Jump to content

WIFI i båten - påskeprosjekt - Hva fungerer godt?

Tor Arild

Recommended Posts

Da kom tilbakeslaget med ICE her.

Alt har virket utmerket og så bra at jeg begynte å tenke på å gå for binding og kjøpe ny mobil.

Men så oppdaget jeg at etter en stund har databruken begynt å gå på den ordinære kvoten og ikke frihet med 1000GB.

Det var jo veldig rart siden dekningen er ok og jeg ikke har vært andre steder, men testet på hytta.

Etter en chat med ICE sin hyggelige chattetjeneste fikk jeg opplyst at datasim ikke bruker frihet, men bare data fra vanlig kvote. 

Kanskje ikke så ulogisk, men det stod det ikke noe om som jeg så da jeg leste om dette tilbudet.

Så da er det litt vanskeligere og datasim er jo helt bortkastet til min bruk.

Så nå tester jeg deling via mobilen for å se om det da kun går på frihet delen.

Hilsen

Lurvetass

5 hours ago, lurvetass said:

Etter en chat med ICE sin hyggelige chattetjeneste fikk jeg opplyst at datasim ikke bruker frihet, men bare data fra vanlig kvote. 

Det var omtrent det jeg forsøkte å si noe om i mitt tidligere innlegg. Husk også dette med 450MHz "utfordringen", da dette kan fremtvinge roaming til Telia sitt nett, og du vil oppleve det samme, også med et SIM kort som har "Data Frihet".

VirtualMe skrev for 2 timer siden:

Det var omtrent det jeg forsøkte å si noe om i mitt tidligere innlegg. Husk også dette med 450MHz "utfordringen", da dette kan fremtvinge roaming til Telia sitt nett, og du vil oppleve det samme, også med et SIM kort som har "Data Frihet".

Men kan det med roaming til telia skje hvis du sjekker om du har ice+ i appen før du bruker data?

Da er det jo litt kipt.

Ellers har jeg testet med å dele data fra telefonen og det fungerer fint. 

Litt trøbbel med chromcast som måtte gå via nettbrett og ikke direkte fra telefonen, men bra og stødig bilde når det var igang.

Hilsen

Lurvetass

Har i dag ICE og ønsker også å kunne dele nett via egen router i båten (og sannsynligvis på hytta om høst/vinter). 

Ser da følgende muligheter (hvis jeg vil ha mer enn 30GB data/mnd):

1) Ice datafrihet og anskaffe Ice tvilling SIM og sette denne i mobilen mens hovedSIM går i router.

Ulempen er at jeg ikke får brukt BankID på mobil eller sendt MMS fra telefonen. Det blir også ukjente 12-sifrede nummer ved bruk i utlandet (kanskje ikke så farlig denne sommeren, men senere...). Problematikken med dårlig Ice+dekning og derved påfølgende Teliabruk, ev. svak Icekapasitet vil fortsatt vedvare. Kostnad: 637/ mnd (499+99+39) (ser bort i fra tilbudsmåneder). Dette kan bli 200/mnd billigere hvis jeg går ned til ICE 6GB/mnd (+ datafrihet), men jeg antar at det fort kan bli for lite pga variabel Ice+dekning (og at man da trenger Telia). 

2) Chili Fri Data i router, beholde Ice. Fordel: Alltid i Telias nett uten at det går ut over noen kvoter eller lignende. Mitt ordinære abonnement forblir det samme (men vil nok ta ned datamengden til 6GB). Ulemper: 3 Mbit/s hastighet dersom døgnforbruk overstiger 5 GB. Kostnad: 798/mnd (499 + 299 for Ice 6Gb).

3) Telia mobilt bredbånd: 500 GB; altså 16-17Gb/døgn. Rett frem, og Music Freedom (som i praksis gir litt større datakvote, avhengig av musikkbruk). Kostnad: 1298/mnd (999+299 for Ice 6GB), men Telia kan justeres ned/slås av når sesongen er over.

