Jump to content

WIFI i båten - påskeprosjekt - Hva fungerer godt?

Tor Arild

Recommended Posts

Danmarkstur i påsken med tur opp bohuslan ser ut til å gå ut med høye kneløft, og det legges planer for båtpåske i og nær hjemmehavn med hyggelige prosjekter ombord.

Bor heldigvis i Tønsberg og vi har en fantastisk skjærgård i kommunen som vi trolig kommer til å benytte mest til dagsturer.

Som mange med tenåringer i hus, så er det et par forhold med turer som må på plass, derav det viktigste synes å være internett.

Til nå har vi brukt min telefon som internettmodem når vi er på tur. Selv har jeg endel ting på ønskeliste som har behov for internettilknytning, så jeg søkte på baatplassen.

De fleste trådene er litt eldre, og med tanke på hvor fort utviklingen går, så hadde det vært fint å få høre hvilke løsninger andre har for wifi ombord. 

Ser at ICE enten får slakt eller ros - er sannheten på midten?

Er det andre løsninger som er bedre i bruk? 

Abonnementer? Rutere? Er det å anbefale med egen antenne på taket?

Setter pris på alle innspill.

Mvh

Tor Arild

Vi hadde Ice med ekstern antenne i mange år, men kuttet dem ut til fordel for Telenor Mob.bredbånd.

Dette var før Ice kom med 4G, men dekningen og hastigheten var forferdelig den gang. NMT båndet de opererte på da, var helt sprengt.

Samme pris og datamengde på Telenor, og dekning og hastighet som er helt topp. Har den lille wifi routeren til Telenor.

Hvordan Ice er i dag på 4G nettet vet jeg ikke.  Får håpe det er blitt bedre. Men jeg forblir på Telenor. Har aldri mistet dekningen på denne.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Har ICE gjennom jobben og har vært ganske fornøyd på det sentrale østlandsområdet. Under hjortejakta på vestlandet opplevde jeg faktisk å ha dekning når resten av jaktlaget falt ut. Så ICE faller nok et sted i midten mellom dritt og diamant.

Når vi er på seiltur har jeg aldri mobilen i lomma, klok av skade. Så da ligger den på kartbordet og leverer internett til hele båten i  access-punkt modus. Det har fungert knirkefritt og koster ikke en krone. På de fleste mobiler er handler det bare om et tastetrykk for å slå funksjonen av og på.

Har benyttet et lite 4G-modem med innebygd antenne og batteri i flere år med ulike nettleverandører. Med unntak av strekningen mellom Egersund og Lista og et par plasser til har det alltid vært god dekning. Sist sommer var det Telia som stod for dekning og 100 GB kvote. Har samtidig streaming på mange enheter når en er seks personer ombord.

Kjøpte 100GB + Huawei mobilruter til sommerferien i fjor. Kom litt ned i Danmark før det sluttet å fungere. Tok kontakt med Chilimobil, og de sa at det ikke skulle fungere utenfor Norge. Det skulle det da jeg bestilte (så det bla. i Googles søkebuffer), men hadde ikke papirer på det. Endte med at jeg slapp å betale noe og fikk beholde ruteren gratis. Bestilte dansk fri bruk-abonnement svært billig, men enten var det noen begrensninger på det som jeg ikke fant ut av, ellers er det svært begrenset dekning langs sjøen i Danmark. (Jeg mistenker en kombinasjon, da mobil-abonnementet mitt for det meste fungere endel bedre.)

Uansett mye greiere med en ruter nå man har flere som ønsker å koble seg på jamnt, og her i Norge har jeg eget data-sim i ruteren som hører til det vanlige mobil-abonnementet mitt, og det fungerer i hvert fall strålende.

Håper forøvrig ikke corona-utbrudde betyr at svai-sommer i Danmark utgår, men det går vel an å prøve en Norgesferie også. (Forutsatt at ikke mobilkran-folket er for syke til å løfte ut båten!)

Redigert av Maika (see edit history)

Hvis man skal ha mye data, ser det ut som Telia har det beste tilbudet nå; 500GB til 1000,-, 200GB til 800,-. (Jeg hadde gått for det største, såda hadde jeg sannsynglivis sluppet å be unga disponere utover måneden:) Det har ingen bindingstid, kan brukes i hele Norden, og har data-rollover.

Nå skal vel 4G leve mange år til, og det er ikke engang sikkert at 5G kommer til å dekke alle områder, men jeg ville uansett vært litt skeptisk til å bruke mange tusen på en Glomex e.l. nå. Jeg ville i hvert fall ventet til de kom med en som også støtter 5G.

