Goodspeed Startet 23.Mars.2020 Del på Facebook Startet 23.Mars.2020 På propellen på båten er det benyttet bosvik anode tilsvarende som på bildet under. Denne ligger vesentlig høyere i pris enn f eks en annen «vanlig» type som under fra maritim hva er egentlig forskjell i effekten på disse, gitt at begge er sink og har samme størrelse? Antar det må være noe spesielt med bosvik sine pga de ligger såpass over i pris? Noen som vet? Så lenge jeg skifter anoder hvert år, og jeg bruker sink på alle anodene, spiller det da mye rolle? Jeg har ikke tenkt å risikere noe for å spare et par hundrelapper, men tenkte det var greit å forstå forskjellen først før jeg evt går for den rimelige varianten. :) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
LM 605 Svart 23.Mars.2020 Del på Facebook Svart 23.Mars.2020 Gjør vel samme nytten, men Bosvik anode bygger mindre bakover, hvis der er f.eks. lite plass mellom enden på propellakselen og roret. De andre anodene det vises til på bildet er jo en del lengre. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 23.Mars.2020 Del på Facebook Svart 23.Mars.2020 (redigert) Ser du på Bosvik anode, korleis den er konstruert, er den utvilsomt betre. Her vert det ikkje mykje slinger her når den er godt brukt. Den er sikrare, men meir kostbar å produsere. Eg har likevel berre brukt billigversjonen. Redigert 23.Mars.2020 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 24.Mars.2020 Del på Facebook Svart 24.Mars.2020 Den største forskjellen ligg i at Bosvik-anoden er laga for ein mutter med "vanleg form" typisk låsemutter av unlock type. Den andre du har bilde av, er ein sink som er tilpassa Sleipner sine propellakselmutrar, desse har ei litt anna form og innfestinga av sinken skjer ved hjelp av ein senterbolt som er gjenga inn i mutteren. Skal du bruka denne må du nesten ha gjenger i senter av akslingen din.. Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 24.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2020 Takk for innspill. Det var greit å få avklaring på det. Jeg er ikke sikker på om akslingen er gjenget i midten, så får gå for Bosvik i år og ta en avsjekk på akslingen hva den har når den er på land. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Flid Svart 24.Mars.2020 Del på Facebook Svart 24.Mars.2020 (redigert) Blir litt feil dette her. Hvis du velger zink fra Sleipner må du også bytte mutteren på akselen som igjen er tilpasset anoden. Det er ikke gitt at Bosvik utstyr og Sleipner muttere har samme gjengetype. Sleipners muttere kommer i dag ferdig gjenget fra produsent slik at det er små muligheter til forandringer. Redigert 24.Mars.2020 av Flid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 24.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2020 Flid skrev 48 minutter siden: Blir litt feil dette her. Hvis du velger zink fra Sleipner må du også bytte mutteren på akselen som igjen er tilpasset anoden. Det er ikke gitt at Bosvik utstyr og Sleipner muttere har samme gjengetype. Sleipners muttere kommer i dag ferdig gjenget fra produsent slik at det er små muligheter til forandringer. SKjønner. Det er bosvik på i dag, så da går jeg for det sikre nå med Bosvik og så sjekke størrelse mutter/evt. hull i aksel osv for evt. å endre til neste år. Takk for tipset! Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
LM 605 Svart 24.Mars.2020 Del på Facebook Svart 24.Mars.2020 Hadde Vetus aksel og propell mutter der i fra, så jeg måtte bestille selve sinken i fra forhandler i Arendal. Forsøkte med Sleipner sin anode, som jo så helt lik ut,, men denne hadde et annet spor og kon, så de passet ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 24.Mars.2020 Del på Facebook Svart 24.Mars.2020 (redigert) Jeg gikk fra Bosvik til ny mutter så jeg kan bruke alternativ nr to. Mye billigere og mye bedre etter min erfaring. Lettere å få kast i Bosvik sin løsning da den er breiere. Og helt dustete pris på den. Redigert 24.Mars.2020 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Landcrab Svart 24.Mars.2020 Del på Facebook Svart 24.Mars.2020 Torsen67 skrev 18 minutter siden: Jeg gikk fra Bosvik til ny mutter så jeg kan bruke alternativ nr to. Mye billigere og mye bedre etter min erfaring. Lettere å få kast i Bosvik sin løsning da den er breiere. Og helt dustete pris på den. Gikk det greit å bytte? Samme gjengetype på ny mutter? Vurderer å bytte selv, for nå koster 35mm Bosvik sinkanoden jeg bruker 550,-.. Helt koko. Sinkanode til Sleipner mutter koster 120,- til sammenlikning Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 25.Mars.2020 Del på Facebook Svart 25.Mars.2020 Trykk på bestillingshjelp på denne siden så finner du ut av det. Biltema har en gjengeguide du kan sjekke gjengene dine med. https://www.flak.no/produkter/?ProdNo=H1020102 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.