Bersaas Startet 22.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 22.Mars.2020 Startet våtpussen på min ny innkjøpte Draco i går og skulle gå over og pusse skitt fra vannlinjen på båten. Men det som skjedde flere plasser var at jeg kom nedtil og borti bunnstoffet på båten som smittet over på vannlinjen og ett lite opp. Da jeg skulle høytrykkspyle så hang dette igjen og var nesten umulig å få pusset vekk med det vannlinje stoffet jeg brukte, prøvde også avfetting. Noen som har forslag på noe middel/stoff for å få bort disse svarte bunnstoff merkene på båten? ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2020 Håndrens-servietter. Lakkrens og de fleste poleringsstoffer. Hugos. Norwex skurepasta. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Chris284 Svart 22.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2020 Bunnstoff på gelcoat fjerner du med aceton. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Kalle_Anka Svart 22.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2020 Bruk gjerne en bred maskeringstejp på bunnstoffet som du legger 1 mm op på gelcoaten så sliper du problemet neste år =) Sitér dette innlegget Link to post
Bersaas Svart 22.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2020 Chris284 skrev for 6 timer siden: Bunnstoff på gelcoat fjerner du med aceton. Då går eg te innkjøp av aceton imorgen og fortsetter vårpussen ?? Takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Bersaas Svart 24.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2020 Kalle_Anka skrev On 22.3.2020 at 19.45: Bruk gjerne en bred maskeringstejp på bunnstoffet som du legger 1 mm op på gelcoaten så sliper du problemet neste år =) Så sant så sant! Lærer av feil ??? Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 24.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2020 Litt i seneste laget nå kanskje, men jeg fikk tips om å ta polering og voksing først, bunnstopp etterpå, nettopp for å unngå problemet du beskriver. Jeg lurer på hvordan det fungerer å feste maskeringstape på nylig påført (men tørt), selvpolerende bunnstoff? Sliter man bort bunnstoff når man senere fjerner tapen, eller er ikke dette noe problem? Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
dieselfan Svart 25.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2020 HiWard skrev for 12 timer siden: Litt i seneste laget nå kanskje, men jeg fikk tips om å ta polering og voksing først, bunnstopp etterpå, nettopp for å unngå problemet du beskriver. Har lite å si om du har nytt eller gammelt bunnstoff dersom det er selvpolerende. Det smitter inn i poleringsstoffet og blir med inn i porer. Så i prinsippet så må du rense topcoaten helt ren for å få ut alt bunnstoffet og missfarging.... Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 25.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2020 dieselfan skrev 1 time siden: Har lite å si om du har nytt eller gammelt bunnstoff dersom det er selvpolerende. Det smitter inn i poleringsstoffet og blir med inn i porer. Så i prinsippet så må du rense topcoaten helt ren for å få ut alt bunnstoffet og missfarging.... Jeg ser hva du mener. Gitt at det er brukt selvpolerende bunnstoff (nytt eller gammelt), så bør man egentlig maskere vannlinja nederst (på selve bunnstoffet) når man polerer skrogsidene og så maskere vannlinja øverst (over selve bunnstoffet) når man skal stoffe? Det virker fortsatt fornuftig å ta poleringen først dersom gammelt bunnstoff er spylt/pusset bort så godt det lar seg gjøre. Da slipper man å legge maskeringstape på helt nytt bunnstoff. Det var det jeg lurte på i min forrige post; hva skjer når man river maskeringstapen av nytt, selvpolerende bunnstoff? Blir det med av, eller er det som å maskere på nylig malte overflater ellers (dvs problemfritt)? Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.