LALUNA II Svart 21.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2020 Kan sjekke opp dieselpris på Høllen "Mons" er jo der hver dag så han kan sikkert kikke på pumpa ;-) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Trond123 Svart 21.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2020 Supert :) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 21.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2020 IKKE FYLL DIESEL i Høllen de har visst mye dritt på tankene der så da hjelper det ikke med "lave"priser " hvis en motorstopp ++++ Fiskebrygga på Langenes er billigere og greit å komme til Ganske nytt anlegg og her er kart utsnitt Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Trond123 Svart 21.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2020 Veldig god info om dieselkvaliteten! Jeg har heldigvis en dieselsentrifuge/separator i tillegg til Racor, og det kan absolutt anbefales. Den tok alt av vann og dritt jeg fikk med på kjøpet en gang for et par år siden, mens Racorfilteret bare fikk ren diesel og så nesten ubrukt ut etter en sesong. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 21.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2020 LALUNA II skrev 32 minutter siden: IKKE FYLL DIESEL i Høllen de har visst mye dritt på tankene der så da hjelper det ikke med "lave"priser " hvis en motorstopp ++++ Fiskebrygga på Langenes er billigere og greit å komme til Ganske nytt anlegg og her er kart utsnitt Hvis ikke er kanskje Tømmerstø et alternativ ? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 21.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2020 Har det vært dårlig diesel i høllen? Prisen er jo ok, var 9.87 sist jeg var innom. Var en krone dyrere på Langenes i følge lokale. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 21.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2020 (redigert) Mons sier så Hannibal (rutebåten) fikk en større rep.pga det Redigert 21.Mars.2020 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
lurvetass Svart 22.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2020 Trond123 skrev for 20 timer siden: Veldig god info om dieselkvaliteten! Jeg har heldigvis en dieselsentrifuge/separator i tillegg til Racor, og det kan absolutt anbefales. Den tok alt av vann og dritt jeg fikk med på kjøpet en gang for et par år siden, mens Racorfilteret bare fikk ren diesel og så nesten ubrukt ut etter en sesong. Hva slags type separator har du og hvordan er det lagt opp? Vann og dritt i diesel er jo alltid en bekymring når vi er på tur. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Trond123 Svart 22.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2020 Jeg har denne fra LandauUK: https://www.landauuk.com/diesel-bug-fuel-purifier/ Varierer i størrelse etter maks fuel flow. Jeg bruker MFP10 for VPD6 370 og 440hk. Krever ingen vedlikehold, bortsett fra å tappe ut ev oppsamlet vann/slam en gang i blant. Kan installeres på 2 måter. 1. (Slik jeg har det): In-line mellom tank og Racor forfilter. Da blir sentrifugen den første barrieren, mens Racor blir sekundær, og finfilteret på motoren den 3. barrieren. 2. Som en lukket krets med retur av renset diesel tilbake til tanken. I så fall må det installeres en pumpe i dette kretsløpet. Mener det skal ligge en demovideo på mby.com eller youtube. Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 22.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2020 Trond123 skrev On 21.3.2020 at 10.03: Jeg går Bergen til Oslo med en Nord Star 28 patrol, og retur med en Nord Star 32 patrol. Har AIS B+ i begge båtene. MMSI for NS28: 258199880 MMSI for NS32: 257093090 Navn på begge båter: Ocean Star Ja, sitter på jobb og ser utover stille hav nå, og det blidet fra Lindesnes ser jo bare veldig fristende ut! Foreløpig ser det ut som om torsdag 26. er mest sannsynlig å gå Jæren sørover for min del. Fredag er backup med dagens værvarsel. Men værvarselet kan selvfølgelig som alltid endres mange ganger innen den tid. Båten sjøsettes uansett ikke før tirsdag. Og da går jeg vel til Haugesund, både for å være i beredskap for jobb og posisjonering for videre ferd sørover. Da høres det ut som det er egen båt som skal «forlenges»? ?? Håper du lager en hentetråd om denne da. Alltid gøy å følge med på og særlig disse Nord Star/Targa-trådene selv om de av og til kjøres så fort at folk ikke rekker å ta bilder engang ? Hvilket motoroppsett har du valgt i nyebåten? Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 22.