Jump to content

Oljelekkasje fra simring etter bytte. VP 5.7

fletcherwindsor

Recommended Posts

Hei

Hadde oljelekkasje fra bakre simring i fjor som jeg byttet i vinter. Startet opp og kjørte varm ca 1 times tid i dag. Etter jeg stoppet og sjekket lekker den fortsatt olje. Tipper sånn ca 1 spiseskje på ca 1t kjøring.

Ser etterpå at jeg også har greid og fylle ca 3l for mye motorolje på motor, nivå er ca 5cm over maks merke. Noen som tror det rett og slett kan være grunnen? Jeg er litt skeptisk

Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords)

351Windsor (5.8L) V8

VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome)

Guest Balder..

Hei, om en simmiring er satt inn korrekt å uten skader men fortsatt lekker kan det tyde på slitegrad på aksel.

Sjekket du for det ? hvis det er tilfelle kan det ofte løses ved att simmiring shimses ørlite ut hvis det er rom for det, ringen får da en ny plassering på aksel der diameter er korrekt.

Sjekk også så du har korrekt ring, kjenner ikke til denne spesifikke motor og ring, noen ringer har en tetting mens andre har 2 tetteflater.

Har da nevnt ett par ting som du kan sjekke, en ny tetting skal absolutt ikke lekke.

Redigert av Balder.. (see edit history)

Hei balder. Gjort som du sa, veiva hadde en slitekant så jeg banket den ikke like langt inn som den gammle sto. Kanskje 1mm lengre ut, burde være optimalt det? Var nøye med med monteringa og passa på at den la seg riktig, så i hvertfall sånn ut. 

Redigert av fletcherwindsor (see edit history)

351Windsor (5.8L) V8

VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome)

Cerberus: hei, har desverre ikke fått prøvd med den propellen ennå. Har siste årene prioritert en annen båt. Hadde en solas 14 3/4 x 21 før. Gjorde da ca 52 knop ved 4600omd og slipprosent mener jeg var rundt 21% hadde en ganske kvass kam med 572 minnes jeg. Men sarpsborg motor anbefalte meg og sette i en mye roligere kam med mere moment og fortsatt kanskje få samme turtall med en 23" propell. Solas titanium ser ihvertfall mye råere ut med masse rake og cupping. Spendt på hvordan det blir

351Windsor (5.8L) V8

Ja sliter med veldig til slipp på dette volvo greierne, tydelig ikkje laget for fart og et latterlig dårlig propellutvalg som du veit.  Og fant en del gode ting om den der men det var strengt tatt noe tvilsomme kilder fra utenlandske fora uten så altfor spesifikke data. Så blir spennende å høre kor det går

Redigert av Cerberus (see edit history)
Guest Balder..
fletcherwindsor skrev for 1 time siden:

Hei balder. Gjort som du sa, veiva hadde en slitekant så jeg banket den ikke like langt inn som den gammle sto. Kanskje 1mm lengre ut, burde være optimalt det? Var nøye med med monteringa og passa på at den la seg riktig, så i hvertfall sånn ut. 

Ville sjekket litt mer, ta ut ringen igjen å sjekk aksel, mål diam på aksling å se om det er variasjoner, sjekk også for unormal lagerklaring som vil gi kast på aksel....noe må jo forårsake att en ny simmiring lekker.

Ellers er det olje tilsettninger å kjøpe som er svært effektive på slike lekkasjer.

Balder.. skrev 48 minutter siden:

Ville sjekket litt mer, ta ut ringen igjen å sjekk aksel, mål diam på aksling å se om det er variasjoner, sjekk også for unormal lagerklaring som vil gi kast på aksel....noe må jo forårsake att en ny simmiring lekker.

Ellers er det olje tilsettninger å kjøpe som er svært effektive på slike lekkasjer.

Tappet ut olja og prøvde igjen til morgen i dag, bare for og ta en kjangs. Lakk fortsatt like mye, la meg ned ordentlig med speil og lys og fikk meg en gledlig overaskelse når jeg så det kom fra bunnpluggen??

351Windsor (5.8L) V8

Cerberus skrev for 2 timer siden:

Ja sliter med veldig til slipp på dette volvo greierne, tydelig ikkje laget for fart og et latterlig dårlig propellutvalg som du veit.  Og fant en del gode ting om den der men det var strengt tatt noe tvilsomme kilder fra utenlandske fora uten så altfor spesifikke data. Så blir spennende å høre kor det går

Vet du for noe racingaksler fra svergie som skal tåle mye mere moment og ha mercruiser splines. Mener di kosta rundt 7000 for en 5-6 år sia. Litt moro men di bruker fortsatt di gammle 270 og 280 dreva i vintage racing. Det er jo nesten litt tøft

351Windsor (5.8L) V8

Guest Balder..
fletcherwindsor skrev for 4 timer siden:

Tappet ut olja og prøvde igjen til morgen i dag, bare for og ta en kjangs. Lakk fortsatt like mye, la meg ned ordentlig med speil og lys og fikk meg en gledlig overaskelse når jeg så det kom fra bunnpluggen??

Hoho, det reddet din dag, muligens også nattesøvnen:thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...