Jump to content

Hva er forskjell på bosvik anode og «vanlig» anode propell?

Goodspeed

Recommended Posts

På propellen på båten er det benyttet bosvik anode tilsvarende som på bildet under. 71BA5E89-E125-47D3-96A0-A17FABCEE0A0.png.c55f7fe84e9429edf11c002507a4d33d.png

Denne ligger vesentlig høyere i pris enn f eks en annen «vanlig» type som under fra maritim

BF1BD7E9-A68D-410B-989B-F73963BB893E.png.e357c70524e173a8ecf923a846840522.png

hva er egentlig forskjell i effekten på disse, gitt at begge er sink og har samme størrelse?  Antar det må være noe spesielt med bosvik sine pga de ligger såpass over i pris?

Noen som vet? Så lenge jeg skifter anoder hvert år, og jeg bruker sink på alle anodene, spiller det da mye rolle?  

Jeg har ikke tenkt å risikere noe for å spare et par hundrelapper, men tenkte det var greit å forstå forskjellen først før jeg evt går for den rimelige varianten. :)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Den største forskjellen ligg i at Bosvik-anoden er laga for ein mutter med "vanleg form" typisk låsemutter av unlock type.

Den andre du har bilde av, er ein sink som er tilpassa Sleipner sine propellakselmutrar, desse har ei litt anna form og innfestinga av sinken skjer ved hjelp av ein senterbolt som er gjenga inn i mutteren.

Skal du bruka denne må du nesten ha gjenger i senter av akslingen din..

Takk for innspill. Det var greit å få avklaring på det. Jeg er ikke sikker på om akslingen er gjenget i midten, så får gå for Bosvik i år og ta en avsjekk på akslingen hva den har når den er på land.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Flid skrev 48 minutter siden:

Blir litt feil dette her. Hvis du velger zink fra Sleipner må du også bytte mutteren på akselen som igjen er tilpasset anoden. Det er ikke gitt at Bosvik utstyr og Sleipner muttere har samme gjengetype. Sleipners muttere kommer i dag ferdig gjenget fra produsent slik at det er små muligheter til forandringer.

SKjønner. Det er bosvik på i dag, så da går jeg for det sikre nå med Bosvik og så sjekke størrelse mutter/evt. hull i aksel osv for evt. å endre til neste år. Takk for tipset!

Goodspeed

Torsen67 skrev 18 minutter siden:

Jeg gikk fra Bosvik til ny mutter så jeg kan bruke alternativ nr to. Mye billigere og mye bedre etter min erfaring. Lettere å få kast i Bosvik sin løsning da den er breiere. Og helt dustete pris på den.

Gikk det greit å bytte? Samme gjengetype på ny mutter?

Vurderer å bytte selv, for nå koster 35mm Bosvik sinkanoden jeg bruker 550,-.. Helt koko. Sinkanode til Sleipner mutter koster 120,- til sammenlikning :crazy:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...