bjoris
Jeg må innrømme at jeg har ikke lest alle innleggene i tråden, men kan berette litt fra en som har hatt først div seilbåter så div motorbåter så en seilbåt i 11 år og nå motorbåt igjen.
For oss ble det aldri slik at mor og barn likte selve seilingen, jeg var, og er enda, en ivrig seiler (har en regattabåt i tillegg til motorbåten). Men seiling der ikke resten av familien har sansen syns jeg ble litt vanskelig. Vi kom kort avgårde før kids og til dels mor ble lei.
I motorbåt er det annerledes. Vi kommer fort frem og kan komme fort hjem igjen, det er bare å gå ned i båten og vri om nøkkelen og ta en fisketur eller holmetur, også på vinteren. Det hører med til historien at vi har ett landsted som tok 3 timer med seilbåten og nå under 1 time med motorbåten. Dette har også blitt mye mer brukt etter at vi fikk rask båt.
For oss passer nok motorbåt best, men om en er nyskjerrig på seilbåt så prøv det ut, en kan gå over til motorbåt igjen om det ikke passet...
Når det gjelder økonomi så er seilbåt i teorien mye billigere, men i praksis tror jeg det for mange går vel så mye penger med seilbåt, Vi har i dag en 200 hk diesel-motor, men tross det og mange turer så har det ikke gått veldig mye diesel. På ett år snakker vi om kanskje 1/5 av ett nytt storseil ekstra i diesel så fremdriften i seilbåt er ikke gratis for vind heller, seil slites og må byttes:)