Jump to content

Montering av DPH propeller, og avstand mellom propellene?

R.O

Recommended Posts

Nei har du sett på smart da!? Skulle gjerne hatt et par sånne! Jeg har også ofte vann i oljen og ålegress i simmeringen, det er ganske trøttsomt. Kjærringa synes patenten er grusomt dårlig og forstår ikke hvorfor det ikke burde vært øaget bedre.....

Hvor kan jeg få tak i etpar slike tro??

Gabi skrev 28 minutter siden:

Nei har du sett på smart da!? Skulle gjerne hatt et par sånne! Jeg har også ofte vann i oljen og ålegress i simmeringen, det er ganske trøttsomt. Kjærringa synes patenten er grusomt dårlig og forstår ikke hvorfor det ikke burde vært øaget bedre.....

Hvor kan jeg få tak i etpar slike tro??

Windrace i Arendal laget disse. 

Gabi skrev for 2 timer siden:

Jeg har også ofte vann i oljen og ålegress i simmeringen, det er ganske trøttsomt. Kjærringa synes patenten er grusomt dårlig og forstår ikke hvorfor det ikke burde vært øaget bedre.....

Men Gabi da... var ikke du med på en diskusjon om ålegrasssyndromet i 2011/2012? eller husker jeg feil... :wink:  Forstår jeg din kone rett så er hun også skuffet over Volvo Penta, som har vært kjent med dette problemet i uhyggelig mange år, men prioriterer å selge reservedeler og verkstedtimer i stedet for å gi oss brukere bedre regularitet....

Håper hun er fornøyd med at jeg har bygd om drev i det stille siden den dagen i 2011.

Om det ikke hadde vært så forbanna utbredt å hakke på de som forbedrer det som Volvo Penta lager her inne så hadde jeg delt tegninger og materialvalg, og jeg hadde avertert på Finn.no :crazy:

Redigert av dieselfan (see edit history)

? ålegresssyndrom! Husker jeg måtte dukke under vannet og fjerne noen hundre meter etter en liten avstikker fra hovedruta på Bestkusten.... 

Vanlig prosedyre for meg på høsten er å sette bort drevene til Jarlsø marina som sjekker og evnt skifter simmering......

For et par år siden fikk jeg byttet hub på propellene på Winrace og bestilte også med antiålegresshylse da jeg leste i Båtmagasinet at de visstnok hadde utviklet dette. Men fikk ingen. Purret opp og ja,jo mulig kanskje de kunne det å spesialdreie men da måtte de vite diameter etc etc. Fikk ikke særlig følelse av at det var noe de pleide å lage. Og hvis de ikke visste diameter på dph-drev aksel så var det ikke så veldig oppløftende. Så slo det ifra meg.

Det er 2 ting spesielt som kona og jeg irriterer oss over, det ene er at dersom man får vann i knutebelgen er det ikke vanntett inn til motor og det andre er det håpløse med akslingen som vi her snakker om....

Er båtutsett i morgen så får vel satse på det går bra i sommer!? Jeg skal lage en plan for neste års ålegresskolonni!?

Gabi skrev 1 time siden:

Det er 2 ting spesielt som kona og jeg irriterer oss over, det ene er at dersom man får vann i knutebelgen er det ikke vanntett inn til motor og det andre er det håpløse med akslingen som vi her snakker om....

Tror bare vi får slå oss til ro med at VP ikke designer "for" bra. De har mange meget dyktig ingeniører, tenk om de fikk i oppgave å lage det så bra de kunne.. det kunne blitt saker :cool:

• 2 år senere...
dieselfan skrev On 31.3.2022 at 19.00:

Jeg hopper tilbake til trådtittelen.

Vil anbefale alle å ha en skyvelære i verktøykassa i båten og kunne bruke nonie skalaen. 

Har praktisert i noen år nå å måle boss settedybde i mine DPE propeller før sjøsetting i mai slik som @Viksund310 viste oss tidligere i tråden, og notere det i båtloggen. Jeg måler også avstanden mellom propellene vår og høst. Før en skal på langtur eller ved mistanke er metoden til @Bonus suveren, det gir en god følelse når den er utført.. husk å skrive ned verdiene :wink:

Setter en på en simringprotektor så reduseres sjansen for drevhavari og behov for å måtte løftes på land ytterligere... :thumbsup:

image.png.d09f10ee540ae73f1a90b67d1c988ffd.png

Hva er en simringprotektor?

• 8 måneder senere...
Seileren skrev for 2 timer siden:

Kan noen forklare meg hva den 3d printede ringen har som funksjon?

Antar at vedkommende har ønsket å beskytte store propellaksels yttre simmering i dette DPH drevet mot ålegress, fiskesene og andre tynne fibre.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...