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2020 Ja, jeg oppgraderer. Er en VP D6 440hk DPI i den nye Nord Star 32. Skal ikke se bort fra at det kanskje blir en hentetråd på returen fra Oslo til Bergen også, selv om det ikke er min sterke side. Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 22.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2020 Da har du iallfall en spennende tid foran deg?. Høres jo ut som en skikkelig grombåt med 440 hk. Det viktigste blir nå å nyte turen og så får heller rapportering på baatplassen komme hvis det passer? Uansett; gratulerer med ny båt.....litt misunnelig Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 22.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2020 Takker. :) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 22.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2020 Fant ikke aktiv AIS på nybåten 257093090 til info Ide å dobbelsjekke at den er blitt aktivert ;-) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Trond123 Svart 22.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2020 Det har sin naturlige forklaring. MMSI er ikke programmert inn i AIS ennå. Det skal jeg gjøre når jeg kommer til Oslo, så frem til det, er den offline. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 22.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2020 hørtes veeeldig naturlig ut ja Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
lurvetass Svart 22.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2020 Takk for info om separator Trond :) Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Trond123 Svart 22.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2020 (redigert) 8 hours ago, Trond123 said: Jeg har denne fra LandauUK: https://www.landauuk.com/diesel-bug-fuel-purifier/ Varierer i størrelse etter maks fuel flow. Jeg bruker MFP10 for VPD6 370 og 440hk. Krever ingen vedlikehold, bortsett fra å tappe ut ev oppsamlet vann/slam en gang i blant. Kan installeres på 2 måter. 1. (Slik jeg har det): In-line mellom tank og Racor forfilter. Da blir sentrifugen den første barrieren, mens Racor blir sekundær, og finfilteret på motoren den 3. barrieren. 2. Som en lukket krets med retur av renset diesel tilbake til tanken. I så fall må det installeres en pumpe i dette kretsløpet. Mener det skal ligge en demovideo på mby.com eller youtube. Her er link til demo-video: Dette er vel den minste separatoren. Min er ca 30cm høy og ca 15cm diameter, Redigert 22.Mars.2020 av Trond123 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christiane Svart 23.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2020 Trond123 skrev On 21.3.2020 at 10.03: Jeg går Bergen til Oslo med en Nord Star 28 patrol, og retur med en Nord Star 32 patrol. Har AIS B+ i begge båtene. MMSI for NS28: 258199880 MMSI for NS32: 257093090 Navn på begge båter: Ocean Star Ja, sitter på jobb og ser utover stille hav nå, og det blidet fra Lindesnes ser jo bare veldig fristende ut! Foreløpig ser det ut som om torsdag 26. er mest sannsynlig å gå Jæren sørover for min del. Fredag er backup med dagens værvarsel. Men værvarselet kan selvfølgelig som alltid endres mange ganger innen den tid. Båten sjøsettes uansett ikke før tirsdag. Og da går jeg vel til Haugesund, både for å være i beredskap for jobb og posisjonering for videre ferd sørover. Hei! Jeg har fortsatt en plan fredags morgen, men må selvfølgelig se an været. Båt type er Fairline 38FB. Om det ikke er optimalt blir det nok utsatt til påske? Har ingen erfaring med Jæren og Lindesnes, så fint med tips fra erfarne sjø folk. Hadde hvert supert med slik det var nå i helgen. Sitér dette innlegget Link to post
Christiane Svart 23.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2020 Hei! Jeg har fortsatt en plan fredags morgen, men må selvfølgelig se an været. Båt type er Fairline 38FB. Om det ikke er optimalt blir det nok utsatt til påske? Har ingen erfaring med Jæren og Lindesnes, så fint med tips fra erfarne sjø folk. Hadde hvert supert med slik det var nå i helgen. Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 23.