Jump to content

Tømme vann fra drivstofftanken?

Bigdrago

Recommended Posts

Hei.

Tenkte å tilsette dieselbiocid for å forebygge litt.

Det står at jeg må tømme vannet fra dieseltanken først...men hvordan gjør jeg det? Det er en mercruiser 1,7 alpha one gen 2.

Forresten, er det trygt å bruke disse produktene på motoren?

Dieselbiocid:

https://www.biltema.no/bilpleie/tilsetningsmidler/bensintilsetninger/dieselbiocid-bil-2000030047

Dieseltilsetning:

https://www.biltema.no/bilpleie/tilsetningsmidler/bensintilsetninger/dieseltilsetning-2000031923

Redigert av Bigdrago (see edit history)

Vann i diesel synker til laveste punkt når det får stått en stund, så ofte finnes det en avtappingskran under tanken der man kan drenere ut vann til det kommer ren diesel. 

har du ikke drenering så må du vel åpne tanken og ta en titt, om du ikke er sikker på at du ikke har vann i dieselen. 

Såvidt jeg vet. 
kommer nok noen på banen med mer kunnskap.

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Jeg tar av luken hvor nivåmåleren er montert. Stikker en slange stripset til noe stivt/tungt (f.eks. en stang av stål) slik at slangen ikke bøyer seg, ned til bunnen av tanken og drenerer med heverteffekten. Suger tanken tom og over på beninkanner som senere brukes i plenklipper o.l. Har du mye drivstoff i tanken kan du f.eks. suge ut 10L -> vente litt/la det synke mot bunnen -> suge ut nye 10L og passe på utskillerfilteret de første turene etterpå.

Når det er gjort og sesongen starter med nytt drivstoff på tank, drenerer jeg utskillerfilteret jevnlig og ofte de første turene.

Er du heldig så har tanken din V-bunn. Da samler vann og smuss seg veldig dedikert på det laveste punktet.

Jeg gjør som @Solseng  beskriver over men jeg bruker vacuum ved hjelp av oljeskifterpumpen min.

Den suger opp 8 liter på et blunk... dersom tanken ikke møkkete og full av dieseldyr trenger du ikke tømme den.

Har tanken V-bunn eller du får båten til å holde slagside så kan du få den rein med en oppvaskbørste og ved å suge ut 1 liter :thumbsup:

Det er store forskjeller mht hvor mye dieseldyr/smuss som kan følge med når en tanker rundt om.

Noen kan fylle 6000 liter pr år i 10 år og ha tilnærmet rene tanker, andre kan fylle en gang og tanken ser ikke ut....

Derfor er det ikke lett å gi "perfekte" råd om dette.

Du må inn i tanken å se hvordan det ser ut...

Mange tanker har flat bunn og skvalpeskott, da er det vanskeligere å få det reint. 

Har ikke sett avtapping på Uttern D55 om det er båten du skal rense tanken på.

Er som en del andre her inne på Forumet lite begeistret for div "Lurium GT SS sprint"

Renser du tanken som beskrevet årlig eller hvert andre år, og følger samtidig med på dieselfilter med utskiller så mye gjort :thumbsup:

Du bør ordnet deg så du sugger fra bunnen på laveste punkt.Eventuelt vann skiller seg fra dieselen ganske fort og legger seg på bunnen. Derson tanken har flat bunn kan du tlite båten. Som regel holder det å suge til du ser det kommer ren diesel, uten grums.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

For å svare på ett av delspørsmålene: Produktet til Biltema som dreper dieseldyr skader ikke motoren. En del motorfabrikanter har gjennom mange ti-år anbefalt bruk av slike stoffer. Andre fantastiske remedier på boks bruker jeg ikke. Min motorfabrikant tilråder kun bruk av biocid, fraråder bruk av andre tilsetninger. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...