Jump to content

Askeladden 605, kalesjen passer ikke

smistad

Recommended Posts

Hjelp ! Kjøpt en Askeladden i fjor, får ikke kalasjen til å "passe". Tidliger eier brukte kalersjen kun en gang siden den var ny. Den har ligget pent sammenrullet i targabøyla i en pose i 10-12år. Problemet er at jeg ikke får den til å passe i bøyla. Kjørt i sommer med den utenfor sin tiltenkte plass i håp om at den skulle strekke seg til, og kanskje få den på plass. Alle festehull er på plass og den er ganske stram, så midtre bøye kan ikke gå høyere for å få den påplass. Virker som at den er for lang, eller feilmontert ?

20200321_164333.jpg

20200321_164344.jpg

Hadde Askeladden 605 for en del år siden. Irriterte meg grenseløst over at kalesjen kun kunne settes opp i en targa og ikke stues vekk på fine dager. Kappet kalesjebøylene og sapp på rørhengsler med låsepinne slik at vi kunne rulle sammen kalesjen, brette sammen bøylene, legge alt i en pose vi fikk sydd og så legge denne posen i forkabinen.

Bilde3.jpg.8dba00a3078e5708411340381095284a.jpg

Bilde2.jpg.cbd19bf9ff7b881806e3d41906c3bcb1.jpg

Bilde1.jpg.fd5a73ceed86efe2c120dcbe12161699.jpg

Hadde samme båt rundt 2007 til 2010. Kunne få to typer kalesjer til båten. En "standard" duk,  men i tillegg kunne man få en veldig tynn duk (som ble fiolett etter noen år), men kan ikke huske å den het. Min båt hadde den tynne duken, og den var veldig stram. Var nesten ikke å få kneppet over hullene. Din kalesje kan jo også ha krympet noe siden den har ligget ubrukt så lenge.

Jeg bytta på min 585, som har litt lik løsning, men der er det dobbel duk fra HH. Jeg bytta til HH og den var også veldig stram når den var ny. tror jeg justerte stengene litt fremme. etter et par år gikk det seg til.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Guest Balder..
LM 605 skrev for 3 timer siden:

Hadde samme båt rundt 2007 til 2010. Kunne få to typer kalesjer til båten. En "standard" duk,  men i tillegg kunne man få en veldig tynn duk (som ble fiolett etter noen år), men kan ikke huske å den het. Min båt hadde den tynne duken, og den var veldig stram. Var nesten ikke å få kneppet over hullene. Din kalesje kan jo også ha krympet noe siden den har ligget ubrukt så lenge.

Da skulle vel de andre bøylene også hatt problem, krymper vel ikke kun på midten, å så mye....

Ett par cm på hver side vil nok utgjøre mye mtp vinkel, bøyle vil nok kunne vippes betydelig mye lengre fremover av de.

Jeg hadde en slik i 13 sesonger, 2007 modell, med litt annen løsning på innfestning på aktre kalesjebøyle, min var fast.

Kalesjen var alltid stram, men ikke vanskelig å få på, når teknikken var lært.  Det  ser for med ut som om du har den tynne kalesjeduken, den er kjent for å ha litt dårlig holdbarhet, ifht tradisjonell kalesjeduk.....

Jeg gjordet det slik:

Bøyler på plass i sine glidelåser

Kneppet framkalesjen sine sidevinduer først, 3 knapper på hver side, sentrerte kalesjen på bøyle

Kneppet noen knapper på hver side ca parallelt bakover, sentrert på bøyle

Kneppet kalesjeluker til vindskjerm og lukket glidelåser på kalesjeluker

Akter kalesje synest jeg var litt mindre nøye på hvordan det ble gjort. 

Jeg ville ikke kappet i kalesjebøylen, selv om du ikke får det til, da vil ikke bøylen passe hvis du kjøper ny kalesje.....

Noen sier at kalesjevinduene krymper med alderen, og dermed blir kalesjen vanskelig.....ta kontakt med en kalesjemaker for evt pris på bytte av vinduer, hvis kalesjen ellers er i godt hold. Du kan også ta kontakt med Askeladden for å høre om dette er et kjent problem på denne båttypen, de har gitt god service når jeg har hatt kontakt med de...

Jeg måtte kjøpe ny kalesje etter 11 sesonger, betalte ca 15.000 for det for 2 år siden.....

Vi kjøpte ny 605 Explorer i 2010 og den hadde også stram kalesje. Var viktig å begynne riktig for å få den på.

Men @Bonus sitt opplegg med å kage hengsler anbefales. Vi gjorde det samme og hadde kalesje og bøyler nede i kabinen. 

Brukte kun havnepresenningen i hjemmehavna. 

Dette er vel en kalesje fra Hansen Protection?

Vi kjøpte ny derfra til vår Marex og fikk utrolig god service og hjelpe da den nye også var veeldig stram. 

Hilsen

Lurvetass

Guest Balder..
smistad skrev On 22.3.2020 at 12.30:

Valgte å kappe litt.  2,5cm av hver side på fremre feste. Kalersjen er veldig stram lukevel, men nå fikk jeg den på plass.  

Ble fornøyd selv, etter 1år med irritasjon. ?

20200322_120225.jpg

Det er en god følelse å gå ombord i båten uten å stadig se ett irritasjonsmoment :) irritasjon å "bal" må absolutt ikke forekomme i båten, det skal å må være 101% kos:smiley:

Redigert av Balder.. (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...