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2020 (redigert) Jæren er lang uten steder å søke nødhavn skulle det skje noe, før du kommer til Egersund (grei plass å toppe opp drivstoff). Verste området er helt i nord, ved Jærens rev. Jeg pleier å holde meg på rundt 200m dybden. Pleier å være litt roligere der. Holde minst 1NM avstand til bøyen, pleier å være et godt råd. Samme rundt Lista. Holder meg normalt så langt ute at jeg har rundt 200m dybde. Blir ofte rotet sjø her pga bunnforholdene. Fra Farsund kan du gå innaskjærs helt til Lillesand/Grimstad/Arendal. (ev bortsett fra rundt Lindesnes) Lindesnes er relativt kort strekning, men stampe i motsjø, er kjipt nok uansett. Er båten lavere enn 4,5m, er Spangereidkanalen et alternativ, men her var det forferdelig mye ålegress i fjor sommer. Måtte sette i fri, og bare "gli gjennom" de verste partiene. Ellers ser jeg værgudene ikke har planer om å samarbeide de neste dagene, så for min del blir det slik det ser ut pr nå, torsdag, alternativt tidlig fredag jeg går rundt Jæren. Planen er å komme meg til Haugesund enten i morgen eller onsdag, og vente der (ev gå til Tananger) til været tillater Jæren. Føler ikke noe behov for å gå det strekket når det meldes bortimot 3 meter signifikant bølgehøyde. Nå begynner Windy og DMI å melde under 2m allerede fra torsdag. Etter Jæren-Lindesnes er unnagjort, er min foreløpige plan å gå til Arendal og ta et nattstopp der, før siste etappe til Oslo. @Christiane jeg oppdaterer deg så snart jeg vet hvilken dag jeg går rundt Jæren. Redigert 23.Mars.2020 av Trond123 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 23.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2020 Christiane skrev 31 minutter siden: Hei! Jeg har fortsatt en plan fredags morgen, men må selvfølgelig se an været. Båt type er Fairline 38FB. Om det ikke er optimalt blir det nok utsatt til påske? Har ingen erfaring med Jæren og Lindesnes, så fint med tips fra erfarne sjø folk. Hadde hvert supert med slik det var nå i helgen. Vet du tilstand på dieseltanker, slik at du ikke får en uhyggelige overraskelse? ? Følg rådene til Trond over, vil også tilføye at mye av grunnen til rotete forhold utenfor Lista er kraftig strømninger. Dobbelsjekk været før du passerer Tananger, slik at du kan ligge litt på vent der, dersom været ikke har roet seg. Sitér dette innlegget Link to post
Christiane Svart 23.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2020 Takker for Gode råd, iflg selger er tankene helt rene og dieselfilterene skiftet. Sitér dette innlegget Link to post
Christiane Svart 23.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2020 TrikkerN Lønning skrev 18 minutter siden: Vet du tilstand på dieseltanker, slik at du ikke får en uhyggelige overraskelse? ? Følg rådene til Trond over, vil også tilføye at mye av grunnen til rotete forhold utenfor Lista er kraftig strømninger. Dobbelsjekk været før du passerer Tananger, slik at du kan ligge litt på vent der, dersom været ikke har roet seg. Trond123 skrev 39 minutter siden: Jæren er lang uten steder å søke nødhavn skulle det skje noe, før du kommer til Egersund (grei plass å toppe opp drivstoff). Verste området er helt i nord, ved Jærens rev. Jeg pleier å holde meg på rundt 200m dybden. Pleier å være litt roligere der. Holde minst 1NM avstand til bøyen, pleier å være et godt råd. Samme rundt Lista. Holder meg normalt så langt ute at jeg har rundt 200m dybde. Blir ofte rotet sjø her pga bunnforholdene. Fra Farsund kan du gå innaskjærs helt til Lillesand/Grimstad/Arendal. (ev bortsett fra rundt Lindesnes) Lindesnes er relativt kort strekning, men stampe i motsjø, er kjipt nok uansett. Er båten lavere enn 4,5m, er Spangereidkanalen et alternativ, men her var det forferdelig mye ålegress i fjor sommer. Måtte sette i fri, og bare "gli gjennom" de verste partiene. Ellers ser jeg værgudene ikke har planer om å samarbeide de neste dagene, så for min del blir det slik det ser ut pr nå, torsdag, alternativt tidlig fredag jeg går rundt Jæren. Planen er å komme meg til Haugesund enten i morgen eller onsdag, og vente der (ev gå til Tananger) til været tillater Jæren. Føler ikke noe behov for å gå det strekket når det meldes bortimot 3 meter signifikant bølgehøyde. Nå begynner Windy og DMI å melde under 2m allerede fra torsdag. Etter Jæren-Lindesnes er unnagjort, er min foreløpige plan å gå til Arendal og ta et nattstopp der, før siste etappe til Oslo. @Christiane jeg oppdaterer deg så snart jeg vet hvilken dag jeg går rundt Jæren. Så bra og høre, og håpe det vil løyer mot neste helg. Har bestilt fly fra Oslo torsdag kl 1800. Håper og rekke og tanke opp båten om kvelden slik at vi er klare fredag morgen. Hører fa deg. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 23.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2020 Christiane skrev for 1 time siden: rene og dieselfilterene skiftet. Pass på å få med ekstra dieselfilter minst 2 helst ekstra reim for ladingen og Været ser bra så langt Torsdag /Fredag Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.