Jump to content

Montering av DPH propeller, og avstand mellom propellene?

R.O

Recommended Posts

Monterte propellene i dag, og syntes avstanden var litt stor. Men etter litt av og på og lirking så tenkte jeg at det var så tett de kom. Da jeg kom hjem fant jeg et bilde av propellen fra sommeren 2019, og som dere ser står de tettere. Noen som har en ide om hva dette kan være...

1321095717_Propeller01.jpg.675aeb0466087630d5609db86e4d4465.jpg

451961361_Propellerzoom.JPG.fc4a76463ec1a2f8d5d170ff00629745.JPG

R.O skrev 23 minutter siden:

Skulle det ikke da gått andre veien, mindre avstand....?

Jeg har opplevd vulkslipp to ganger. Første gang i bakre propell (var da i hjemmehavnen og kunne teste), byttet bare denne. Andre gang på ferie i Danmark, da bestilte jeg begge to nye, og skiftet begge i havnen vi kom til. Skiftet fra badeplatformen uten å løfte båten. Gikk veldig greit.

En av måtene å sjekke vulkslipp på er følgende: Tilt opp drevet maksimalt og sett en rett strek med vannfast tusj e.l. fra drevet og gjennom begge propellene. Kjør så en tur og dra på litt. Stopp opp, tilt opp og vri propellene til streken fortsatt er rett. Om du ikke får streken rett, har du vulkslipp. Da må du enten kjøpe ny propell eller få den reparert hos f.eks. Winrace i Arendal. Jeg fikk mine gamle propeller reparert der og solgte dem så på finn.no.

Redigert av Bonus (see edit history)
Bonus skrev 3 minutter siden:

Jeg har opplevd vulkslipp to ganger. Første gang i bakre propell (var da i hjemmehavnen og kunne teste), byttet bare denne. Andre gang på ferie i Danmark, da bestilte jeg begge to nye, og skiftet begge i havnen vi kom til. Skiftet fra badeplatformen uten å løfte båten. Gikk veldig greit.

Så her vil det da være indre propell som ev har vulkslipp og sklidd litt forover..? Selv om propellen ikke subber, så må vel da dette utbedres, eller så slipper hele vulkan etter hvert..?

Ny propell(er) eller utbedring hos Winrace som er alternativet antar jeg..?

R.O skrev 1 minutt siden:

Så her vil det da være indre propell som ev har vulkslipp og sklidd litt forover..? Selv om propellen ikke subber, så må vel da dette utbedres, eller så slipper hele vulkan etter hvert..?

Ny propell(er) eller utbedring hos Winrace som er alternativet antar jeg..?

Har først vulken begynt å slippe, så du bytte pågjeldende propell eller få den reparert. Begynnende vulkslipp blir fort verre. Det påstås (kan ikke verifisere det) at Winrace reparerer slike propeller til å bli bedre enn nye.

Bonus skrev 1 minutt siden:

Har først vulken begynt å slippe, så du bytte pågjeldende propell eller få den reparert. Begynnende vulkslipp blir fort verre. Det påstås (kan ikke verifisere det) at Winrace reparerer slike propeller til å bli bedre enn nye.

Takk, har også lest at Winrace gjør dette bra.

Om det er vulkslipp som her er årsak til glippen så er det ikke mer enn 1mm den har flyttet seg. Klarer jeg enkelt å se om det er vulkslipp når jeg tar av propellen..?

R.O skrev 57 minutter siden:

Om det er vulkslipp som her er årsak til glippen så er det ikke mer enn 1mm den har flyttet seg. Klarer jeg enkelt å se om det er vulkslipp når jeg tar av propellen..?

Tviler på at du kan se noe Bare ved å ta av propellen. Denne vulkingen er så hard, at med begynnende slipp klarer du ikke å vri propellen for hånd i bosset.

Med to like (to bakre eller to fremre) propeller ved siden av hverandre, kunne du nok ha sett/målt noe.

Tror at testen jeg foreslo er den enkleste. 

Scand Baltic skrev for 2 timer siden:

De kan monteres feil vei. 

Det tenkte jeg også på (og håpet på).

Har  båten liggende i opplag et stykke fra hjemmet, så prøvde å vurdere dette utfra bildene over, men det ene er tatt litt tett på, så vanskelig å se.

R.O skrev 11 minutter siden:

Det tenkte jeg også på (og håpet på).

Har  båten liggende i opplag et stykke fra hjemmet, så prøvde å vurdere dette utfra bildene over, men det ene er tatt litt tett på, så vanskelig å se.

Fremre og bakre propeller kan ikke forbyttes, men hver propell kan (muligens) monteres "bak/fram" på akselen.

Har aldri opplevd det selv, og har dessverre ikke båt lenger :nonod:, så jeg kan dessverre ikke få prøvd det for deg. Mulig du kan google fram noen DPH brosjyrebilder eller datablad og sammenligne med dine egne.