Jeg jobber mye fra båten via 4G og jeg har en gammel "hus ruter" ombord. Opplever at 4G via mobil ikke fungerer like bra. Har benytte dette i Norge, Sverige og Danmark de 2 siste årene uten store problemer. Jeg har en Huuwei 4G ruter som har et power som er 230/12v slik at jeg kuttet kabelen og kjører den på 12V. Jeg kjører også overvåking ombord via denne ruteren (3 Ip kamerear og Telldus styring av enheter, vann og dør sensorer)

Redigert av Compromise (see edit history)

/per

Det som sies om 5G det er jo veldig høy kapasitet, veldig lav latency og veldig kort rekkevidde slik at 5G mastene må stå tett i tett. Det gjør de vel ikke alltid på sjøen, slik at 4G kanskje fortsatt vil være det brukbare valg for båt også etter 5G har kommet. (Mulig at det kommer noen nye frkvenser som gir lengere rekkevidde for 5G, vi får se.)

Har også testet gammel stasjonær 4G router med store antenner, liten batteridrevet router og mobiltelefon. Det stememr hos meg også at den stasjonære routeren med store antenner gir best forbindelse. (Men mobiltlefon med deling av Internett, begynner nå etterhvert også å fungere ganske bra.)

Ulempe: Stasjonær router bruker vel en hel del mer strøm, så hvis man har lite av det, så er kanskje en mobiltelefon eller en batteridrevet 4G router et ok valg.

Redigert av Arne2 (see edit history)

Har noen sesonger hatt en sånn mini-portabel-4g-ruter. Fungert helt OK mtp dekning hos OneCall(Telenor sitt nett?), men litt kjedelig at den må lades og ikke er fast montert. Den mangler i tillegg ethernet, har kun wifi.

I vinter kjøpte jeg denne Teltonika RUT955 ruteren:
CE0F4A8F-D9CF-43F2-8023-474F064A469D.jpeg.e79ed05e582939e898cda205a21a8a59.jpeg

Fin liten ruter med masse fine funksjoner.

- 12v power

- Ethernet

- GPS, med geo-fencing og sms varsling

- wifi

- VPN

- sms styring. Jeg kan sende mld med div kommandoer for å styre den, eller få GPS-koordinater i retur

- I/O porter

- USB

- Kan kjøre egne programmer&script

Har ikke brukt den på sjøen, men har trua på at dette blir bra. Er nå fastmontert i båten sammen med det nye Telldus opplegget jeg kjøpte samtidig. Telldus enheten drives av USB-porten, så da trengte jeg ikke å fikse et 5v supply til den.

For at ruteren skulle få eget telefonnummer , så jeg kan sende sms-kommandoer,  har jeg valgt å opprette et eget OneCall abbonement. Har gått for 0 GB abb. til 0,-/mnd. Bruker nesten ikke data om vinteren, kun litt telldus styring, og når sessongen starter kan jeg bare endre til 10GB de månedene vi trenger det. Ingen bindingstid på dette abbonementet, så kan settes opp og ned gjennom året????

Guest Avmønstret#

Har delt wifisone fra mobilen i mange år både i båt og på hytta, enkelt og problemfritt. 

Har Telia ubegrenset ett eller annet. Har ikke gått tom enda, har god dekning. "Happy days". 

---

I en periode brukt jeg datatvilling i en eldre mobil og wifisone fra den. Men det er egentlig ikke noe poeng. 

Bare husk å lade telefonen som deler wifi, går en del strøm. 

Geir Kåre S skrev 41 minutter siden:

Har delt wifisone fra mobilen i mange år både i båt og på hytta, enkelt og problemfritt. 

For enkel bruk fungerer det fint, men det krever jo at man jevnlig går inn og slår på deling. (I hvert fall gjelder det for IOS-enheter som slår av deling en liten stund etter at ingen har vært koblet til.) Har man barn som bruker internett ofte , annet utstyr ombord som krever wifi o.l, så er en ruter løsningen 

Ang 4G/5G, så er det mange år til 4G blir erstattet, og det blir ikke nødvendigvis av 5G. 5G blir et supplement til 4G, og det blir mange områder der det ikke blir 5G-dekning. Men dersom man ønsker å ha muligheten til de høye hastighetene som 5G vil tilby (når man er innenfor deknigsområdet), så kan det være lurt å vente med å kjøpe Glomex o.l., som jo koster mange tusen kroner. Samtidig tar det sikkert minst ett år før de kommer med 5G-versjon.

Det enkleste er å kjøpe en 4G-router (som denne eller denne), og som Maika sier, et Telia 500 eller 200 GB abonnement uten binding. Man setter SIM-kortet rett i routeren og surfer i vei. Det koster noen tusenlapper til sammen, men da trenger man ikke tenke mer på internett i sommerferien selv om ungdommen streamer video hele tiden.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)

Jeg har denne i båten min. https://kit.honestjohn.co.uk/reviews/ee-in-car-wifi-review/ Den står på 24/7 året rundt og leverer stabilt raskt Internett. Jeg har et telia data simkort i den med Telia X abonnement. Da har jeg så og si ubegrenset med mobildata til rett under 6 00 kroner i måneden, og har mobil og alt på samme abonnement. Jeg har også koblet til et webcamera slik at jeg kan følge med båten hjemme i fra. 

