Kappa Startet 17.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 17.Mars.2020 Tenker å ta første helg på fjorden. Er det noen som vet om man kan fylle vann et eller annet sted langs Vollen - Slemmestad - Sætre - Oscarsborg? Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 17.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2020 Såfremt det ikke er frost bruker vel strøm og vann være på Oscarsborg . De skriver i alle fall på nettsidene side at vannet skrus av når det er frost, og det har del vel ikke vært så mye av nå. Sætre vet jeg ikke. Skal ikke legge meg opp i at du velger å ta en helg på fjorden i disse tider, selv venter jeg med det. Har i tillegg karantene fram til søndag kveld. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Ms Fortuna Svart 17.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2020 Nå har vel Oscarsborg skrevet at de faktisk ikke vil ha besøk i disse tider, hver og en for jo ta sine valg. Men nå er vel myndighetenes oppfordring om å unngå fritidsreiser i høyeste grad gjeldene for båtfolk og. Sitér dette innlegget Link to post
Profondo Svart 17.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2020 Vann kan fylles i Vollen Marina ved butikken/kiosken. Velkommen er du sikkert også.. Tror ikke det er vintervann på Oscarsborg eller i Sætre for/til fritidsbåter før i April/frostfrie netter. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 17.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2020 1 hour ago, Ms Fortuna said: Nå har vel Oscarsborg skrevet at de faktisk ikke vil ha besøk i disse tider, hver og en for jo ta sine valg. Personlig så tenker jeg at hvis de har sagt at de ikke vil ha besøk, så drar man ikke på besøk. «Jeg skal bare være i båten» er det kanskje noen som tenker - ja, det funker til man skal fylle vann og koble på strøm. Da har man spredd eventuelle basillusker til brygga, eller hentet dem fra brygga. Og så går man bare en tur på land for å strekke på beina osv... Det er lett å ha gode intensjoner, men det er også lett å «skal bare...» Så respekter at de ikke vil ha besøk. Det er min mening. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Code0 Svart 17.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2020 (redigert) Kappa skrev for 1 time siden: Tenker å ta første helg på fjorden. ...tenk om igjen... Redigert 17.Mars.2020 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 17.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2020 Vannet er skrudd på i Leangbukta. Er du frisk og vært frisk i to uker uten eksponering for fare ser jeg ikke bort ifra at en helg på sjøen kan være fint. Men ellers smart å være forsiktig. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Profondo Svart 17.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2020 Det er en egen tråd om RS sin anmodning om ikke dra på sjøen. Trådstarter spør om vann, og er helt sikkert mest hypp på svar fra oss andre som omhandler akkurat det. Vann i Leangbukta ? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 18.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2020 Profondo skrev for 9 timer siden: Trådstarter spør om vann, og er helt sikkert mest hypp på svar fra oss andre som omhandler akkurat det. ...kan like gjerne være en trolle-tråd. De som på død og liv (actually) skal ta seg en helg på fjorden nå tar vel med seg to kanner vann og glir stille av gårde.... innenfor kommunen.... Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 18.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2020 (redigert) Som et helt generelt svar, vintervann kan man få hos RS på Oscarsborg hvis man spør pent. Men sikkert ikke i mars 2020. Redigert 18.Mars.2020 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Flid Svart 19.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2020 (redigert) Det er alltid vann på Oscarsborg, Syd i havna ved siden av der helikopterne lander. Ta med egen slange. Da slipper man og spørre RS. Redigert 19.Mars.2020 av Flid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 19.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2020 Oscarsborg har for flere dager siden sagt at de ikke ønsker gjester i havna foreløpig. I Horten blir du nå også avvist. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Popeye70 Svart 19.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2020 For de som vil til Oscarsborg: Fergen til/fra Oscarsborg sluttet å ta med vanlige passasjerer lørdag 14. mars for å unngå å bringe smitte ut til øya. RS oppfordret alle båtturister som var på borgen sist helg om å dra hjem, og de oppfordrer alle båter på generell basis til å forbli i hjemmehavn med tampene fortøyd. RS vil fokusere på sine vanlige redningsoppgaver, ikke risikere å bruke en dag på å sanere en båt som har måttet frakte en coronasyk person. Fra https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/la-fritidsbaten-ligge?publisherId=89422&releaseId=17881510: "Hyttefolket er bedt om å holde seg hjemme, nå er det båtfolket som bør vise det samme ansvaret. Redningsselskapet oppfordrer hele fritidsbåtflåten til å ta ansvar og fokusere på at dette er en felles dugnad. Det betyr å følge myndighetenes oppfordring om å holde seg hjemme så lenge Korona-viruset er ute av kontroll og alle nød- og beredskapsetater har fult fokus på situasjonen. - Vi håper at alle våre båtvenner og støttespillere har forståelse for situasjonen og tar ekstra hensyn i disse tider. Vi trenger redningsskøytene i beredskap inn mot krisen slik den nå er, og ber derfor fritidsbåtfolk om å la båten ligge i fortøyningene. Dette er en helt uvanlig situasjon for oss som alltid mener at båtfolket skal tilbringe mest mulig tid på sjøen. Nå er det tid for å gjøre det som kreves for å trygge velferden for alle, ikke minst de som behøver vår beredskap mest, sier direktør for kommunikasjon og bærekraft, Hasse Lindmo i Redningsselskapet." Jeg synes det er klare nok signaler om at man ikke bør planlegge å dra til borgen eller andre steder, hverken for å være turist eller for å fylle vann. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
