Jump to content

Side for presentasjon av båtmodeller

Sebaldus

Recommended Posts

Veldig mange spørsmål på båtdiskusjonssider er relatert til om folk har erfaring med en bestemt båttype. Hadde det ikke vært en ide å samle slike erfaringer på en side?

På www.sailguide.com finnes teknisk informasjon og brukererfaringer om haugevis av seilbåter. Hva med å få til noe lignende i Norge? En side der man samler teknisk info om båter (og da særlig de gode, gamle fra 70 og 80 tallet) og hvor eiere kan legge inn sine egne kommentarer? Ville sikkert blitt masse erfaringer fra folk med båter som Saga 27 og andre klassikere!

Skjønner jo at dette er svært mye arbeid for den som event. ville administrert en slik side men det hadde vært artig om noen tok kallet.

Et tilsvarende opplegg kunne man laget for ankringsplasser også. Folk kan legge inn posisjon, beskrivelse,bilder og turopplevelser fra steder de har vært.

Bare noen ideer jeg tenkte jeg skulle lufte...

Bra ide dette. Jeg har vært på tanken selv. Problemet er at det drar med seg arbeid å få til og administrere.

Men jeg har et forslag: Lag en tråd og vær foregangsmann. Jeg tror mye av dette kan løses ved å opprette dedikerte tråder for de ulike båttypene. Se deretter om flere hekter seg på. For søkbarhet kan det være lurt å standardisere subject i slike tråder. F.eks.: Min Båt - Saga 27.

I en slik tråd kan man jo begynne med å fortelle litt om seg selv og sin båt. Deretter hekter andre seg på. Og så er det igang. Da blir det lettere for nyankomne som f.eks. vil spørre om Saga 27. Det er da naturlig at kanskje Saga 27 eiere setter på email varsling på akkurat denne tråden. Så fort noen spør om noe - vips så spretter det opp flere eiere som kanskje har greie på det. Kanskje...

Skulle man gjøre dette slik Batdilla foreslår burde nok de aktuelle trådene ligget samlet i en egen "mappe" slik som forum og bruktmarked. Kunne også flyttet linkene til en egen mappe. Dette blir det jo i tilfelle Ingar som bestemmer, men det beste hadde nok vært med en egen side for slik presentasjon av båter. Burde kanskje ikke mase siden jeg selv hverken har tid eller kompetanse til å drive noe slikt...

Min tanke var også det samme med Anbefalte Båtlinker tråden. Mente den kanskje burde ligget på topp. Ikke uenig med deg om det samme med "Min Båt". Men så er det noen som ikke vil snu opp-ned på hele forumet fordi om noen av oss mener noe annet er lurt.

Så jeg foreslår det samme som jeg gjorde med "Anbefalte Båtlinker": Opprett en vanlig tråd på den vanlige plassen først og se det ann. Hvis interessen og engasjementet blir stort, har det livets rett og kan organiseres om senere. Hvis det dør ut, vel, ingen skade skjedd.

En annen angrepsvinkel er å hive på en poll i denne tråden og stemme over det. Fort gjort det, hvis noen kreative kan komme opp med noen fornuftige alternativer å stemme over. Jeg er litt tom for ideer akkurat nå.

Just my 2 cents... - som de sier over there.

Kanskje ikke så dumt...kan jo se det litt ann om noen kunne tenke seg å lage en slik side først? blir litt enklere med tanke på søk, gruppering av båter, innredningsskisser osv. Ellers går det jo greit å klippe fra en slik tråd inn til en side senere....

Oppfordrer alle til å se på www.sailguide.com og kommentere opplegget der.

uansett kan vi jo diskutere saken litt først før vi begynner å lage en tråd. Synes ideen til Batdilla forsåvidt er god hvis ingen entusiaster vil administrere en slik side.

Tenk om man hadde hatt en side med båtomtaler, havneomtaler, forum og bruktmarked? Helt uten kommersiell tilknytting?

Mente ikke at Ingar skulle gjøre dette. Han har laget et flott forum og skal ha all mulig ros for det!  :cheers:

Selv har jeg som sagt ikke kunnskaper, eller skulle jeg nok sett på saken.

Havneguiden på http://hr312klubben.com var fine greier! Tenk om man kunne videreutviklet noe slikt slik at hvem som helst kunne legge inn nye plasser og ikke minst kommentere de som ligger der?

Var veldig imponert over at en lokal plass nær hytta vår i mandal var kommet med der nemlig Letterkilen på Hille.

Flott, det bobler jo av kreative ideer her. :cheers:

Jeg kan si med en gang at jeg ikke har kapasitet til mer, ihvertfall ikke nå.

Men som dere vet overlater jeg til dere å bestemme hvordan vi legger opp forumet.

Hvis det medfører ekstra jobb med moderering kommer jeg til å spørre dere om hjelp. :smiley:

Mitt eneste "krav" er at baatplassen skal være dedikert til drift av dette forumet, så hvis det er snakk om web sider etc. må det ligge et annet sted.

Bl.a. fordi jeg ønsker at all båndbredde og kapasitet skal gå til forumet.

Jeg liker godt ideen om en oversikt over gode havner. Oversikten på http://hr312klubben.com var flott, men jeg savner en litt mer oversiktlig inndeling. En lang liste med plasser blir fort uoversiktlig, spesiellt om navnene er ukjente.

Nå har jeg lekt meg litt med YaBB hjemme, vesentlig for å grave litt i perl koden, men nå har jeg i hvert fall laget et forslag til hvordan en "havneguide" kan lages. Jeg har satt opp fylkesvis inndeling og laget ett board pr. fylke. Hver havn blir da en egen tråd som kan startes av hvem som helst og kommenteres av hvem som helst.

Forslaget ligger på http://nancy.ath.cx/cgi-bin/yabb/YaBB.php. Bare et par eksempler er lagt inn under Rogaland for å vise hva jeg mener.

Jeg har ikke muligheter for å drive dette hjemme pga. båndbredde, dynamisk ip adresse og ikke minst ingen skikkelig backup løsning, men jeg kan gjerne hjelpe til med å administrere/moderere.

PS. Vær snill med web serveren min, det er bare en 200 MHz PC  :nono:

Nok et glimrende forslag!!

Siden folk kan legge inn steder de kjenner godt kan man få detaljkunnskap man ikke finner andre steder.

Hadde vi bygget opp noe slikt kan det bli mange intr. plasser å besøke til sommeren.. :cheers:

jeg overlater til dere å diskutere videre..

PS: gøy å se at andre også kjører YaBB!

PanPan: HR-312 Klubben har som de fleste foreninger, en beskjeden økonomi til å legge penger i web-løsninger. Verktøyene blir litt deretter. Ja, man skulle gjerne hatt en bedre oversikt, det så man i våres.  Det er lagt ned ganske mange timer i det som ligger der nå. Men man rakk ikke mer før 2002 sesongen. Man valgte å få det på nettet fremfor å utsette ett år.

Ja - det er helt tydlig at det er mye arbeid som ligger bak med kart og det hele. Veldig bra!

Tanken min var at dersom vi skulle gjøre noe lignende her så kan arbeidet bli fordelt på oss alle sammen uten at det trengs noe særlig sentral administrasjon. Legger vi alle inn våre favorittsteder får vi snart en flott samling. Vil du fortelle om et sted som allerede finnes hos HR-312 klubben eller andre steder lager du bare et kort innlegg og legger inn en link. Ingen grunn til å beskrive om igjen noe som ligger andre steder.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...