Sjøbliss Startet 20.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 20.Mars.2020 Jeg lurer på hvilken voks dere sverger til på båten? Jeg har prøvd noen "spray" løsninger (Rupes G-WAX Marine) og mer voks basert på carnauba, slik som Swissvax. Så langt er Swissvax absolutt best men jeg lurer på om vi kan få opp flere gode valg som man ønsker å anbefale? Synes ikke swissvax heller har veldig god holdbarhet, spesielt på de delene av dekk som står direkte mot solen og til en pris per boks på over 1000,- så blir det ikke god verdi. Så spørsmålet er ikke hvordan få det blankt og fint, men hvordan beskytte det som man har fått pent, med en god voks, som varer, og har en grei pris og er grei å jobbe med. Denne har jeg brukt: https://www.bilpleievelgeren.no/diverse-bil_mc_bat_caravan/swissvax_infusion_marine_voks_gelcoat_glassfiber_200_ml__3677481?gclid=Cj0KCQjw09HzBRDrARIsAG60GP8mc-ikV9OF944EsHXI1ott06qfS76SlJV3zZTar01bAgGXMZB1-3QaAqhbEALw_wcB Den er veldig god, drøy, lukter godt men og fantastisk godt resultat. Kunne godt tenkt meg litt mer holdbarhet og lavere pris. Denne har jeg også brukt: https://www.rupes.com/product/extreme-durability-marine-wax-g-wax/ Veldig lett å jobbe med, greit resultat men varer ikke veldig lenge. Bruker den nå mer som vedlikehold ila sommeren. Kanskje vi kunne fått opp en topp-liste som vi andre kunne velge fra når vi vil prøve noe nytt. Lurte på å lage en poll, men det ser ikke ut som det går å endre løpende så blir dumt med bare to valg. Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Ttor Svart 20.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2020 Jeg maskinpolerte skroget på min 35 foter på denne tiden i fjor. Skroget ser fortsatt blankt og fint ut. Da jeg gjorde jobben hadde det ikke vært gjort noe siden jeg kjøpte den to år tidligere. Brukte Biltema sin boat polish til 59.- per flaske og fikk strålende resultat på båt fra 1985. På overbygg og dekk fikk jeg også bra resultat, men holdbarheten der var begrenset. Link to post
Fjordland Svart 20.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2020 Etter polering i fjor, la eg på polishangel. Den er like fin enda, hadde båten oppe for vask for noen mnd siden, og vannet preller fint av. Link to post
alfaalfa Svart 20.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2020 Det er ikke polishen det kommer an på. Dvs selvsagt er det viktig. MEN gelcoat må slipes/rubbes. Den oksyderer på en helt annen måte enn billakk. Derfor trenger den å slipes langt kraftigere enn billakk. Med eget middel som sliper før man setter den inn med polish. Deretter er det nødvendig med polish som beskytter. Men den blanke slipte overfalten må du bruke slipemidler for å få til! En bilpolish vil vanligvis gjøre begge jobbene på lakk. Men slike bilmidler har nesten ingen effekt på gelcoat...den er for snill på slipemidler. Og i tillegg er bilpolish ikke egnet på gelcoat som er langt mer porøs enn billakk. Derfor er den ikke holdbar. Link to post
Lars H. Svart 20.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2020 alfaalfa skrev 3 minutter siden: Deretter er det nødvendig med polish som beskytter. Etter en slik sliping, (det er det en polish er), må du beskytte med en eller annen form for voks. Før det er du bare halvveis i jobben. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
DR_Nelson Svart 20.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2020 Collinite #845 både til bil og båt. Link to post
Billa Svart 20.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2020 Collinite støttes Sushi Link to post
Sjøbliss Svart 20.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2020 Takk for svar så langt. Snakker ikke om hvordan få det blankt, men hvordan holde det pent @alfaalfa. Jeg polerer med maskin og har godt hell med slipingen ? På Facebook er det mange som heier på Meguiars Pure Wax. Erfaringer vs noen av de andre nevnte? Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Korsfjord Svart 20.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2020 Jeg har en følelse av at begrepene polish og voks brukes om en annen. Både av brukere og produsenter. Er det noe definisjoner på hva som ligger i begrepene? Jeg har trodd at polish var det som fikk frem glansen, mens voks gir en beskyttende hinne til slutt. Er overflaten veldig matt, er det rubbing i tillegg, før polish og voks. Muligens et banalt spørsmål, men har jeg oppfattet rett? Link to post
LM 605 Svart 20.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2020 Korsfjord skrev 12 minutter siden: Jeg har en følelse av at begrepene polish og voks brukes om en annen. Både av brukere og produsenter. Er det noe definisjoner på hva som ligger i begrepene? Jeg har trodd at polish var det som fikk frem glansen, mens voks gir en beskyttende hinne til slutt. Er overflaten veldig matt, er det rubbing i tillegg, før polish og voks. Muligens et banalt spørsmål, men har jeg oppfattet rett? Ville ha sagt dette nøyaktig slik som du gjør. Er jo en riktig måte å gjøre dette på. Link to post
Dreuf Svart 20.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2020 Støtter opp om Collinite 845. Har også brukt Scholl A15 om man vil ha en "one-step". Men Collinite er så rask å legge at det ikke er noe poeng i la være. Link to post
rippie Svart 20.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2020 Avslutter med Fusso 99, varer hele sesongen uten problem Link to post
Førstefender Svart 20.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2020 Meguiar's M21 synthetic sealant 2.0, virker være mer holdbar på mitt mørkeblått skrog, enn Meguiar`s Pure Wax. Bruker One step Compund som polering. Har lyst å teste ut Fusso 99, som rippie nevner over her. Link to post
Sjøbliss Svart 20.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2020 Fusso er det den "Kina" voksen som lukter litt funky? Mener jeg fikk nevnt den av en nabo i havna. Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Mort1 Svart 20.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2020 Min erfaring er at de fleste vokser holder skroget fint gjennom hele sesongen, men over fenderlisten har det meste mye dårligere holdbarhet. Jeg har prøvd Maguire pure wax, Maguire M21, div turtle wax, Selaclean gelcoat forsegler, Collinite 845, +++ Ut av disse synest jeg Collinite 845 har klart lengst holdbarhet. Det finnes noen som garanterer en holdbarhet på 18-24 bla Fusso, slike typer kan kanskje være spennende å prøve, koster ofte litt....men det er det verdt , synes jeg, hvis det faktisk holder skikkelig en hel sesong..... Mener bla bilpleiekongen har noe slikt i utvalget sitt... Link to post
Mouche Svart 20.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2020 For meg er polish et "slipemiddel" og voks noe som beskytter "produktet" etter at det har blitt behandlet med polish. Har egentlig god erfaring med voksen fra Biltema, men vet at jeg nå har bannet i kjerka, igjen. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sjøbliss Svart 20.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2020 Om banning skal ha litt effekt må det gjøres i kjerka @Mouche ??? Kanskje det blir Fusso?? Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Båtb123 Svart 20.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2020 Fusso 99 holder kjempe bra ? holdt hele sesongen Link to post
pipe Svart 20.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2020 (redigert) Siden dette er en tråd om produkter som varer lenge så har jeg absolutt troa på de nye caramiske "amatør" produktene som har kommet den siste tiden. Billige og lette å bruke https://www.youtube.com/results?search_query=turtle+wax+ceramic+ Redigert 20.Mars.2020 av pipe (see edit history) Link to post
