Gunnis Startet 23.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 23.Mars.2020 Hei, Er det noen som har eller kjenner til noen som har flyttet oljefilter(e) på Volvo Penta TAMD63P, D6 eller tilsvarende til en mer servicevennlig posisjon? På min Princess P40 så er oljefiltere og impeller plassert på styrbord side av begge motorer. Filterbytte og inspeksjon/bytte av impeller på styrbord motor er lite servicevennlig og jeg kunne tenkt meg å flytte oljefilterene med såkalt oljefilterflytte kit med adapter til skott forut for motor. Dermed ville det bli mye bedre plass for inspeksjon og bytte av impeller og utrolig mye enklere å bytte oljefiltere. Volvo solgte tidligere slike kit, men de produseres ikke lenger. Er det noen som kjenner til hvorfor de ikke produseres? Ble det problemer med flow? Noen som vet hvor man eventuelt får kjøpt slikt? Sitér dette innlegget Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem Link to post
alfaalfa Svart 23.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2020 Remote Oil Filter Kit - er en grei søkestreng for å finne ulike løsninger for dette. Jeg vet ikke spesifikt om Volvo fikk problemer med sin løsning, men som et tips så tilbyr Sbmar (spesialist på Cummins) et kit: Remote Oil Filter Kit for Cummins Marine 6BTA Fit all Cummins Marine B-Series Engines (4B 3.9 thru 6BTA’s 5.9) (https://www.sbmar.com/product/remote-oil-filter-kit-for-cummins-marine-6bta/) Der de anbefaler å bruke kitet til 5.9 liters motoren også på den lille 3.9 liter utgaven. Det kan ihvertfall sannsynligjøre at flow og motstand i forhold til oljepumpens kapasitet/trykk kan spille inn. På Cummins sine motorer ihvertfall. Det er en god ide å ha muligheten til selv å plassere filter der man kommer til. Og det er jo bare å få tak i en filterholder og litt slanger. Men det å gå opp en dimensjon på både slanger, filterholder og filtre kan avhjelpe problemer. Det finnes utallige løsninger når man søker, som sagt. https://www.etrailer.com/Accessories-and-Parts/Derale/D15715.html Sitér dette innlegget Link to post
Gunnis Svart 23.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2020 Takk for svar @alfaalfa Derale kjenner jeg til, men TAMD63 har et relativt stort 4,2" filter (VP 847741 / LF3593) med gjenger 1 1/8-16" UN-2B og jeg finner iallefall ingen som leverer adaptere i denne størrelsen. Det mindre 3" filteret (VP 3827069 / LF780) har M18x1,5-6H INT gjenger og der ser jeg Derale har universal kit som mest sannsynlig passer. Men må flytte begge filtere om det skal forenkle oljeskiftet. Angående flow/oljepumpekapasitet skal ikke flytting av filtere redusere dette om man ikke flytter filtere særlig mye høyere enn original lokasjon. Kunne tenkt meg pressede slanger istedet for universal kit'ene som selger løse slanger med slangeklemmer også. Har googlet en del men dessverre ikke funnet noen som har gjort samme jobb på VP TAMD eller D6 motor. Sitér dette innlegget Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.