Sjøvind Startet 17.Mars.2020 Del på Facebook Startet 17.Mars.2020 Motor er Yanmar 96 hk, 1994 mod, ca 2000 timer. Ifm turbohavari har jeg tatt av turbo og intercooler. Vurderer å åpne og rengjøre intercooleren. Med dette av er det jo litt lettere å komme til varmeveksler, så vurderer å åpne og rengjøre den også siden driftstemperatur er nokså høy (90 grader). Neste i sjøvannskretsen da er motorolje- og smøreoljekjølere. Er det vanlig å demontere og rengjøre disse også? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Mars.2020 Del på Facebook Svart 17.Mars.2020 Om det er dårlig kjøling så kan de jo like godt være dritt i oljekjølerene som reduserer flyten av sjøvann. Så jeg ville ha sjekket disse også i samme slengen. Pluss eksosbendet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Taskeladden Svart 17.Mars.2020 Del på Facebook Svart 17.Mars.2020 Bedre å ta en titt og det viser seg å være bortkastet, enn å måtte ta en titt etter det er gått gale :) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
nomen Svart 18.Mars.2020 Del på Facebook Svart 18.Mars.2020 Om det er mye avleiringer og dritt i noen av kjølerene, må du regne med at det er i alle. Om du føler deg trygg på at alt lar seg demontere uten at skruer el. knekker, eller at det oppstår annet omfattende arbeid. Er der klart best å demontere for rengjøring. Alternativt så kan du kjøre en runde med Systemrens når motoren er satt sammen og er kjørbar igjen. En slik runde med Systemrens kan forøvrig være lurt å ta med jevne mellomrom som en del at det preventive vedlikeholdet. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Sjøvind Svart 18.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2020 Takk for innspill! Får begynne med intercooleren og se hvordan det ser ut inni der. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 18.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2020 Var en del avleiringer i intercooleren, men langt fra tett. Det hadde jeg egentlig ikke forventet heller, er bra flow med kjølevann. Spørsmålet er om et slikt belegg reduserer kjøleeffekten? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 19.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2020 Fylte opp sjøvannsdelen av intercooleren med Systemrens i kveld. På søndag blir det gjennomspyling med vann og så åpning igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 22.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2020 Etter 60 timer i 19 varmegrader med ca 15% blanding med systemrens: Ikke til å bli blåst i bakken av, men det var nå i alle fall en forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.