Dr Nelson Svart 31.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2022 (redigert) Kunne jo spurt Winrace om dette men. Den R bokstaven, hva betyr den? Det står FWD =forward, og denne R’en på begge propellene nå Redigert 31.Mars.2022 av Dr Nelson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 31.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2022 Right hand forward (roterer med klokka sett bakfra) Sitér dette innlegget Link to post
Viksund310 Svart 1.April.2022 Link til dette innlegget Svart 1.April.2022 Hei, jeg har hatt vann i drevet i de 4 første år. Mye ålegress der jeg har hjemmehavn, jeg fikk dreid til en hylse av nylon og siden har jeg ikke hatt noe van i oljen. Jeg har brukt dette i 7 år nå og det fungerer perfekt. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 1.April.2022 Link til dette innlegget Svart 1.April.2022 Nei har du sett på smart da!? Skulle gjerne hatt et par sånne! Jeg har også ofte vann i oljen og ålegress i simmeringen, det er ganske trøttsomt. Kjærringa synes patenten er grusomt dårlig og forstår ikke hvorfor det ikke burde vært øaget bedre..... Hvor kan jeg få tak i etpar slike tro?? Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 1.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2022 Gabi skrev 28 minutter siden: Nei har du sett på smart da!? Skulle gjerne hatt et par sånne! Jeg har også ofte vann i oljen og ålegress i simmeringen, det er ganske trøttsomt. Kjærringa synes patenten er grusomt dårlig og forstår ikke hvorfor det ikke burde vært øaget bedre..... Hvor kan jeg få tak i etpar slike tro?? Windrace i Arendal laget disse. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 1.April.2022 Link til dette innlegget Svart 1.April.2022 (redigert) Gabi skrev for 2 timer siden: Jeg har også ofte vann i oljen og ålegress i simmeringen, det er ganske trøttsomt. Kjærringa synes patenten er grusomt dårlig og forstår ikke hvorfor det ikke burde vært øaget bedre..... Men Gabi da... var ikke du med på en diskusjon om ålegrasssyndromet i 2011/2012? eller husker jeg feil... Forstår jeg din kone rett så er hun også skuffet over Volvo Penta, som har vært kjent med dette problemet i uhyggelig mange år, men prioriterer å selge reservedeler og verkstedtimer i stedet for å gi oss brukere bedre regularitet.... Håper hun er fornøyd med at jeg har bygd om drev i det stille siden den dagen i 2011. Om det ikke hadde vært så forbanna utbredt å hakke på de som forbedrer det som Volvo Penta lager her inne så hadde jeg delt tegninger og materialvalg, og jeg hadde avertert på Finn.no Redigert 1.April.2022 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 1.April.2022 Link til dette innlegget Svart 1.April.2022 ? ålegresssyndrom! Husker jeg måtte dukke under vannet og fjerne noen hundre meter etter en liten avstikker fra hovedruta på Bestkusten.... Vanlig prosedyre for meg på høsten er å sette bort drevene til Jarlsø marina som sjekker og evnt skifter simmering...... For et par år siden fikk jeg byttet hub på propellene på Winrace og bestilte også med antiålegresshylse da jeg leste i Båtmagasinet at de visstnok hadde utviklet dette. Men fikk ingen. Purret opp og ja,jo mulig kanskje de kunne det å spesialdreie men da måtte de vite diameter etc etc. Fikk ikke særlig følelse av at det var noe de pleide å lage. Og hvis de ikke visste diameter på dph-drev aksel så var det ikke så veldig oppløftende. Så slo det ifra meg. Det er 2 ting spesielt som kona og jeg irriterer oss over, det ene er at dersom man får vann i knutebelgen er det ikke vanntett inn til motor og det andre er det håpløse med akslingen som vi her snakker om.... Er båtutsett i morgen så får vel satse på det går bra i sommer!? Jeg skal lage en plan for neste års ålegresskolonni!? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 1.April.2022 Link til dette innlegget Svart 1.April.2022 Gabi skrev 1 time siden: Det er 2 ting spesielt som kona og jeg irriterer oss over, det ene er at dersom man får vann i knutebelgen er det ikke vanntett inn til motor og det andre er det håpløse med akslingen som vi her snakker om.... Tror bare vi får slå oss til ro med at VP ikke designer "for" bra. De har mange meget dyktig ingeniører, tenk om de fikk i oppgave å lage det så bra de kunne.. det kunne blitt saker Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 26.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2024 dieselfan skrev On 31.3.2022 at 19.00: Jeg hopper tilbake til trådtittelen. Vil anbefale alle å ha en skyvelære i verktøykassa i båten og kunne bruke nonie skalaen. Har praktisert i noen år nå å måle boss settedybde i mine DPE propeller før sjøsetting i mai slik som @Viksund310 viste oss tidligere i tråden, og notere det i båtloggen. Jeg måler også avstanden mellom propellene vår og høst. Før en skal på langtur eller ved mistanke er metoden til @Bonus suveren, det gir en god følelse når den er utført.. husk å skrive ned verdiene Setter en på en simringprotektor så reduseres sjansen for drevhavari og behov for å måtte løftes på land ytterligere... Hva er en simringprotektor? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2024 Torsen67 skrev for 8 timer siden: Hva er en simringprotektor? Har designet, produsert og solgt slike til DPE og senere til DPH og kan ikke gå i detalj uten å bryte Forumreglene så jeg må sette strek der. Sitér dette innlegget Link to post
Seileren Svart 4.Februar Link til dette innlegget Svart 4.Februar Hei Kan noen forklare meg hva den 3d printede ringen har som funksjon? Fremre G5 propell på DPH drev. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.Februar Link til dette innlegget Svart 4.Februar Seileren skrev for 2 timer siden: Kan noen forklare meg hva den 3d printede ringen har som funksjon? Antar at vedkommende har ønsket å beskytte store propellaksels yttre simmering i dette DPH drevet mot ålegress, fiskesene og andre tynne fibre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.