Jump to content

WIFI i båten - påskeprosjekt - Hva fungerer godt?

Tor Arild

Recommended Posts

Halco_26_Maja skrev 34 minutter siden:

Første tur med 13 åring i båt, som ønsker å dra x-box med seg i båt????funke det?

Mvh, Elisabeth

Med tanke på nettverk/wi-fi, så kommer jo det helt an på dekningen der båter befinner seg. Med 5G-dekning (og ruter) burde det være høy nok hastighet, med 4G kanskje, alt under er vel tvilsomt (3G er vel faset ut).

Men en X-boks og skjerm krever jo endel strøm, så enten må dere være koblet til landstrøm eller ha en inverter gående som kan produsere nok strøm (og en batteribank som er stor nok, evt kjøre mye motor og bli uglesett av naboer.)

Vi pleier å legge til rette for unga på tur, men så kraftig utstyr får de ikke ha med seg. iPads, laptops og Oculus VR-briller derimot er godkjent:)

Jeg har kjøpt meg en TP-Link Archer MR200 4G-Router. Den har 12volt til ruteren, så det eneste jeg gjorde var å klippe ledningen og så sette på 8-40v -> 12v buck converter foran den (https://www.aliexpress.com/item/32302609888.html).

Helt topp dekning i hele båten og opp til flybridge og ut på brygga. 

NB, sjekk polariteten på ledningene før du klipper.......

Redigert av PanzerHans (see edit history)
eivindch skrev On 16.2.2021 at 11.03:

Husk ICE Mobilt Internet fungerer ikke lenger utenfor Norge. Er det noen som har forsøkt routeren til ICE med Telias abonnement?

Eivind

Bruker ICE sin Smartruter (4G) sammen med sim fra telenor på hytta og i bobilen. Fungerer helt utmerket, til meg var det bare å sette inn nytt simkort, var på nett med en gang. Har lest meg fram til at det er akkurat det samme om det er sim fra Telia som benyttes.

Båten har sin faste plass i hagen.......

PanzerHans skrev 15 minutter siden:

Jeg har kjøpt meg en TP-Link Archer MR200 4G-Router. Den har 12volt til ruteren, så det eneste jeg gjorde var å klippe ledningen og så sette på 8-40v -> 12v buck converter foran den (https://www.aliexpress.com/item/32302609888.html).

Helt topp dekning i hele båten og opp til flybridge og ut på brygga. 

NB, sjekk polariteten på ledningene før du klipper.......

Har samme router, og denne er koblet direkte til båtens 12V system. Heilt super sak:) 

Hei, 

Jeg har brukt litt tid det siste året for å se på forskjellige løsninger da nettverk er faget mitt. Selv har jeg i dag en TP-link MR600 koblet rett mot 12v i båten. Jeg har også en M7450 jeg bruker i andre settinger.

Jeg er egentlig kjempefornøyd med MR600 i båten. Den gir meg god hastighet, en god nettverksopplevelse og har godt signal i hele oslofjorden. Sjeldent jeg har hatt lavere hastighet enn 50Mbv ned og i hjemhavn har jeg stort sett 150/50Mb. Den har også vært dønn stabil og har støtte for OPENVPN som jeg bruker for å nå båten når jeg er andre steder.

Fordi jeg har fått tak i litt artig utstyr gratis/billig tenker jeg å teste ut litt forskjellige løsninger i sommer. Tenker å skrive litt om resultatene mine her.

Det jeg skal teste er en Huawei B818-260 fordi denne har LTE cat. 19. Jeg skal også teste en Huawei B2368 fordi denne har 4gmodem inni antenne og er sertifisert til LTE. cat 12.

en grei innføring i de forskjellige LTE kategoriene: https://www.4g-lte.net/lte/lte-ue-category-class-definition-4g-5g/

Det må også bemerkes at de forskjellige LTE kategoriene definerer maksimal teoretisk hastighet under optimale forhold. Med andre ord kommer man aldri i nærheten i virkeligheten. Videre gjelder dette kun for internett frem til båten din. Det sier ingenting om nettverket mellom 4gmodem og de enhetene du bruker som fks. en laptop/mobil. Det sier heller ingenting om antennene på routeren/modemet.

Jeg har vurdert Teltonika opp mot andre løsninger og mener at det er for dyrt og at teknologien ligger etter dagens marked blandt annet grunnet lav LTE kategori. Teltonika har en del funksjoner som er veldig relevant mot bedriftsmarkedet som privatpersoner aldri kommer til å bruke.

