Jump to content

Edit History

Range Rover

Range Rover

Morten1989 skrev for 4 timer siden:

Måren jeg har gjort det på er å måle avstanden mellom girkasseflens og aksel flens med bladsøker, da finner man ut om motoren står skjevt eller om den har feil vinkling, jeg har lagt meg på en toleranse på 0.05mm, dette gjør vi også når vi monterer motorer og gir eller generator sett der hvor jeg jobber, så lenge vi ikke bruker laser. 

Men på en vanlig plastbåt så burde dette gjøres på sjøen :-) 

Grov oppretting kan gjøres på land, men det er gjerne hvis man skal sette inn ny motor eller lignende. 

Det jeg ikke helt forstår er hvordan dere klarer å måle noe fornuftig med så fint blad? (Jeg ser de fleste skriver 1/10 så det er åpenbart vanlig.) Med litt gamle greier som har lakkert flens på giret så forstår jeg ikke helt hvordan 0,05 uten at boltene er trukket til er mulig å få til at IKKE glir inn?

/RR

Range Rover

Range Rover

Morten1989 skrev for 4 timer siden:

Måren jeg har gjort det på er å måle avstanden mellom girkasseflens og aksel flens med bladsøker, da finner man ut om motoren står skjevt eller om den har feil vinkling, jeg har lagt meg på en toleranse på 0.05mm, dette gjør vi også når vi monterer motorer og gir eller generator sett der hvor jeg jobber, så lenge vi ikke bruker laser. 

Men på en vanlig plastbåt så burde dette gjøres på sjøen :-) 

Grov oppretting kan gjøres på land, men det er gjerne hvis man skal sette inn ny motor eller lignende. 

Det jeg ikke helt forstår er hvordan dere klarer å måle noe fornuftig med så fint blad? (Jeg ser de fleste skriver 1/10 så det er åpenbart vanlig.) Med litt gamle greier som med lakkert flens på giret så forstår jeg ikke helt hvordan 0,05 uten at boltene er trukket til er mulig å få til at IKKE glir inn?

/RR

• Create New...