EspenB Startet 21.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 21.Mars.2020 Hei og god formiddag. Vi har en Bavaria S30 som jeg har tenkt å montere støyisolasjon under luka til motorrommet på. Planen er å bruke de platene som Biltema selger med "eggekartong-overflate" fått tips om at de fungerer svært godt. Har tenkt å bruke TEC7 for å lime det, men tenker jeg må skru platene i tillegg for at de ikke skal kunne løsne. Men jeg trenger noen innspill. Tenker jeg må bruke noen litt store skiver (som de du bruker for å montere Litex-plater på våtrom) eller tilsvarende for å fordele presset på platene. Hvor lange skruer må/kan du bruke? Tenker at noen selvborrende skruer er bra og de må jo være syrefaste eller rustfrie? Noen som har erfaring? Og hva slags skruer og skiver bruker dere - og hvor kjøpes de? Legger med bilde fra en utstillingsbåt som er lik vår hvor dette er gjort. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 21.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2020 På byggeplasser bruker man mange forskjellige plastskiver med hylse for skruen i ett stykke. I prinsippet et rør med stor flens. Da får du stor anleggsflate og med rett lengde på hylsa (kan kappes) kan du skru godt til uten å klemme flat isolasjonen. Sitér dette innlegget Mons Link to post
ph. Svart 21.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2020 stort sett demper lette materialer bare de høyeste tonene i støyen. Hvis man vil "bassen" tillivs duger stgort sett bare tyngre plater eller spesialmaterialer som "svinger med" og demper , slik at gjennomtenkning av hva man vil oppnå er en god idé før montering.Alskens hull, glipper og "broer i konstruksjonen kan også gi skuffelser. p. Sitér dette innlegget Link to post
Gunnis Svart 23.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2020 Hei, Her er et eksempel på lydisolasjonsplate som reduserer både lave og høye frekvenser. Om du kun har skumplate trenger du også "tung" plate. Du finner plastbrikker etc. for montering under tilbehør. Mulig biltema også har. Har ikke sjekket. https://www.maritim.no/lydfelleskum-tungplate-25mm-100x50cm#tabDescription Sitér dette innlegget Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem Link to post
EspenB Svart 23.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2020 Takker og bukker! At de store skivene het monteringsbrikker hadde jeg ikke tippet :) takk for hjelpa, Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 23.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2020 (redigert) Desse platene frå f.eks Maritim, limer du enkelt med god kontaktlim. Eg la to lag for sikkerheitsskuld, (gjer det om du har plass) og kjøpte og inn monteringsbrikker. Var heilt unødvendigt og vart ikkje brukte, heng som "fjell" utan. Altså heilt unødvendige. Redigert 23.Mars.2020 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 23.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2020 Den «selvslukkende» lydplata blir jo i hovedsak liggende mellom motor og lim, men er det lurt å bruke kontaktlim (som i hvert fall er veldig brannfarlig før det har tørket) i et rom der det potensielt kan begynne å brenne? (Jeg vet at det brukes for å feste skrogtrekk og isolasjon innvendig i båter, og den driten er jeg glad jeg har tatt ut hos meg; den komboen brant heftig og med mye skummel røyk da jeg testet å tenne det på noe av det da det var ute.) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.