Jump to content

GM V8 Penisular. Diesel. Vet du noe om den.


Kotnes

Recommended Posts

Har nettopp totaloverhalt en GM V8 6,5L Diesel motor nå. Kommer i båten en av dagene over helgen.

Man hører mye rart om denne typen motorer, men tror det skal gå bra hvis du har en blokk av nyere dato. Blokkene på slutten av 80-tallet, og begynnelsen av 90, var av heller dårlig kvalitet.

 

Jeg har ikke penisular mariniseringskit, men heller Bowman varmeveksler og oljekjøler. Eksosmanifoilene jeg har, er laget for hånd i syrefast.

 

Men med et Penisular mariniseringskit, er motoren din ferskvanns-kjølt også gjennom eksosmanifoilene. Disse er i aluminium, og vil ikke tåle mye saltvann. Derfor er mine laget for hånd i syrefast. Eller måtte jeg sette på adapter for vannpumpen, som igjen gjør at viftereimen blir skjev, som igjen gjør at jeg må justere/bygge på festene til dette ...........

Link to post

Men med et Penisular mariniseringskit, er motoren din ferskvanns-kjølt også gjennom eksosmanifoilene. Disse er i aluminium, og vil ikke tåle mye saltvann. Derfor er mine laget for hånd i syrefast. Eller måtte jeg sette på adapter for vannpumpen, som igjen gjør at viftereimen blir skjev, som igjen gjør at jeg må justere/bygge på festene til dette ...........

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vil ikke være for sikker på den konklusjonen der. Jeg skjekke opp Peninsular før jeg satte min egen versjon i Hulda. Da hadde de motorer som hadde gått på fiskebåter i Mexicogulfen i mer enn 20 år. Husk at også Bowman lager vekslere i alu. Riktig gjort er alu. et meget korrosjonsbestandig materiale.

 

Slik jeg har forstått bygger Penisular motorene om i større grad enn det som er vanlig ved marinisering. Blant annet har de en annen front på motoren som flytter ferskvann sirklasjonspumpe lenger frem.

Link to post

Etter en tur hos DP Service i Haugesund, fikk jeg noen delelister på eksosmanifoilene. Det var han som sa at disse måtte det gå ferskvann i, eller ville de ikke vare så lenge.

Hvis du har epostadr, kan jeg maile dette...

 

Det jeg ville gjort, var å ta kontakt med :

 

DP Service - 52754300

 

eller

 

WIC.no - 33083000 (spør etter Magnar).

Link to post

Etter en tur hos DP Service i Haugesund, fikk jeg noen delelister på eksosmanifoilene. Det var han som sa at disse måtte det gå ferskvann i, eller ville de ikke vare så lenge.

<{POST_SNAPBACK}>

Slik sett ja, det er vanlig for "amrikanerene" å kjøre "grønt" vann i manifoldene. Det er varmeapparattilkoplingene som vanligvis blir brukt til dette. Sjøvannet går ut i eksosen på vanlig måte. Hulda har støpejernsmanifolder med grønt vann, helt ok.

 

Ellers så er min erfaring lik med henboe. Jeg har ikke impellerproblemet. For oljefilteret finnes det satser slik at filteret kan flyttes vekk fra motoren. Hulda har mekket alt dette selv og tatt hensyn til den del av det. På den andre siden har jeg gått på trynet når det gjelder andre detaljer. Mitt største problem er at jeg ønsker å skifte diesel fødepumpe. Foran den ligger en bit av dørken pluss diesel fin- og diesel forfilter med vannutskiller. Man kan ikke få med seg alt heller.

Link to post

Det som slo meg også under testingen av motoren, var at der var utrolig lite vibrasjon i motoren. Gikk veldig fint syns jeg. Det eneste jeg har gjort etter testen, var å skaffe stivere vanninntaks-slange, kjøpt større batteri til start. Hadde kjøpt et 75Ah Exide batteri, men fant ut at dette ble for lite. Handlet derfor inn et 120Ah batteri fra Biltema. Og til slutt byttet dynamoen. Den jeg hadde var på 65Ah, og virket ikke tilfredstillende. Kjøpte meg derfor en 100Ah dynamo, med samme fester og merke som den forrige (Wilson).

Skal ikke bli noe problem med lading ihvertfall.

Link to post

Så konklusjonen er at det er en helt grei motor eller ?. Har hørt at de er veldig tunge. Stemmer dette. Snakket med en megler idag som var veldig skeptisk til motorene og mente at den var alt for tung i hekken på en 24 fot.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Vekt uten gear og svinghjul er 318 kg. Et tungt svinghjul er 25 kg. (6,2L NA bilmotor).

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
  • 2 år senere...

Bruk singlegrade SEA30 eller SAE40, det kommer litt an på temperatur. Hulda ligger på ca. 90 grader som maks oljetemp. Jeg kjører nå på SAE30, men kunne nok godt brukt SAE40. Jeg mener at dette også overenstemmer med Peninsular sin anbefaling. Fabrikatet spiller vel mindre rolle. Jeg kjøpte 24 liter, tror det er Quaker State, grønne plastkanner. Før har jeg brukt SAE30-olje fra Elf.

Link to post
  • 4 uker senere...
Hvor mange liter trengs det til 5,7 literen V8??

 

Du kan prøve med en gallon, eller en kanne på 4 liter. Som regel vil det pluss litt holde. Avhengig om du har fått ut all gammel olje og byttet filter.

Men du sjekker selvfølgelig peile pinnen.. etterfyll om det ikke er opp til maksimum merket.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...