Jump to content

Dytte aksling ut av båten mens den er på sjøen

Mavoma

Recommended Posts

Det står sjøvann inne i den blå slangen, så dette vil du ikke åpne mens båten ligger på sjøen. 

Om du har plass mellom propell og ror kan aksling skyves bakover, men ikke lenger enn til pakkboksen. Jeg demonterte min ZF80-kasse med båten på vannet ved å løsne klemflensen fra giret og deretter skyve akslingen ca 10 cm bakover som er maks hos meg. Men kassen måtte da lirkes ut. Om dette er mulig hos deg avhenger av hvor god plass det et bak motoren. 

Hvorfor skal kassen ut?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Rune Totland skrev 2 minutter siden:

Har du 1 m klaring mellom ror og propell?

Er det mer enn 1 meter fra enden på akslingen og til pakkboksen?

Må akslingen skyves 1 meter for å få ut gearboks?

Det ganske så trangt, legger ved et bilde, kassen må vel over hele akslingen? Er ikke noe som er delbart her?8EB21708-3559-409C-8244-E33361C00A3C.jpeg.53d80d8e45592ec462bc38832ba9f89b.jpeg

Du kan løsne klemflensen fra giret, de seks boltene rett bak giret. Da kan du skyve akslingen bakover til klemflensen treffer pakkboksen eller propellen treffer roret. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Har ikke sett akkurat denne type klemflens før, men jeg vil anta at akslingen går inn i klemflensen nesten så langt fram som til der den er festet til giret. Hvis ikke hadde det vel vært vanskelig å få overført kreftene fra klemflensen til akslingen. 

Du trenger uansett ikke å skyve akslingen en meter bakover! Skru ut de seks boltene, og skyv klemflensen så langt bak det går. Så løfter du motor og gir litt i bakkant slik at du kommer over klemflens. Så er det bare å demontere. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Morten1989 skrev 53 minutter siden:

Sitter giret forut eller akterut for motoren din? 

Hvis du har V-gir, altså giret forut for motoren din, så må hele klem flensen av for å trekke ut aksling. Da må nok akslingen like lang ut bak som giret er langt desverre :-) 

Giret er forut ja :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...