Bonus skrev 27 minutter siden:

Fremre og bakre propeller kan ikke forbyttes, men hver propell kan (muligens) monteres "bak/fram" på akselen.

Har aldri opplevd det selv, og har dessverre ikke båt lenger :nonod:, så jeg kan dessverre ikke få prøvd det for deg. Mulig du kan google fram noen DPH brosjyrebilder eller datablad og sammenligne med dine egne.

Masse bilder av båten har jeg funnet ut er lurt...:) Mulig jeg har kommet litt nærmere her. Venstre bilde fra sjøsetting mars 2019. Høyre er tatt ifb med tau i propellen juni 2019. Ser ut som det kan ha presset frem propellen.

Bevegelsen har tilsynelatende økt gradvis fra mars 2019 til i år, så det blir vel en sjekk av begge propeller tenker jeg...

1050269240_Avstadnmellompropeller.JPG.834178ccf24a84a0564c0fbdf5831346.JPG

Redigert av R.O (see edit history)
Bonus skrev 26 minutter siden:

Lette fram noen bilder som kan hjelpe deg.

Bilde av propeller montert riktig:

Bilder av slipptesten.

Før kjøring:

Etter kjøring:

Den røde pilen viser merkene på konen. Du ser da at bakre propell har forskjøvet seg i forhold til konen.

Det var nyttige bilder...:thumbsup: Jeg tenkte at konen ville følge ytre propell, men konen fester jo bare bosset, så da vil du jo se forskyvning på propellen ved å merke denne.

Så er spørsmålet al all forskyvning er feil, eller om det er vanlig at propellen forskyver seg litt..? Jeg vil tro at effekten til en duoprop ikke er uavhengig av stillingen mellom propellen, så null forskyvning er sannsynligvis det rette...

Skal høre litt med en VP mekanikker jeg kjenner til, som også holder til rett ved Winrace. Mulig propellene sendes inn før sjøsetting uansett, så slipper jeg å styre med dette når sesongen er i gang. Propellene er fra 2009, så sjansen for at det slipper i løp av noen år er vel stor..

Det er også noe skjøre O-ringer der inne, jeg vet ikke om de er mer utsatt med så stor glippe som jeg har nå, mer rusk som kan havne mellom propellene..?

R.O skrev 32 minutter siden:

... Så er spørsmålet al all forskyvning er feil, eller om det er vanlig at propellen forskyver seg litt..? Jeg vil tro at effekten til en duoprop ikke er uavhengig av stillingen mellom propellen, så null forskyvning er sannsynligvis det rette...

Gummibosset er jo der for å beskytte drevet om propellen kommer borti noe eller du går lett på grunn. Da skal bosset slippe. Under normal bruk skal du ikke oppleve noe slipp i det hele tatt.

Bonus skrev 1 time siden:

Gummibosset er jo der for å beskytte drevet om propellen kommer borti noe eller du går lett på grunn. Da skal bosset slippe. Under normal bruk skal du ikke oppleve noe slipp i det hele tatt.

Mulig bosset slapp litt når propellene tygde seg gjennom 10m tau i fjor sommer....

1536876160_Tauipropellnrbildet.jpg.b0f3763e9fdfa3373b2f949b89838831.jpg

R.O skrev 58 minutter siden:

Da er begge propellen på vei til Windrace, spent på hva de sier. Ser ut som det er forskyvning, men jeg har ingen referanser fra tidligere. 

Øverste bilde kan se ut som vulkslipp (forskyvning) ja. Slik så en av mine propeller med vulkslipp ut før sending til Winrace:

IMG_E1057.JPG.a1f13a9cd0a5692c3869aedab19b8c3a.JPG

• 2 uker senere...
Viksund310 skrev On 24.3.2020 at 17.01:

Dette er begge propellene G3 fra Windrace, henholdsvis 14mm og 35mm.

Bonus skrev On 24.3.2020 at 12.37:

Øverste bilde kan se ut som vulkslipp (forskyvning) ja. Slik så en av mine propeller med vulkslipp ut før sending til Winrace:

Fikk svar fra Windrace i dag. Nært forestående vulkslipp på begge.  Ca. 10.000kr ble det. Da blir de som nye mener han... Forventet levetid var ifg WR 7-8 år... Dette var viss noe han gjorde ofte...

Et svakt punkt på drevet er foringene på akselen, og med en glippe mellom propeller vil fiskesnøre ol. bli dratt rett inn på akselen og kunne skade forIngen. Dette mente fyren på Windrace de hadde en fix på. Han kunne sette på en flens som de hadde laget, denne «tetter» da mellomrommet. Dette skulle de ha 200kr for..!? Noen som har hørt om dette...?

R.O skrev for 1 time siden:

... Han kunne sette på en flens som de hadde laget, denne «tetter» da mellomrommet. Dette skulle de ha 200kr for..!? Noen som har hørt om dette...?

Ikke hørt om den, men det kan være en veldig interessant fix.

Greit at du også fikk samme diagnose fra ekspertene som vi "nesten eksperter" ga her på forumet :thumbsup:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...