Jump to content

Jotun Mildew Remover jordslagfjerner, erfaringer?

Airbag420

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Veldig mange "jordslagfjernere" har klor/klorin som aktivt virkestoff, pluss noe såpe, godlukt osv :-) 

Jeg har brukt en blanding av klor, vann og zalo i ulike blandinger til alt fra å vaske svartsopp og grønske fra husvegger til rengjøring av seil og interiør i båt. 

Mer såpe gjør at blandinga skummer lettere og blir "sittende" lengre. Mindre såpe gjør blandinga mer flytende. 

----

Skal innrømme at jeg "slumper" når jeg blander. Og blander alt etter virketid og hva jeg skal vaske. En "grodd" husvegg bruker jeg kanskje 4-5 liter vann, en liter klorin og en bra "dæsj" med zalo alt etter hvor lett jeg vil at det skal skumme. Om det skummer lett så får en det til å sitte bedre på vertikale flater ved å jobbe litt med det under påføring. 

Jeg blander alltid først vann og klorin, så evt zalo til slutt da jeg ikke alltid har kontroll på PH på ulike såper og om de vil reagere med klor som kan gasse svært giftig om en blander det med basiske greier. Og feks så er grønnsåpe ganske sterkt basisk. 

------

På noen gamle seil som var "prøv eller kast" så skrubbet jeg med ren klorin på jordslag, skylte veldig grundig etterpå. Ble helt klart bedre men sleit også på seilet. 

---

Sikkerhetsdatabladet til Jotun sier at mildew remover sitt virkestoff er "natriumhypoklorittløsning aktiv klor". Dvs klor/klorin. 

http://media.byggtjeneste.no/media/sds/48661953

Så jeg ville kjøpt zalo og klorin og prøvd meg frem med litt ulike blandinger. Det er praktisk å selv kunne justere styrken og også hvor mye såpe en har for "vedheft" osv. Og som regel er det lettere å få tak i zalo og klorin enn ett spesialprodukt. 

Guest Avmønstret#
Big Horn skrev 17 minutter siden:

Jeg har også svært god erfaring med grønnsåpe på jordslag i treverk. Alt forsvant, men vet ikke om det hadde en ekstra effekt fra at jeg ikke skyllet vekk oppløsningen og det fikk jobbe over tid, samt at planteoljene i såpen fikk trenge inn i treverket......

En bruker grønnsåpe for å bleke gulnet treverk. Så i likhet med klorin ville jeg prøvd meg frem litt forsiktig så det ikke ender opp med skjolder eller andre "greier". 

Fordelen med grønnsåpe er fettlaget som legges igjen, det får du ikke med klorin. Så på trevirke er kanskje grønnsåpe førstevalg?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...