Jeg har også en slik router som jeg bruker på hyttetur og liknende. Samme abonnement på den pluss et ekstra data simkort. Denne går på batteri og holder nesten en dag med surfing før den på lades. Kan også plugges til 12v eller i veggen med en vanlig mobillader. https://www.teknikmagasinet.no/produkter/gaming-data/nettverk/4g-routere/huawei-e5577s-321-4g-router

Lite tips er å se på finn. Der kan du finne router rimelig. Bare husk at den må ha 4G. Snart skrur de av 3G nettet til fordel for 4G og 5G. Man får ikke meg bekjent router med 5G ennå. 

Redigert av Knallipadden (see edit history)

Jeg har en Huawei 593b med ekstern antenne. Den har 12V direkte inn og anetnener kjøpt i jalla-land. Har fungerte fint siden 2015 elns.  En sånn:  https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=173118237

Antenner er ganske viktig ute på fjorden pga dekningsskygger. Jeg gjorden en test utenfor Lysekil for noen år siden.  Hadde 2-4Mb uten antenner og 30 Mb med store antenner som var retningsstyrte.

Husk å be skipsrottene om å ikke kjøre Netflix/Youtube i HD så det ikke går unødig data/belastngi av nettet.

mvh

Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Rs246 skrev for 18 timer siden:

Eg tok i bruk ein gammel mobil og satte den opp som wifispot med eit 4g datakort. 

Fungerer feilfritt. 

Samme her, har en gammel telefon med Android som står i båten. På sommeren har jeg 200GB aboonement med rollover fra Telia og på vinteren skrur jeg det ned til 7GB. Det har holdt for en Netflix-kåt familie med en pappa som jobber med IT.

Skru ned kvaliteten på streamingen så bruker man mye mindre data, på små skjermer som nettbrett er det bare tull å kjøre full oppløsning.

Jeg ser folk sier det ikke funker helt bra, men det har fungert veldig bra for oss. Jeg jobber helt fint gjennom den, jeg har ofte hjemmekontor i båten. Kommer jeg over en gratis ruter med sim-kort så setter jeg vel inn den, men jeg stresser ikke med det og kommer ikke til å bruke penger på det så lenge jeg har gamle telefoner liggende og slenge.

Jeg har en PC i båten som kjører OpenVPN og kobler seg opp mot hjemmet mitt så jeg har ruting mot båten og kan koble meg på det som måtte være av ting på nett i båten. Jeg liker OpenVPN, det kobler veldig fint opp igjen dersom det skulle være et eller annet brudd mellom hjemme og båten.

Guest Avmønstret#

Er konklusjonen at det meste virker helt ok nå? Kan virke sånn. Så da kan en vel mer eller mindre velge den løsningen en selv finner mest praktisk ombord. 

Flott at det har blitt sånn, var en del variasjon på dekning osv for ikke så mange år siden. 

Knallipadden skrev 39 minutter siden:

... Jeg har et telia data simkort i den med Telia X abonnement. Da har jeg så og si ubegrenset med mobildata til rett under 6 00 kroner i måneden, og har mobil og alt på samme abonnement

...

Man får ikke meg bekjent router med 5G ennå. 

Ang Telia X, så er det helt sikkert en veldig bra løsning for mange, men for noen er dette begrensningen:

"Hastigheten reduseres til 3 mbit/s etter 40 GB, uten at dette skal påvirke opplevelsen på mobilen din. I EU, EØS og Sveits kan du bruke 30 GB, deretter koster det 4 øre pr. MB."

Ang 5G, så er det foreløpig bare på teststadiet. Netgear har bla. lansert med en mobil 5G-ruter, men vet ikke om man får den i butikkene ennå:

https://www.netgear.com/support/product/MR5000.aspx

Windy37GM skrev 33 minutter siden:

... Jeg gjorden en test utenfor Lysekil for noen år siden.  Hadde 2-4Mb uten antenner og 30 Mb med store antenner som var retningsstyrte.

...

En ruter med gode antenner gir helt klart bedre dekning enn en som har innebygde antenner, men en ruter der antennene er tatt av vil gjøre det enda dårligere;)

Dersom enhetene som skal ha internett-tilkobling har trådløskort -  og det har vel de fleste i dag, anbefaler jeg å kjøpe en liten
Mobil Trådløs Rooter  - f.eks. fra Telenor.
Da er du sikret Telenors gode dekning, og du kan ta den med deg i lomma der du til enhver tid måtte befinne deg.

Dette forutsetter selvsagt at du har tilgang til 230v strøm  -  når du befinner deg laangt utenfor strømnettet.
Det siste kan på flere måter. Har du en inverter  - koblet til 12V batteriet ombord, har 230V strøm til  lading av alt som trenger 230V strøm.

Her er et eksempel:
https://www.power.no/data-og-tilbehoer/nettverk-og-rutere/mobilt-bredbaand/telenor-mbb-minirouter-h-e5785lh/p-577545/store/1667/?gclid=Cj0KCQjw09HzBRDrARIsAG60GP9Q-KcrbtCnFfCo_5Cl1nvyfRNSQ0D4dFKqOy6wzz7o6tflXX6ZgrQaAtTlEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Redigert av jma001 (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...