Jump to content

Reparasjon av tynn sprekk i ror på seilbåt

NOR15186

Recommended Posts

Du må først slipe ut sprekken så lagt den går innover for å få et overblikk over skaden. Biltema har en grei og effektiv vinkelsliper rondell.Alt løst/sluppet laminat må bort før du tenker på bygge opp igjen. Det er antakeligvis en stålstang inn i roret, hvis rust på denne må også det bort for å sikre feste for gjenoppbygging. Ser litt ut som det er rustsprenging som forårsaker sprekken.

Redigert av Oliver (see edit history)
  • 2 uker senere...

Jeg drister meg til å tro at det her har vært kollisjon med tømmerstokk el.

En bekjent gjorde det og roret så akkurat slik ut. Kjernen sprakk.

Det fikset vi slik:

-Slip ned 15 cm bakover på hver side og i forkant.

-Bruk en stor engangsprøyte og få inn så mye polyester som mulig i sprekken.

-Press halvdelene sammen med tvinger og la det herde.

-Laminer over med ett lag karbonfiber og 3 lag CSM.

- Puss det tilbake i fasong.

Men roret skulle egentlig vært byttet.

Det jeg trur har skjedd er at det har blitt limt siden det er ett 2delt ror, så har liminga gått opp i fronten pga mye belastning, pga dette er en regattabåt så har de hatt dårlig tid neste regatta og bare sparkla det opp. Så holdt det i x/xx antall år. Men pga flere skader, så trur jeg det er hard belastning over tid

Nå er sprekken fyllt godt med glassfiber sparkel, slipa 10-13cm på hver side ned fra sprekken (med denne, får rivd opp endel fiber og får masse god kontaktflate) har brukt isopolyester(tok vedheftprøve og var fornøyd med resultatet på isopolyester) 1lag 300g csm for best muligt hefte, så 1lag 250g vevd matte, så 1 lag med 450g csm på topp, så blir det 2-3lag med gelcoat før finish arbeidet 

Roret har aldri hatt glassfiberoverlapp i nesa sånn som det har nå (kun 2deler som var limt sammen) så trur det skal bli bra jeg :) 

Redigert av Guest (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...