Jump to content

Edit History

HansH

HansH

Dette er ikke nødvendigvis helt enkelt, men det er løsbart. Engbo og Anchorlift styres på motsatt vis. Engbo har minusstyring (blant ytterst få) mens Anchorlift er mer mainstream med plusstyring.

 

Det betyr at hvis du ser på selve Engbo vinsjmotoren (etter å ha fjernet relèet og alt av ledninger) så har du èn plusskabel inn på motoren og to minuskabler. Motoren vil da spinne den ene eller andre veien avhengig av om du mater minus/jord inn i det ene eller det andre punktet på motoren.

 

På Anchorliften er det motsatt. Dvs at du har èn minus/jord inn på motoren og to plusser. Motoren vil da spinne ut/inn avhengig av hvor du mater på med pluss. Dette styres fra det store relèet ditt, som igjen styres fra et mindre relè ved siden av. Når du trykker på f eks "ut" på din bryter eller fjernkontroll til Anchorliften, så sørger et lite relè for å åpne det store relèet som igjen styrer hvilken av de to plussinngangene på vinsjen som styrer utslipp av anker.

 

Du må derfor uansett gjøre noen tilpasninger for å kunne gjenbruke ditt Anchrlift-oppsett. Jeg tror du vil kunne løse dette enkelt ved å koble om tilførselen til ditt Anchorlift-relè slik at det mates motsatt av i dag, dvs at det kobles/mates fra jord. Tilsvarende må du koble jordkabelen som gikk direkte inn på Anchorliften mot batteripluss. (NB:: Få med deg noen som kan 12v så du ikke får problemer.)

 

Så må du i tillegg sjekke oppsettet slik at du sikrer deg mot at du ved et uhell kobler sammen pluss og minus ved at noe av oppsettet rundt relèer har felles jord, som ikke skal ha det.

 

Ved et oppsett som beskrevet vil dette kunne fungere uten å måtte koble opp noe som helst av Engbo-elektronikken, (brytere, koblingsboks, fjernkontroll osv).

 

Tilkobling mot vinsjen blir da de to kraftige kablene ut fra ditt Anchorlift-relè. Disse vil nå lede jord/minus inn på hvert sitt tilkblingspunkt på vinsjmotoren og sørger for å gi en strømkrets avhengig av hvilken vei du styrer relèet. Pluss inn på vinsjmotoren kommer da via den gamle jord-/minsuskabelen til ditt Anchorliftoppsett og som du da må koble på batteripluss i stedet for jord/minus som du har nå.

 

Jeg tror forøvrig det finnes noen tråder på forumet her som beskriver liknende problemstilling.

 

NB, NB: Oppsettet jeg beskriver medfører at du må gi avkall på en del av finessene som Engbo hadde. Du står igjen med den ene overbelastningssikringen som inngår i Anchorliftoppsettet. (den lille sorte boksen med rød knapp merket "Hi amp Buss 80A).

 

Engbovinsjen din er på 1000 watt. Sjekk hvilken variant du hadde av Anchorlift, (900, 1000 w??). Hvis du f eks hadde en Dolphin 900, så kan det være at du må opp et lite knepp i størrelse på vern.

 

Så er det sikkert mer å huske på, men dette var det jeg kom på nå. Sikkert flere her som kan kommentere. Lykke til.

 

NB: Edit: Kjør en test på dette i en testbenk ved å plukke av alt av løse ledninger på Engboen, (inkl det store relèt). Sjekk at den spinner mot hhv høyre/venstre når du har koblet pluss mot batteriet og så prøver deg med å koble minus mot først den ene og så den andre av minus-inngangene. Hvis du da ser at motoren endrer retning, så vil dette virke. Pass på at du lar den stoppe helt mellom hver test når du snur retning.

HansH

HansH

Dette er ikke nødvendigvis helt enkelt, men det er løsbart. Engbo og Anchorlift styres på motsatt vis. Engbo har minusstyring (blant ytterst få) mens Anchorlift er mer mainstream med plusstyring.

 

Det betyr at hvis du ser på selve Engbo vinsjmotoren (etter å ha fjernet relèet og alt av ledninger) så har du èn plusskabel inn på motoren og to minuskabler. Motoren vil da spinne den ene eller andre veien avhengig av om du mater minus/jord inn i det ene eller det andre punktet på motoren.

 

På Anchorliften er det motsatt. Dvs at du har èn minus/jord inn på motoren og to plusser. Motoren vil da spinne ut/inn avhengig av hvor du mater på med pluss. Dette styres fra det store relèet ditt, som igjen styres fra et mindre relè ved siden av. Når du trykker på f eks "ut" på din bryter eller fjernkontroll til Anchorliften, så sørger et lite relè for å åpne det store relèet som igjen styrer hvilken av de to plussinngangene på vinsjen som styrer utslipp av anker.

 

Du må derfor uansett gjøre noen tilpasninger for å kunne gjenbruke ditt Anchrlift-oppsett. Jeg tror du vil kunne løse dette enkelt ved å koble om tilførselen til ditt Anchorlift-relè slik at det mates motsatt av i dag, dvs at det kobles/mates fra jord. Tilsvarende må du koble jordkabelen som gikk direkte inn på Anchorliften mot batteripluss. (NB:: Få med deg noen som kan 12v så du ikke får problemer.)

 

Så må du i tillegg sjekke oppsettet slik at du sikrer deg mot at du ved et uhell kobler sammen pluss og minus ved at noe av oppsettet rundt relèer har felles jord, som ikke skal ha det.

 

Ved et oppsett som beskrevet vil dette kunne fungere uten å måtte koble opp noe som helst av Engbo-elektronikken, (brytere, koblingsboks, fjernkontroll osv).

 

Tilkobling mot vinsjen blir da de to kraftige kablene ut fra ditt Anchorlift-relè. Disse vil nå lede jord/minus inn på hvert sitt tilkblingspunkt på vinsjmotoren og sørger for å gi en strømkrets avhengig av hvilken vei du styrer relèet. Pluss inn på vinsjmotoren kommer da via den gamle jord-/minsuskabelen til ditt Anchorliftoppsett og som du da må koble på batteripluss i stedet for jord/minus som du har nå.

 

Jeg tror forøvrig det finnes noen tråder på forumet her som beskriver liknende problemstilling.

 

NB, NB: Oppsettet jeg beskriver medfører at du må gi avkall på en del av finessene som Engbo hadde. Du står igjen med den ene overbelastningssikringen som inngår i Anchorliftoppsettet. (den lille sorte boksen med rød knapp merket "Hi amp Buss 80A).

 

Engbovinsjen din er på 1000 watt. Sjekk hvilken variant du hadde av Anchorlift, (900, 1000 w??). Hvis du f eks hadde en Dolphin 900, så kan det være at du må opp et lite knepp i størrelse på vern.

 

Så er det sikkert mer å huske på, men dette var det jeg kom på nå. Sikkert flere her som kan kommentere. Lykke til.



×
×
  • Create New...