - bør jeg ta oljekjølerne også?

Sjøvind

Recommended Posts

Motor er Yanmar 96 hk, 1994 mod, ca 2000 timer. Ifm turbohavari har jeg tatt av turbo og intercooler. Vurderer å åpne og rengjøre intercooleren. Med dette av er det jo litt lettere å komme til varmeveksler, så vurderer å åpne og rengjøre den også siden driftstemperatur er nokså høy (90 grader).

Neste i sjøvannskretsen da er motorolje- og smøreoljekjølere. Er det vanlig å demontere og rengjøre disse også?

Om det er mye avleiringer og dritt i noen av kjølerene, må du regne med at det er i alle.

Om du føler deg trygg på at alt lar seg demontere uten at skruer el. knekker, eller at det oppstår annet omfattende arbeid.

Er der klart best å demontere for rengjøring.

Alternativt så kan du kjøre en runde med Systemrens når motoren er satt sammen og er kjørbar igjen.

En slik runde med Systemrens kan forøvrig være lurt å ta med jevne mellomrom som en del at det preventive vedlikeholdet.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...