Slik jeg ser det, er nok alternativ 2) det mest attraktive. 1) blir for mye mekk, og med 3) blir kostnaden høy, med mindre jeg passer på å justere ned/slå av Telia-abo, men har dog ikke utelukket det helt.

Andre som har sett noen gode/bedre alternativer?

Kaptein Klein skrev for 3 timer siden:

Har i dag ICE og ønsker også å kunne dele nett via egen router i båten (og sannsynligvis på hytta om høst/vinter). 

1) Ice datafrihet og anskaffe Ice tvilling SIM og sette denne i mobilen mens hovedSIM går i router.

Ulempen er at jeg ikke får brukt BankID på mobil eller sendt MMS fra telefonen. Det blir også ukjente 12-sifrede nummer ved bruk i utlandet (kanskje ikke så farlig denne sommeren, men senere...). Problematikken med dårlig Ice+dekning og derved påfølgende Teliabruk, ev. svak Icekapasitet vil fortsatt vedvare. Kostnad: 637/ mnd (499+99+39) (ser bort i fra tilbudsmåneder). Dette kan bli 200/mnd billigere hvis jeg går ned til ICE 6GB/mnd (+ datafrihet), men jeg antar at det fort kan bli for lite pga variabel Ice+dekning (og at man da trenger Telia). 

2) Chili Fri Data i router, beholde Ice. Fordel: Alltid i Telias nett uten at det går ut over noen kvoter eller lignende. Mitt ordinære abonnement forblir det samme (men vil nok ta ned datamengden til 6GB). Ulemper: 3 Mbit/s hastighet dersom døgnforbruk overstiger 5 GB. Kostnad: 798/mnd (499 + 299 for Ice 6Gb).

3) Telia mobilt bredbånd: 500 GB; altså 16-17Gb/døgn. Rett frem, og Music Freedom (som i praksis gir litt større datakvote, avhengig av musikkbruk). Kostnad: 1298/mnd (999+299 for Ice 6GB), men Telia kan justeres ned/slås av når sesongen er over.

Slik jeg ser det, er nok alternativ 2) det mest attraktive. 1) blir for mye mekk, og med 3) blir kostnaden høy, med mindre jeg passer på å justere ned/slå av Telia-abo, men har dog ikke utelukket det helt.

Flott oppsummering ?

• 2 måneder senere...

Vi skal til Shetland, og spurte Telia om mobilt bredbånd roaming fungerer der. Vi har brukt mobilt bredbånd på tidligere turer. Svaret var at de nå har kuttet ut roaming på mobilt bredbånd utenfor Norden og Baltikum.

Vi må altså bruke mobiltelefonene våre med Telenor-abonnement for å roame i UK.

Dagens kaktus går altså til Telia, som vi har hatt veldig god erfaring med frem til nå.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)

Har brukt telefonen til å dele data i sommer med ICE og frihet. Stort sett bare brukt av frihetsdelen og dratt med alle data av ordinært abonnement videre. Litt tregt nett noen steder men stort sett har det fungert flott både på båttur og på hytta. Og siden vi bare har vært i Norge på ferie i sommer har vi stort sett vært i ICE sitt eget nett. 

Så langt godt fornøyd?

Hilsen

Lurvetass

Ida Marie III skrev On 19.3.2020 at 17.03:

Gikk fra Telenor til Ice i fjor ...bedre tilbud...har en slik ruter med 2 antenner på... er samne dekning, merker ingen forskjell...

Men det var bare til vi tok båtferie nordover i Sogn ...

Ice mobilt bredbånd er rett og slett

elendig ...

Jeg kommer til å bytte tilbake til Telenor ved denne mnd utløp..

Det merkelige var at jeg kunne ha litt internett dekning på mobilen min, mens Wifien fra Ice var helt nede...

Selv når jeg stod rett ved siden av Ice routeren ....

Nei, en får vel som en betaler....

• 6 måneder senere...

Drar tak i denne igjen...   ettersom 3G forsvinner og min WebBoat-dings med Teltonika-ruter slutter å levere internett i skuta slo jeg omsider til og kjøpte en Teltonika RUT955 fra Kjell & co.  Har foreløpig bare koblet opp denne hjemme for å få ferdigstilt config og testet litt, men må bare si at jeg så langt er veldig langt fra imponert.

Specs ser jo knall ut, masse fancy muligheter, seriellport og støtter både analog og digitale input/output i tillegg til funksjonaliteten jeg faktisk kjøpte den for. WAN kan være kablet, wifi eller 4G, med prioritet og failover ved utfall. So far so good.

Problemet er ytelsen. Jeg har forsåvidt blitt passe lei til tider på den gamle 3G-dingsen når man skulle konfigurere noe, siden den skal lagre alt av configfiler tvert du trykker Save på enhver endring, og alt er driiiita tregt. Men hadde ikke trodd at "the best & greatest" skulle være like ille, men det er det faktisk. Tregt å logge på webmanagement, tregt å gjøre endringer men verst av alt - den dytter jo ikke data gjennom heller, som er hele poenget her.

Tester fra min hjemmePC med kabel inn på ruteren, og maks upload/download-ytelse fra speedtest.net er omkring 15Mbit, og det er samme om jeg kjører 4G, wifi eller kablet uplink mot hjemmenettet med 300Mbit ut i verden. Til sammenligning får jeg 80Mbit fra mobiltelefonen min når jeg tester over wifi...

Ikke mye mening i at de skryter at den kan switche wifi-trafikk med 150Mbit når den ikke takler mer enn 10% videre ut?

Noen andre som har målinger på hva denne kan gi, er det jeg som gjør noe feil, er det feil på ruteren eller er dette det man kan forvente? I så fall kommer den til å gå i retur, dette er virkelig ikke verdt 2500kr...

mvh, Arne
www.tiarora.no

Telia mobilt bredbånd fungerer heller ikke utenfor Norden lenger. Det fikk vi erfare da vi reiste til Shetland i fjor. De begrunnet det med at det var en lite brukt tjeneste. Måtte derfor bruke Telenor mobilabonnementet med ubegrenset data i stedet. Det funket forsåvidt greit.

Ser at Telia nå har lansert 5G for den største mobilt bredbåndpakken. Den har vi, så skal bestille 5G-router i kveld. Det blir spennende å se forskjellen på LTE og 5G.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)

Ja, så en video på Youtube i går om en som prøvde Starlink. Imponerende! Allerede på linje med 3G, og det blir bare bedre og bedre etter hvert som flere satellitter kommer opp.

Når de lager en gyrostabilisert antenne for små båter, blir internett midtfjords endelig en realitet. Så slipper man å balle med treige, ustabile og svindyre Iridium-oppkoblinger som knapt kan laste ned en Grib-fil.

On 5/13/2020 at 6:44 PM, Kaptein Klein said:

noe av problemet med den ruteren er at LTE kun er cat. 4 og WIFI kun er 2.4ghz med 802.11n. Det holder ikke i 2021.

Jeg har selv kjøpt TP-LINK MR600. Den har LTE cat. 6 som støtter opptil 300Mb ned(når alle planetene står på rekke) og WIFI 5 som er nest nyeste standard trådløst. Med den får jeg 80Mb ned og 20Mb opp trådløst når jeg ligger i havna uten eksterne antenner,. Ikke testet på tur ennå.

Mobilt bredbånd fra ICE bruker vel fremdeles 450Mhz båndet? Da kan du ikke bruke en hvilken som helst ruter. Mobiltelefoni fra ICE bruker samme standard som alle andre.

1 hour ago, olews said:

Tiden da Starlink er et reelt alternativ nærmer seg. Da blir det 100 Mbits/s over store deler av kloden. Allerede nå kan man betale depositum og være blant de første i køen her i Norge når dekningen beveger seg nordover og passerer 60N.

https://www.starlink.com/ 

Det er bare å glede seg, tenk å sitte midt i Stillehavet og se Netflix !

