Jump to content

ibiza 24 med suzuki 250 hk, fart med 14/8x23x3 propell?


krepsen1972

Recommended Posts

Du må fortelle litt mer om hvilke type propellere dette er for å få gode svar.....

Hvis du forteller litt om hvorfor du ha gjort dette kan det også hjelpe til å gi bedre svar

I utgangspunktet, hvis bladprofil er noenlunde lik, vil jeg anta at motorens turtall vil øke på full gass,  noe som i teorien kan gi bedre fart, men pga motorens utveksling tror jeg det muligens blir mindre fart, og turtall i 20 og 25 knop f.eks vil også øke,  i forhold til gammel propell, tror jeg. 

Suzuki- motorene pleier ha en høyere utveksling enn mange andre motorer, og har derfor større diameter på propellen enn de fleste andre. Det skal teoretisk gi noe lavere toppfart, og noe bedre drivstofføkonomi på marsjfart.....

Kanskje Alfalfa kan komme med noen betraktninger, han bla. er en kapasitet på slikt...

 

Link to post
Mort1 skrev for 2 timer siden:

Suzuki- motorene pleier ha en høyere utveksling enn mange andre motorer, og har derfor større diameter på propellen enn de fleste andre.

 

jeg ville sagt at de har en lavere utveksling, men jeg tror vi vil fram til det samme :smiley:

 

lavere turtall på propellen krever mer diameter på propellen for å få samme grep i vannet. så mer enn 1" ned i diameter burde gi mer slipp i vannet. 

men så vil jo bladareal og -design ha mye å si, 

Fart og turtall er også kjekt å vite for å kunne si noe matnyttig her, i tillegg til hva slags propeller det er snakk om  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Takker for svar :)

 

Båten går 42 knop med 16» propell, den skal kunne gå 45 knop men gjør det ikke.

Får ca 5000 omd med 16»

Dette er orginal Stålprop

 

Den andre propellen er en lexor som også er stål, eneste forskjell på disse er at den ene er 16» og den andre 14,8»

 

Har sett 300 hk suzuki med denne størrelsen, samme årgang motor.

Motor skal ha max turtall på 5300, jeg får ikke de 300 siste og tenkte kanskje dette ville hjelpe.

 

Link to post
krepsen1972 skrev 1 time siden:

Takker for svar :)

 

Båten går 42 knop med 16» propell, den skal kunne gå 45 knop men gjør det ikke.

Får ca 5000 omd med 16»

Dette er orginal Stålprop

 

Den andre propellen er en lexor som også er stål, eneste forskjell på disse er at den ene er 16» og den andre 14,8»

 

Har sett 300 hk suzuki med denne størrelsen, samme årgang motor.

Motor skal ha max turtall på 5300, jeg får ikke de 300 siste og tenkte kanskje dette ville hjelpe.

 

Den Lexoren er veldig lik Suzukis orginal 3x14 3/4x23. Samme type bladutforming. Jeg kjørte med Suzuki orginal (3x14 3/4x23) på min Ibiza 20 som er en mindre og lettere båt. Riktignok litt lavere utveksling på motoren (2,50:1). Opplevde at den av og til ventilerte (slapp taket). Litt ubehagelig. Kan hende du vil oppleve det samme. Opplever at 3x15x21 biter bedre og opplever ikke ventilering med den.

 

Ellers tror jeg kanskje en 21" (enten Lexor eller Suzuki orginal 3x15x21) vil være en riktigere propell. Du vil kanskje få en god knop ekstra med mindre propell, men disse har faktisk ofte lavere slip% (eller mer effektiv stigning enn 16" i lik pitch). Tipper turtallet blir nokså likt 16" propellen.

 

Jeg har bl.a. en Lexor 3x15x21 på DF-150 (2,50:1) og får 42-43 knop@6100rpm. Du har lavere utveksling, så jeg vil tro du minst bør ned på 21" selv om du kanskje får bittelitt høyere slip% på din båt som er litt større og tyngre.

