Mavoma Startet 19.Mars.2020 Del på Facebook Startet 19.Mars.2020 Er det mulig å dytte akslingen ca 1m ut så jeg får demontert girboksen mens båten står på vannet? legger ved bilde av pakkboksen. giret er et zf80 forstår det er en risiko med det men hvor stor er den egentlig? Har aldri demontert en pakkboks så vet ikke hvordan det er inni der. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 19.Mars.2020 Del på Facebook Svart 19.Mars.2020 Det står sjøvann inne i den blå slangen, så dette vil du ikke åpne mens båten ligger på sjøen. Om du har plass mellom propell og ror kan aksling skyves bakover, men ikke lenger enn til pakkboksen. Jeg demonterte min ZF80-kasse med båten på vannet ved å løsne klemflensen fra giret og deretter skyve akslingen ca 10 cm bakover som er maks hos meg. Men kassen måtte da lirkes ut. Om dette er mulig hos deg avhenger av hvor god plass det et bak motoren. Hvorfor skal kassen ut? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Mix Svart 19.Mars.2020 Del på Facebook Svart 19.Mars.2020 Å dytte akslingen tilbake noen cm for å demontere gear er ikke noe problem. Kjør på. Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 19.Mars.2020 Del på Facebook Svart 19.Mars.2020 Har du 1 m klaring mellom ror og propell? Er det mer enn 1 meter fra enden på akslingen og til pakkboksen? Må akslingen skyves 1 meter for å få ut gearboks? Sitér dette innlegget Link to post
Mavoma Svart 19.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2020 Det er vel motoren som skal løftes opp mens den står i båten, derfor jeg skulle vert av med girkassen først. ? Det er mye det er snakk om så da må jeg vel flytte på motoren om jeg skal få av girkassen tenker jeg, takk for hjelpen Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 19.Mars.2020 Del på Facebook Svart 19.Mars.2020 (redigert) Har du 1 m klaring mellom ror og propell? Er det mer enn 1 meter fra enden på akslingen og til pakkboksen? Må akslingen skyves 1 meter for å få ut gearboks? Tillegg: Vanligvis løftes motor og gear ut i ett, for evt å skilles fra hverandre på land Redigert 19.Mars.2020 av Rune Totland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mavoma Svart 19.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2020 Rune Totland skrev 2 minutter siden: Har du 1 m klaring mellom ror og propell? Er det mer enn 1 meter fra enden på akslingen og til pakkboksen? Må akslingen skyves 1 meter for å få ut gearboks? Det ganske så trangt, legger ved et bilde, kassen må vel over hele akslingen? Er ikke noe som er delbart her? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 19.Mars.2020 Del på Facebook Svart 19.Mars.2020 Du kan løsne klemflensen fra giret, de seks boltene rett bak giret. Da kan du skyve akslingen bakover til klemflensen treffer pakkboksen eller propellen treffer roret. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hakkannen Svart 20.Mars.2020 Del på Facebook Svart 20.Mars.2020 (redigert) Som Brigg skriver. Hvis du ser etter kan du se at klemflensen består av to deler. Redigert 20.Mars.2020 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mavoma Svart 20.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2020 Hakkannen skrev for 6 timer siden: Som Brigg skriver. Hvis du ser etter kan du se at klemflensen består av to deler. Ok, så den mutteren på enden som jeg ser er ikke enden på akslingen? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 20.Mars.2020 Del på Facebook Svart 20.Mars.2020 Har ikke sett akkurat denne type klemflens før, men jeg vil anta at akslingen går inn i klemflensen nesten så langt fram som til der den er festet til giret. Hvis ikke hadde det vel vært vanskelig å få overført kreftene fra klemflensen til akslingen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
index Svart 20.Mars.2020 Del på Facebook Svart 20.Mars.2020 Du trenger uansett ikke å skyve akslingen en meter bakover! Skru ut de seks boltene, og skyv klemflensen så langt bak det går. Så løfter du motor og gir litt i bakkant slik at du kommer over klemflens. Så er det bare å demontere. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Veslehjem Svart 20.Mars.2020 Del på Facebook Svart 20.Mars.2020 Hei Det ser du som du har vinkel gir ZF80 IV og da akslingen går igjenom girkasse. Da må klemflensen av og akslingen dyttes bakover til den går fri av gir. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 20.Mars.2020 Del på Facebook Svart 20.Mars.2020 Jeg har en beskrivelse av den typen akseltetning som du har på min side: arkmarin.no Gå inn på fanen "Omega 36", så finner du det litt nede på siden. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Lazyjack Svart 20.Mars.2020 Del på Facebook Svart 20.Mars.2020 (redigert) Veslehjem skrev for 4 timer siden: Hei Det ser du som du har vinkel gir ZF80 IV og da akslingen går igjenom girkasse. Da må klemflensen av og akslingen dyttes bakover til den går fri av gir. Skjønner ikke hvorfor klemflensen må av, er det ikke nok å dele den og skyve propellakslingen akterover? Redigert 20.Mars.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 20.Mars.2020 Del på Facebook Svart 20.Mars.2020 Sitter giret forut eller akterut for motoren din? Hvis du har V-gir, altså giret forut for motoren din, så må hele klem flensen av for å trekke ut aksling. Da må nok akslingen like lang ut bak som giret er langt desverre :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mavoma Svart 20.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2020 Morten1989 skrev 53 minutter siden: Sitter giret forut eller akterut for motoren din? Hvis du har V-gir, altså giret forut for motoren din, så må hele klem flensen av for å trekke ut aksling. Da må nok akslingen like lang ut bak som giret er langt desverre :-) Giret er forut ja :) Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 20.Mars.2020 Del på Facebook Svart 20.Mars.2020 ? Så lenge du kan ta akslingen bakover 1m så er ikke det noe problem så lenge den ikke går forbi hylserøret ditt tenker jeg :-) Jeg hadde utav motor i min båt mens den lå på vann :-) ?? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 20.Mars.2020 Del på Facebook Svart 20.Mars.2020 (redigert) Har du v-gear må du nok på land og ta ned roret for å få trukket aksling klar av gearet. Du opplyser jo ikke hvilken båt dette eller korrekt betegnelse på gear/motor så hele tråden blir rene gjettekonkuransen. Redigert 20.Mars.2020 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.