Mouche Svart 21.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2020 pipe skrev for 14 timer siden: Er ikke BT standard svaret uansett hva man måtte spørre om av produkter her inne? For ikke å snakke om den lille firkanten med beinhardt semsket skinn som må ligge en dag i bløtt før man bruker halve lørdagen på å tørke bilen etter vask. "Pusseskinnet" fra BT er vel syntetisk, holder seg fuktig uten å mugge i sin beholder og alltid klart til bruk. Å tørke over bilen med et slikt skinn gjorde jeg for noen få dager siden og tok vel sikkert fem minutter. Åpner alle dører og "luker" og får samtidig vasket /tørket litt "innimellom" og får holdt godt øye med eventuelle ulumskheter, rust eller annet og gir meg trygghet for at alt er på stell. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
JRK Svart 21.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2020 Jeg har brukt TC Nano i 12 år på to båter. På begge båtene har jeg polert opp glans bare en gang ved hjelp av akrylpasta med en svær Rupes maskin. Tung jobb, men må gjøres om gelcoat er oksidert. Etter dette er legger jeg på TC Nano før påske, midtsommer og når jeg tar opp båten Det hele går unne på et par dager. Kunsten med polering er å ta det før oksideringen starter. Da er jobben lekende lett Link to post
honnings88 Svart 21.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2020 La Collinite 925 (marin versjonen av 845) etter full runde med maskinpolering. Gjorde en god del research på nett i forkant, og det fremstod som det beste alternativet forutenom coating. Spent på å se varighet mot slutten av sesongen. Link to post
Napoli Svart 23.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2020 pipe skrev On 21.3.2020 at 0.20: Siden dette er en tråd om produkter som varer lenge så har jeg absolutt troa på de nye caramiske "amatør" produktene som har kommet den siste tiden. Billige og lette å bruke https://www.youtube.com/results?search_query=turtle+wax+ceramic+ Jeg har gått over til Meguiars versjon av denne på bilen. Meguiars Hybrid Ceramic Wax. Den gir en super glans og veldig god vannskrekk (omtrent som Fusso på vannskrekk), men holdbarheten er ikke i nærheten av Fusso eller Collinite. Fordelen er at den er veldig enkl å legge på, og på bilen kan jeg godt ta den jobben når jeg allikevel vasker den. På båten blir det nok til at jeg holder meg til Fusso videre, da det å vokse skroget ikke er noe jeg har lyst til å gjøre i sesong (da tar jeg heller en ordentlig vårpuss). Til dere som bruker BT og grønn Turtle Wax: At dere gidder! Bruke timesvis/dagevis på båtpuss, bare for å oppnå et middelmådig resultat som forsvinner før kalenderen sier juli... Ikke er det billigere heller - en boks med Fusso koster 300,- og den kan dere arve til barna når dere reiser til St. Peter :) Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
tkb Svart 23.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2020 Bruker Collinite og er veldig fornøyd på båt og bil? Link to post
JRK Svart 24.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2020 Dette er jo en årlig diskusjon, med mange meninger og med svært forskjellig innsats og ikke minst selektiv oppfattelse av hva som er bra. Kan ikke en av dere som er dyjtige på det, lage et par poller. Gjerne en for vanlige folk og en for de som skal ha det ekstremt blankt. Parametre kan være slik, men kom gjerne med andre: (Har som eksempel lagt inn mine data) Poleringsmiddel og Voks (TC nano) Måten man pafører (Maskin(store flater)/Hånd) Størrelse på båt (34 fot) Pris på voks og påføringsmidler i året (Kr1700,-) Hvor lang tid bruker man (16 timer) Hvor mange ganger behandler man i året (3) Når kommer de første svarte stripene som ikke kan vaskes vekk med rent vann 30 dager) Når ser man første spor av ny oksidering (3 måneder) Når må man refreshe med ny polish/Voks for å beholde glansen (3 måneder) Link to post
Sørlandet2 Svart 24.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2020 pipe skrev On 21.3.2020 at 0.20: Siden dette er en tråd om produkter som varer lenge så har jeg absolutt troa på de nye caramiske "amatør" produktene som har kommet den siste tiden. Billige og lette å bruke https://www.youtube.com/results?search_query=turtle+wax+ceramic+ Overraskende å se du anbefaler produkter som er utviklet for bil, med klarlakk. Er denne poleringen kraftig nok for å fjerne oksydering på gelcoat? Har du erfaring med produktene på båt? Jeg bruker polering beregnet for båt på gelcoaten. Link to post
Otto R Svart 24.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2020 (redigert) Jeg bruker Meguiars til båt. Jeg brukte tidligere Akrylpasta og Hardglans , det fungerte også. Det er viktig med en oscilerende maskin med nok power til å kjøre på lavere turtall og gode padder. Meguiars er ganske fet og det passer for meg som har blå båt Redigert 24.Mars.2020 av Otto R (see edit history) Link to post