Link to post
ivar skrev for 21 timer siden:

jeg ville sagt at de har en lavere utveksling, men jeg tror vi vil fram til det samme :smiley:

Blir aldri klok på dette jeg,  suzuki har 2,29 og f.eks yamaha har 1,75 og 2,0 avhengig av utgave. Større tall høyere utveksling, eller skal brøken snues slik at suzuki har  1:2,29=0,44 og yamaha 1:1,75=0,57?  I så fall er det jo lavere på suzuki....

Men ja, poenget er at propellen går seinere rundt.......

 

Til Ts, jeg tror at bla mercury sine propeller kan gi mer fart en de du prøver/har prøvd til nå, f.eks mirage eller enertia, men det er bare et inntrykk jeg har. Vil presisere at jeg ikke har erfaring med propeller på suzukimotorer.....

Link to post

Jeg hadde tidligere en 2007-modell Ibiza 24 touring m/Mercury Verado 275hk, men TS har kanskje det nye båtdesignet og dermed ikke helt sammenlignbart?

Endte opp med en Mercury 21" Mirage plus som den beste propellen på den tiden.

Hadde ca 5-6 knop høyere toppfart (ca 55 knop) med den mindre Mercury Laser II propellen (også 21" stigning), men Mirage plus var betydelig bedre på alt annet enn toppfart, spesielt på drivstofføkonomien rundt 25-40 knop.

 

Forskjellen i disse to propellene kan vel til en viss grad være sammenlignbart med TS sine.

Link to post

Det er litt vrient med propell på de større Suzukimotorene. Det ser man også på hvilke propeller eierne stort sett benytter/får levert med motoren. Det er stort sett bare 16" diameter/3-blad eller den mindre 3-blad serien hvor diameter varierer med pitch. Suzuki har også 2 serier med 4-blads propeller beregnet for 150-300hk, men tror ikke det er mange som kjører med disse. Altså litt traust utvalg.

 

Men: Nå har Suzuki kommet med en helt ny type propell.

- Alle nye propeller heter nå Watergrip. I stedet for presset hub har man nå utskiftbar hub som ligner på Mercurys FloTorq-system. Ellers er propellene de samme som tidligere  ...bortsett fra en:

- Watergrip Sport:

https://suzukioutboardmarine.com/product/58700-96l10-suzuki-watergrip-sport-stainless-steel-propeller-3x147-8x21/

 

Denne er så ny at jeg ikke tror det er mange som har testet den. Også litt vrient å tolke hvilke egenskaper denne propellen har utfra Suzukis egen beskrivelse, men jeg tolker det som en propell med høyere rake (og kanskje nokså aggressiv cuping?) Altså en propell som tåler å monteres høyere og som er spisset mer mot (topp)fart og baugløft. Altså et alternativ til Mercurys Tempest Plus tilpasset Suzukimotorenes utveksling? Kanskje en fin propell til raskere skjærgårdsjeeper, riber og tildels daycruisere?

 

Jeg er enig i at Mercury også har noen propeller som er spennende til Suzuki, men med dagens kronekurs begynner det å bli dyrt å kjøpe hvis man ikke er relativt sikker på hva man ønsker/trenger. :smiley:

 

 

Link to post
Mort1 skrev On 22.3.2020 at 1.14:

Blir aldri klok på dette jeg,  suzuki har 2,29 og f.eks yamaha har 1,75 og 2,0 avhengig av utgave. Større tall høyere utveksling, eller skal brøken snues slik at suzuki har  1:2,29=0,44 og yamaha 1:1,75=0,57?  I så fall er det jo lavere på suzuki....

Men ja, poenget er at propellen går seinere rundt.......

 

Til Ts, jeg tror at bla mercury sine propeller kan gi mer fart en de du prøver/har prøvd til nå, f.eks mirage eller enertia, men det er bare et inntrykk jeg har. Vil presisere at jeg ikke har erfaring med propeller på suzukimotorer.....

Får se hvordan dette ender, kjøpte propellen brukt av en dame som ikke hadde brukt den, så muligheten til å bytte er ikke tilstedet.

Sjøsetter båten i midten av april, skal gi en tilbakemelding til dere

Takk for svar

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...