Jeg kunne også gått inn på nettverk ombord i båten, men tenker jeg får skrive et lengre innlegg ved en annen anledning.

Redigert av Vittig (see edit history)
  • 9 måneder senere...
Vittig skrev On 2.3.2022 at 14.56:

Jeg har vurdert Teltonika opp mot andre løsninger og mener at det er for dyrt og at teknologien ligger etter dagens marked blandt annet grunnet lav LTE kategori. Teltonika har en del funksjoner som er veldig relevant mot bedriftsmarkedet som privatpersoner aldri kommer til å bruke.

Jeg kunne også gått inn på nettverk ombord i båten, men tenker jeg får skrive et lengre innlegg ved en annen anledning.

Skal også opp med nett i båten til våren.  TP.-Link er definitivt på lista over mulige routere. Nå har det kommet noen 5G routere som ser greie ut. Ser at Teltronika har kommet med 5G kapable routere. Fortsatt dyre.

Kikket litt på D-link DWR 2101, burde være enkel å bruke, innebygd batteri og USB-C ladekontakt.

Noen med erfaring fra denne?

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Hvilke mobil data abonnement bruker folket? Forrige sesong brukte jeg bare et nettbrett med 4/5G. På det har jeg Happybytes kun data. Det er greit med at man kun betaler når det brukes, ulempen er at det er kun Norge. Planen er svenskekysten til sommeren så då må det skiftes ut.

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Som sagt, bruker jeg Telia mobilt bredbånd, funker 100% i Oslofjorden og den svenske vestkysten med miniroutere fra Huffamei og Netgear. De har, - mener nå jeg greie priser. For telefoni bruker jeg ICE.

miniroutere.jpg.9d965f8f211cc55608d396061d82fece.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

har hatt mange løsninger,  egen router. og antenne,  men vår tur sydover i europa,  i fra sommeren av,  viste det seg at å dele signal fra mobilen. var bedre en ruteren.  og dekkning over alt.  meget bra.  Telenor da får man brukt all-data. 100GB. i europa også.  så da blir ruteren. bare backup. siden den har eget sim kort.  routeren. var god å bruke på turen til Carib og tilbake i 2016/17.  men nå eg iPhone. best.   og Telenor abm,  da man da kan bruke all data også i EU.  full fart inntil 100GB. deretter. redusert fart men ubegrenset volum. 

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Hulda skrev 1 time siden:

Nå sitter jeg med Telia mobilt bredbånd i Strömstad og kjører 5g. Funker også i Italia, Holland, Tyskland og Son. Tror vi har fire sim-kort, eller fem, betaler snaue 1200/mnd. En 'Huffamei' som jeg tror er Telia, to brett og to telefoner.

Hm, Telia mobilt bredbånd er for Norden og Baltikum, og dyreste variant koster 999,-: https://www.telia.no/internett/mobilt-bredband/

Høres ut du har vanlig abonnement, som man jo kan ringe med, og har databruk i hele EU, men har begrenset mengde data (opptil 65 GB Inkludert i EU/EØS, Storbritannia og Sveits).

Dyreste jeg finner er 699,-.

https://www.telia.no/mobilabonnement/ubegrenset-data/

Hvilket har du som koster 1200,-?

3 stk data-sim og 2 telefon-sim i et abonnement som har en stor 'X' i navnet. Tror det er slik at det blir lagt til sim-kort i hovedabonnementet. 

Da har jeg sjekket. 'Telia X Rask' til kr. 399/mnd. Og så er det lagt til noen sim. Denne måneden ligger vi på 83 Gb forbruk så langt. En av greiene med Huffamei, er at noen funksjoner ikke kjører om enheten ikke er koblet mot eksternt nett. Og enhetene registrerer Huffameien eksternt nett.

Redigert av Hulda (see edit history)
Hulda skrev 46 minutter siden:

Da har jeg sjekket. 'Telia X Rask' til kr. 399/mnd. Og så er det lagt til noen sim. Denne måneden ligger vi på 83 Gb forbruk så langt.

Telia X Rask:
- Ubegrenset data og fart på 150 Mbit/s opptil 100 GB, inkludert 5G
- Koster 549 kroner per måned (399,- er en rabatt-pris dersom man allerede har et annet abonnement tror jeg)
- Inntil 30 GB kan brukes i EU, EØS, Storbritannia og Sveits, deretter 3,73 øre per MB

Sikker en bra løsning for mange. For oss med unger som bruker mye nett og voksene som også bruker en god porsjon, vil det fort bli veldig dyrt, så Mobilt Bredbånd for en måned eller to blir nok innkjøpt på ny til sommeren.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...