Starlink ser veldig lovende ut, men enn så lenge er den medfølgende antennen ganske usexy og plasskrevende. Får håpe de kommer opp med en litt mindre og mer elegant løsning for folk på farta.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

S/Y Emma skrev for 1 time siden:

Ja, så en video på Youtube i går om en som prøvde Starlink. Imponerende! Allerede på linje med 3G, og det blir bare bedre og bedre etter hvert som flere satellitter kommer opp.

Når de lager en gyrostabilisert antenne for små båter, blir internett midtfjords endelig en realitet. Så slipper man å balle med treige, ustabile og svindyre Iridium-oppkoblinger som knapt kan laste ned en Grib-fil.

Jeg tror vi kan slippe unna gyrostabilisert antenne, allerede i dag er den antenna som leveres en phased array antenne. De har testet sier den ikke beveger seg hele tiden, altså følger den ikke satellitten mekanisk, det gjøres via faseforskyvning (tidsforsinkelse egentlig). En slik array antenne har en endelig vinkel den kan klare/se og så snart den ikke kan se satellitten forsvinner signalet. Siden det finnes veldig lite erfaringsmateriale enda er det få, om noen, som egentlig har oversikt over dette. Det er bare et tidsspørsmål når alt dette er på plass, så vi trenger egentlig ikke å synse så mye, fasitsvaret kommer til oss helt av seg selv. Ei antenne skreddersydd for maritim bruk kan nok bli endel dyrere, men selve tjenesten blir nok priset som forespeilet. Det er bare å glede seg.

Da snakker vi ikke grib filer, men full windy på laptop. 

Ole
S/Y Algol

S/Y Emma skrev for 4 timer siden:

Telia mobilt bredbånd fungerer heller ikke utenfor Norden lenger. Det fikk vi erfare da vi reiste til Shetland i fjor. De begrunnet det med at det var en lite brukt tjeneste. Måtte derfor bruke Telenor mobilabonnementet med ubegrenset data i stedet. Det funket forsåvidt greit.

Men Telia skal fremdeles fungere i Norden og Baltikum.

mobilt_bredband_norden_telia.jpg.5fa6cb12f3d0f1e37dbdb8843b57d1cb.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Foreløpig er Starlink knyttet til en bestemt lokasjon. Dette skal endre seg, men det betyr ikke nødvendigvis at man kan ta det med seg rundt omkring:
https://www.slashgear.com/spacex-starlink-cell-location-limit-digital-nomad-rv-roaming-applications-04658114/
I tillegg bruker systemet til sammen ca. 100W, og det er nok i overkant for de fleste langturseilere å ha på i lengre tid.

Redigert av Maika (see edit history)
  • 4 uker senere...
Rs246 skrev On 19.3.2020 at 14.08:

Eg tok i bruk ein gammel mobil og satte den opp som wifispot med eit 4g datakort. 

Fungerer feilfritt. 

Android? Den holder hotspoten aktiv 24/7 ?

Vittig skrev On 16.2.2021 at 13.29:

noe av problemet med den ruteren er at LTE kun er cat. 4 og WIFI kun er 2.4ghz med 802.11n. Det holder ikke i 2021.

Jeg har selv kjøpt TP-LINK MR600. Den har LTE cat. 6 som støtter opptil 300Mb ned(når alle planetene står på rekke) og WIFI 5 som er nest nyeste standard trådløst. Med den får jeg 80Mb ned og 20Mb opp trådløst når jeg ligger i havna uten eksterne antenner,. Ikke testet på tur ennå.

Mobilt bredbånd fra ICE bruker vel fremdeles 450Mhz båndet? Da kan du ikke bruke en hvilken som helst ruter. Mobiltelefoni fra ICE bruker samme standard som alle andre.

Ser at denne ruteren koster bare 1200 kroner. Grell kontrast til spesialboksene ;)

• 2 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...