pipe Svart 20.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2020 (redigert) Mouche skrev for 3 timer siden: Har egentlig god erfaring med voksen fra Biltema, men vet at jeg nå har bannet i kjerka, igjen. Er ikke BT standard svaret uansett hva man måtte spørre om av produkter her inne? Blir man provosert av at noen er fornøyde med BT sine produkter bør man heller lese på detekterte forum så slipper man å lese svar i fra gamle gubber som driver med sitt slik de alltid har gjort. Tror feks fatter hadde godt ut av sitt gode skinn hvis noen hadde tatt i fra han den grønne Turtel Wax boksen og pusseskinnet hans. Lakkpleie skal være hardt og tidkrevende arbeide med ett høyst middelmåtelig resultat meldes det i fra den kanten Tror han hadde dauet hvis han hadde funnet ut at man kunne ha produkter i vaskebøtta som hadde gitt ett bedre og mer langvarig resultat på en brøkdel av tiden enn å gnikke en hard voks rundt på lakken med twist. For ikke å snakke om den lille firkanten med beinhardt semsket skinn som må ligge en dag i bløtt før man bruker halve lørdagen på å tørke bilen etter vask. Redigert 21.Mars.2020 av pipe (see edit history) Link to post
trulsant Svart 21.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2020 Collinite 845 eller 925, er vel i grunn de samme voksene. Fusso er vel mer en «sealer». Felles for begge er st det er gunstig om båten er avfettet før legging. Gjennom sesongen kan en spray fungere for å opprettholde vannskrekk på utsatte områder etter vask. Jeg har brukt både Hydro2 og Scholl Neo, både på bil og båt. TA Link to post
rippie Svart 21.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2020 13 hours ago, Sjøbliss said: Fusso er det den "Kina" voksen som lukter litt funky? Mener jeg fikk nevnt den av en nabo i havna. https://bilnerden.no/fusso-coat-12-months-light Det er den ja, lukter litt parafin, men ikke noe spesielt. Kan legge den rett på etter man har buffet/polert. Boksen er så drøy at du nok ikke klarer å bruke den opp før den går i arv. Det var en annen tråd her inne hvor dette ble tatt opp også: Link to post
GVH1979 Svart 21.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2020 Har god erfaring med Meguiars Pure Wax og har sverget til denne. På bilen har jeg brukt den Fusso99 greia og jeg syntes ikke den varer så mye lengre enn andre remedier, men det kan stille seg annerledes på båt? Båtmagasinet sverger til Aglaze sine produkter. Det beste er vel en glass coat løsning, men dette koster jo mye mer en alt annet. I år skal jeg forsøke TC Nano 3D, en «alt i ett» løsning hvor man ikke trenger wax etterpå. Spent på hvordan den virker. Link to post
Olevine Svart 21.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2020 Jeg har de siste to årene Meguiars Premium Marine voks. Den er dobbelt så dyr som Meguiars Pure voks, men jeg fikk den billig siden sønnen min jobbet et sted de solgte den. Det er sannsynligvis nok til voksing i år også på samme flaske, så den er forholdsvis drøy i bruk. Den er muligens enda litt lettere å påføre, men om den holder lenger og bedre kan jeg ikke si. Tidligere brukte jeg kun Biltemas voks, og var godt fornøyd med den. Første året jeg brukte Meguiars Pure voks påførte sønnen min denne på en del av båten og jeg brukte Biltemas på resten. Kunne ikke se forskjell, verken da eller når båten kom på land om høsten. Det var like lett eller vanskelig å få båten rein på begge flatene, og etterpå så det 100% likt ut. Så min mening er at holdbarheten er det lite å si på uansett merke, i alle fall om det bare gjelder en sommersesong. Link to post
-morten- Svart 21.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2020 Jeg bruker stort sett Meguiars både til bil og båt. til båt rens,polish og voks. Finnes helt sikkert bedre produkter, men Meg er lett å jobbe med ganske billig og lukter godt. viktigste når man bruker maskin er å ha en oscilerende maskin med nok power til å kjøre på lavere turtall og gode padder. mest av alt ren gelcoat før man starterpå med pussing! Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn