Jump to content

Montering av DPH propeller, og avstand mellom propellene?

R.O

Recommended Posts

• 2 uker senere...
Bonus skrev On ‎04‎.‎04‎.‎2020 at 18.11:

Ikke hørt om den, men det kan være en veldig interessant fix.

Greit at du også fikk samme diagnose fra ekspertene som vi "nesten eksperter" ga her på forumet :thumbsup:

Sjøbliss skrev On ‎04‎.‎04‎.‎2020 at 20.30:

En slik sak skal jeg ringe og høre om jeg kan få til neste sjøsetting ? nå er det for sent. Sesongen er i gang. Føles veldig trygt å ha fikset vulk hos WinRace. Dumt at de ikke holder lenger.... 

Da kom to stk pimpa propeller med budbil fra Windrace. Det så bedre ut...

Fixen de hadde laget på disse propellene for å hindre tau, fiskeliner med mer å dra seg rundt akslingen var dog uteglemt. Det var litt kjipt, for her var jeg spent på hva de hadde laget til... Dersom vulkslippen også tillegges fjorårets taukveil i propellen så kostet det samlet ca, 22.000kr med tau i propellen -  ad hoc løft, nye pakninger, drevolje og nå nye vulker. Skal be dem sende et bilde av denne løsningen, også får det bli en oppgradering neste vinter hvis det ser interessant ut. At en fiskeline som du aldri vil merke kan forårsake at drevet fylles med vann må være drevets svakeste punkt!

Vulkene var dog 10år, så greit å vite at begge nå er klare for 10+ nye år. Uforutsette utgifter som også øker kvaliteten er alltid en trøst..:thumbsup:

1570144220_PropellerfraWindrace1-april2020.jpg.22ea20ec1356d9f905cfcb1c0d6ca504.jpg

• 1 år senere...

Benytter denne tråden, for jeg tror sannelig jeg har vulkeslipp på 3 år gamle propeller ( 50timer)

Trakk til med anbefalt moment på begge muttere (begge nye) men ser propellene har gått inntil hverandre i denne sesongen og slipt litt. 
Er vel godkjent reklamasjon på dette?

Dr Nelson skrev 1 time siden:

Benytter denne tråden, for jeg tror sannelig jeg har vulkeslipp på 3 år gamle propeller ( 50timer)

Trakk til med anbefalt moment på begge muttere (begge nye) men ser propellene har gått inntil hverandre i denne sesongen og slipt litt. 
Er vel godkjent reklamasjon på dette?

3år og 50timet er litt lite ja. Mine holdt 700timer og 10år. Har du fått tau i propellen, eller annen ytre påkjenning…?

R.O skrev for 3 timer siden:

3år og 50timet er litt lite ja. Mine holdt 700timer og 10år. Har du fått tau i propellen, eller annen ytre påkjenning…?

Ingen påkjenning. Har alltid gått rolig opp i plan, og ikke truffet noe plank eller tau. 
Gjort alt etter boka. 
Grunnen til de ble byttet i 2019 var tæring pga jordfeil i nabobåt. Det var verksted som utførte bytte av propeller, og mye annet til flere båtpenger. 
Får se hva verkstedet sier. 50 timer er ingenting

R.O skrev On 4.4.2020 at 16.34:

Fikk svar fra Windrace i dag. Nært forestående vulkslipp på begge.  Ca. 10.000kr ble det. Da blir de som nye mener han... Forventet levetid var ifg WR 7-8 år... Dette var viss noe han gjorde ofte...

Det kan man nok si ja, her er et bilde fra "bosskassen" for Penta vulk hos Winrace. Disse vulkebossene er nok en av storselgerne der.

Men de har visst fått Penta til å gjøre dette bedre på nye propeller nå. Får man en slik rekondisjoneringsjobb gjort i dag hos Winrace så skal den holde bedre enn det nye VP-propellere gjorde for noen år tilbake.

bilde.png.d525672095c1315319d9fb435297660a.png

Scand 360 dc skrev On 25.10.2021 at 19.34:

Jeg gikk for stål. Da er du kvitt problemet for godt.20210904_163202.jpg.a77d4b1f7bfd579e2cb49dbfd7a91066.jpg

Hvordan matchet stigningen på G-serie Nibral propellen som satt tidligere hos deg mot den nye rustfrie H-serien?

Jeg har gjort det samme nettopp og benyttet tabellen til VP. Den tilsier lik stigning med samme nummer i G og H serien. Men praisis viste seg å være forskjellig selv om jeg hadde en original upreppet G-propell. Den nye H-propellen går en del lettere enn tilsvarende G-serie og jeg mistet derfor 1,5 knop på samme turtall. Og økte følgelig maksturtallet.

Dette var ikke det jeg hadde forventet, det skuffet litt da matchen var perfekt på den gamle propellen. Nå går den for lett.

Scand 360 dc skrev for 6 timer siden:

Jeg merket ikke mye forskjell på bytte fra G4 alu, til H4 stål. Får samme Max turtall, og lik fart. 3550 omd. Og 31 knop. Det blir kanskje mer tydelig på raskere båter med høyere toppfart og mer stigning på propellene. 

Jeg har også G4/H4. Litt mer toppfart men forutsetningene skulle jo bli like mellom propellsettene med lik stigning. Kan se ut for at jeg burde hatt H5 til erstatning for min G4.

• 3 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Da var 2 stk propeller tilbake fra Winrace. 
Bare bakre som hadde sluppet litt. 
De sa jeg hadde vært heldig at det ikke hadde sluppet mer, da hadde det gått utover drevet og motor. 
Så de bytte begge samt balanserte og slipt/polert dem. 
Veldig fornøyd. 
Står og i navet hvilken vei propellene skal. Går sikkert ikke å montere dem feil vei. 

Spent om jeg får 1knop mer nå :giggle:

R.O skrev On 4.4.2020 at 16.34:

Et svakt punkt på drevet er foringene på akselen, og med en glippe mellom propeller vil fiskesnøre ol. bli dratt rett inn på akselen og kunne skade forIngen. Dette mente fyren på Windrace de hadde en fix på. Han kunne sette på en flens som de hadde laget, denne «tetter» da mellomrommet. Dette skulle de ha 200kr for..!?

Du skriver foringer men er det ikke simringer du mener?

Å sette en spacer/skive av mykt materiale på akslingen/akslingene, som ikke kommer i berøring på leppen på simringen er effektivt. Hindrer/reduserer risikoen for fiskesene, sjøgress, tau (jo tynnere fibre jo lettere trenger det inn til den sårbare leppa på simringen...

Anbefaler å montere slike. (jeg er ikke uhildet) Fint at Winrace også har fått øynene opp for løsningen.

Redigert av dieselfan (see edit history)
dieselfan skrev for 18 timer siden:

Du skriver foringer men er det ikke simringer du mener?

Å sette en spacer/skive av mykt materiale på akslingen/akslingene, som ikke kommer i berøring på leppen på simringen er effektivt. Hindrer/reduserer risikoen for fiskesene, sjøgress, tau (jo tynnere fibre jo lettere trenger det inn til den sårbare leppa på simringen...

Anbefaler å montere slike. (jeg er ikke uhildet) Fint at Winrace også har fått øynene opp for løsningen.

Mente simringe ja. 

Har du mer info/bilde om type spacer/skive, plassering? Inspiserte simringen forrige dagen, den et sårbar ja, 

Ikke en spesielt krevende jobb, men etter at du har startet på jobben så kan du ikke angre og avbryte, du må gjøre jobben ferdig.

Har sett folk som har fått båten løftet på land, begynt på jobben, gitt opp, så måtte la båten stå på land 3 uker i juli i påvente av reparatør...

Står den på land nå og du ikke skal ut på en stund risikerer du lite om du skaffer alle nødvendige deler og skaffer deg en god arbeidsbeskrivelse og har nødvendig verktøy.

Har tatt service på alt i båten inkl dassen før å være klar til påsken. 
Polert, pusset og bunnstoff og belgbytte. 
Så siste jeg tenker at jo, for å være sikker, bytt hele giroljen selv om den kun har 15timer på seg. 
Tappet, ser fin ut, så snur meg. Neeei, der kommer det litt gråe striper ut sammen med blank olje. 

Står på land, men er litt skeptisk. Belgskifte klarer jeg selv, men tror dette blir VP jobb

Jeg hopper tilbake til trådtittelen.

Vil anbefale alle å ha en skyvelære i verktøykassa i båten og kunne bruke nonie skalaen. 

Har praktisert i noen år nå å måle boss settedybde i mine DPE propeller før sjøsetting i mai slik som @Viksund310 viste oss tidligere i tråden, og notere det i båtloggen. Jeg måler også avstanden mellom propellene vår og høst. Før en skal på langtur eller ved mistanke er metoden til @Bonus suveren, det gir en god følelse når den er utført.. husk å skrive ned verdiene :wink:

Setter en på en simringprotektor så reduseres sjansen for drevhavari og behov for å måtte løftes på land ytterligere... :thumbsup:

image.png.d09f10ee540ae73f1a90b67d1c988ffd.png

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...