TICORA Svart 20.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2020 Hyttebruk i egen kommune er lov, så holder du deg i nærheten må jo dette være innenfor mener jeg. RS kan oppfordre men er jo ikke lovgivende på noen måte. Hvis en kan gå på butikken, kjøre bil til jobben, være på kontoret så risikerer en å ringe veihjelp, ambulanse, og gud vet. Da må en tur på fjorden i nærområde være greit. Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 20.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2020 Pequod skrev for 11 timer siden: Oscarsborg har for flere dager siden sagt at de ikke ønsker gjester i havna foreløpig. I Horten blir du nå også avvist. Trådstarter spurte hvor han kunne fylle vann, det var det jeg svarte på. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 20.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2020 25 minutes ago, Flid said: Trådstarter spurte hvor han kunne fylle vann, det var det jeg svarte på. Det er selvfølgelig ingen som er uenig i akkurat det, men flere av oss har påpekt at spesifikt på Oscarsborg vil de ikke ha båter i land på grunn av risiko for spredning av corona-smitte. Det bår også være lov å kommentere det. ;-) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Framtia Svart 20.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2020 (redigert) Ser på Facebook at Oscarborg er åpent til helga, men med mange gode råd om oppførsel/fortøyning mhp smittevern. Redigert 20.Mars.2020 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Flid Svart 20.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2020 Popeye70 skrev for 7 timer siden: Det er selvfølgelig ingen som er uenig i akkurat det, men flere av oss har påpekt at spesifikt på Oscarsborg vil de ikke ha båter i land på grunn av risiko for spredning av corona-smitte. Det bår også være lov å kommentere det. ;-) Selvfølgelig kan det kommenteres men det er mye synsing og fake news i disse tider. Se hva Berit skriver på FB siden til Oscarsborg gjestehavn: Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 21.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2020 Takk for tips om vintervann på Oscarsborg - fant den Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Ms Fortuna Svart 21.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2020 Hvorfor fylte du ikke bare på Oksval før du dro? Er vann på brygga der Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 22.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2020 Vintervann er vel bak vakthuset? Jeg har aldri benyttet meg av det tilbudet, synes det er greiere å fylle på Aker Brygge eller ved operaen. Er vannet ute på bryggene skrudd på nå? Når ble det gjort? Jeg mener å huske at jeg observerte vannkraner i vinterstilling (dvs hendelen i åpen stilling og uten tilkoblet vannslange) på vei til båten. Det kan ha vært vannkranene nærmest båten min - jeg vet ikke om det er blitt fikset, men i fjor var vanntilførselen til min del av brygga ute av drift, slik at man måtte skjøte sammen flere vannslanger for å få tak i vann. Jeg trodde jeg hadde relativt mye vann i tanken da jeg forlot Oksval, ellers hadde jeg fylt på Aker Brygge. Det kom som en liten overraskelse på meg at jeg hadde lite vann ombord. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2020 tobixen skrev 1 time siden: Det kom som en liten overraskelse på meg at jeg hadde lite vann ombord. Jeg har overrasket meg selv et par ganger ved å glemme den lille luftespaken på varmtvannstanken, og også skru på slangen på trykkvannspumpa, og dusjhåndtaket på akterspeilet etter vinteren. Og så fyllt tankene.... fyller og fyller... ;-) Får vasket ut under dørken i det minste :-). Men ja, har nesten blitt en standardøvelse på linje med å glemme å avmontere dusjhåndtaket på akterspeilet før vinteren og frostsprenge det. Ville sjekket om det ikke lekker vann noe sted.... men dere har kanskje bare brukt mye rett og slett. Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 22.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2020 Vann på den innerste brygga, la meg bare i gjestehavna. Kom vann i går på det midterste tårnene på hver brygge utover også. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 22.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2020 (redigert) 1 hour ago, Geir Kåre S said: Ville sjekket om det ikke lekker vann noe sted.... men dere har kanskje bare brukt mye rett og slett. Det er ikke like greit å estimere forbruk vinterstid som sommerstid. I tillegg har vi vel vasket fingre mer enn normalt. Har vært såpass med utfordringer med saltvannsinntakene at jeg har gått over til å bruke ferskvann til å spyle doene. Lekker det før vannpumpen blir det vått i kjølgrisen, det er tørt der nå. Lekker det etter vannpumpen, så høres det. Jeg pleier normalt å skru av vannpumpen dersom jeg forlater båten for mer enn 12 timer. Redigert 22.Mars.2020 av tobixen Typo (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.