JRK Svart 24.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2020 Ja det brukte jeg også før Morten, men for en jobb Link to post
Landcrab Svart 24.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2020 Hvordan behandler dere antiskli-dekket? Finnes det noe man kan bruke som ikke er oljete/glatt? Klarer å få det rent, men skulle gjerne hatt på noe som gjør at det holder seg rent og hvit litt lenger. Har prøvd så vidt med rupes maskina og Rupes Marine polish, men det blir jo så forbanna glatt :-| Link to post
Billa Svart 24.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2020 Rubber antiski dekket. Vokser det ikke lengre. Det blir farlig glatt Sushi Link to post
Napoli Svart 24.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2020 Landcrab skrev 37 minutter siden: Hvordan behandler dere antiskli-dekket? Finnes det noe man kan bruke som ikke er oljete/glatt? Klarer å få det rent, men skulle gjerne hatt på noe som gjør at det holder seg rent og hvit litt lenger. Har prøvd så vidt med rupes maskina og Rupes Marine polish, men det blir jo så forbanna glatt :-| Brukte Collinite #870 cleaner wax på antisklidekket til jolla ifjor. Fungerte forbausende bra - og ble ikke glatt. Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Landcrab Svart 24.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2020 Napoli skrev for 2 timer siden: Brukte Collinite #870 cleaner wax på antisklidekket til jolla ifjor. Fungerte forbausende bra - og ble ikke glatt. Takk for tips, det er notert ? Kjøpte foresten billig felgrens fra BT(36-1725) i dag med 15% oxalsyre. Det fungerte ganske bra på å få bort noen vanskelig flekker, litt rustrenner, og gelcoaten så ut til å bli ganske så hvit og fin. Link to post
Sjøbliss Svart 24.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2020 Har bestilt litt Fusso nå. Versjon 2.0, intet mindre. Prøver den i år så får vi se. ? Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
pipe Svart 24.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2020 Sørlandet2 skrev for 14 timer siden: Overraskende å se du anbefaler produkter som er utviklet for bil, med klarlakk. Er denne poleringen kraftig nok for å fjerne oksydering på gelcoat? Har du erfaring med produktene på båt? Jeg bruker polering beregnet for båt på gelcoaten. Er det så overraskende ? Mange bilprodukter vil passe like bra på båt men man må finne riktig produkt til den jobben som skal gjøres. Både bil og båt produkter kommer jo som kjent med forskjellige egenskaper så selv om det skulle stå båtpolish på poleringsflasken kan det godt være den ikke er grov nok til å fjerne oksyderingen på akkurat den båten. Nei har ingen erfaring med disse produktene da de er helt nye. Tok de med da produsenten lover opp mot 12 måneders holdbarhet. Sprayflasken er en sealer så den beskytter gelcoat like bra som billakk Link to post
pipe Svart 24.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2020 Landcrab skrev for 4 timer siden: Kjøpte foresten billig felgrens fra BT(36-1725) i dag med 15% oxalsyre. Det fungerte ganske bra på å få bort noen vanskelig flekker, litt rustrenner, og gelcoaten så ut til å bli ganske så hvit og fin. Flygerust bortager er helt rå til å ta vekk rust merker på gelcoat har jeg erfart. Glemte noen deler på badeplattformen som hadde satt stygge rustmerker på gelcoaten. Forsvant som dugg for solen på noen få sekunder. Det var riktig nok ikke ett BT produkt men BT sin fungerer sikkert like bra ville jeg tro. Har ikke brukt tid på å finne ut hva virkestoffet er i dette produktet da jeg hadde det i garasjen og det var ikke innkjøpt til det formålet Link to post
JRK Svart 25.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2020 Ser at pipe reklamerer ceramic produkter. Det er jo alltid kjekt om noen prøver og deler erfaring her på båtplassen. Men at produktet haolder i ett år, den har vi hørt før TC-Nano som jeg bruker lovte også det en gang, men som skrevet tidligere i mailen, den holder maks 3 måneder for meg, men allikevel bruker jeg denne da den er lett og anvende, og slipper denne tunge jobben med Acrylpasta som jeg hadde hver vår tiligere. Link to post
Sjøbliss Svart 30.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2020 Jeg handlet inn litt Fusso. Kona ville at jeg skulle vokse salongbordet som er laget av egnet materiale, så da fikk jeg testet Fussoen. Var helt greit å jobbe med, og tørket relativt fort som noen tidligere har nevnt. Å vente 5-8 minutter som det står på pakken tror jeg er bare dumt. Luktet heller ikke så ille, men langt fra godt. Svak duft av løsemidler. Resultatet ble veldig bra, så får vi se med holdbarheten. Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn