NOR15186 Startet 18.Mars.2020 Del på Facebook Startet 18.Mars.2020 Jeg trenger å få reparert en tynn sprekk i forkant av roret på en 11mod seilbåt, se bilde. Det er ingen fukt eller merkbare svakheter i roret. Trenger innspill på hvordan eller hvor jeg kan reparere roret. Erfaringer? Mvh Pål Christian Sitér dette innlegget Link to post
Oliver Svart 18.Mars.2020 Del på Facebook Svart 18.Mars.2020 (redigert) Du må først slipe ut sprekken så lagt den går innover for å få et overblikk over skaden. Biltema har en grei og effektiv vinkelsliper rondell.Alt løst/sluppet laminat må bort før du tenker på bygge opp igjen. Det er antakeligvis en stålstang inn i roret, hvis rust på denne må også det bort for å sikre feste for gjenoppbygging. Ser litt ut som det er rustsprenging som forårsaker sprekken. Redigert 18.Mars.2020 av Oliver (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NOR15186 Svart 19.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2020 Hei Oliver Takk for godt innspill, det høres fornuftig ut. Er det noen her som har peiling på slik jobb eller kjenner til noen som har peiling?? Har litt lite tid om dagen, i disse xxxxxx tider... Mvh Pål Christian Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 19.Mars.2020 Del på Facebook Svart 19.Mars.2020 Amundsen Slipp på Nærsnes, ser du holder til i Bærum. https://www.xn--amundsenbtslipp-plb.no/ Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 31.Mars.2020 Del på Facebook Svart 31.Mars.2020 (redigert) Da skal vi se om vi får dette helt igjen da, holder det med sparkel og lakk? Hehehe Sparkel og lakk holdt ikke, ser det har blitt sparkla over gelcoaten her, så det er noen som har prøvd seg på en quickfix tideligere Redigert 31.Mars.2020 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 31.Mars.2020 Del på Facebook Svart 31.Mars.2020 Vet ikke om jeg vil kalle dette en tynn sprekk mer Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 31.Mars.2020 Del på Facebook Svart 31.Mars.2020 Nå er det ihvertfall ikke en tynn sprekk. Jeg borra meg inn til metallet og kunne ikke se noe rust. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 1.April.2020 Del på Facebook Svart 1.April.2020 (redigert) Jaggu var det håp :) Redigert 1.April.2020 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 1.April.2020 Del på Facebook Svart 1.April.2020 Gøy å se reperasjon, takk for at du deler. . Ikke helt ukjent at ror delaminerer som dette. Men har ikke hørt om havarier der bare rorstammen er igjen. Nok andre havarier på ror. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.April.2020 Del på Facebook Svart 1.April.2020 Jeg drister meg til å tro at det her har vært kollisjon med tømmerstokk el. En bekjent gjorde det og roret så akkurat slik ut. Kjernen sprakk. Det fikset vi slik: -Slip ned 15 cm bakover på hver side og i forkant. -Bruk en stor engangsprøyte og få inn så mye polyester som mulig i sprekken. -Press halvdelene sammen med tvinger og la det herde. -Laminer over med ett lag karbonfiber og 3 lag CSM. - Puss det tilbake i fasong. Men roret skulle egentlig vært byttet. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 1.April.2020 Del på Facebook Svart 1.April.2020 (redigert) Det jeg trur har skjedd er at det har blitt limt siden det er ett 2delt ror, så har liminga gått opp i fronten pga mye belastning, pga dette er en regattabåt så har de hatt dårlig tid neste regatta og bare sparkla det opp. Så holdt det i x/xx antall år. Men pga flere skader, så trur jeg det er hard belastning over tid Nå er sprekken fyllt godt med glassfiber sparkel, slipa 10-13cm på hver side ned fra sprekken (med denne, får rivd opp endel fiber og får masse god kontaktflate) har brukt isopolyester(tok vedheftprøve og var fornøyd med resultatet på isopolyester) 1lag 300g csm for best muligt hefte, så 1lag 250g vevd matte, så 1 lag med 450g csm på topp, så blir det 2-3lag med gelcoat før finish arbeidet Roret har aldri hatt glassfiberoverlapp i nesa sånn som det har nå (kun 2deler som var limt sammen) så trur det skal bli bra jeg :) Redigert 1.April.2020 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 2.April.2020 Del på Facebook Svart 2.April.2020 (redigert) Å dæven, hadde ett uhell på verkstedet og kjørte over det med trucken. Faen nå blir det mye mere jobb, hvis det kan reddes Edit: 1 dag for seint ute, glemte at aprilsnarr var i går :p hehehehehe Redigert 2.April.2020 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.