Jump to content

Anchorlift ankerlift


925Riviera

Recommended Posts

Jeg har en anchorlift på båten som er irret istykker, og har fått tilbud på en Enbovinsj

Men spørsmålet mitt er da om jeg kan bruke releer og bryter som allerede står i båten og koble på pluss og minus som kommer ut i kassa bak på båten.

 

Eller må Engbo vinsjen ha egene releer og bryterpanel. 

 

Legger ved bilder av det som sitter i båten, og bilde av engbo vinsjen. 

20200323_195908.jpg

20200323_195914.jpg

20200323_195924.jpg

received_214297549677408.jpeg

received_287862248848706.jpeg

received_583444195714916.jpeg

Link to post

Dette er ikke nødvendigvis helt enkelt, men det er løsbart. Engbo og Anchorlift styres på motsatt vis. Engbo har minusstyring (blant ytterst få) mens Anchorlift er mer mainstream med plusstyring.

 

Det betyr at hvis du ser på selve Engbo vinsjmotoren (etter å ha fjernet relèet og alt av ledninger) så har du èn plusskabel inn på motoren og to minuskabler. Motoren vil da spinne den ene eller andre veien avhengig av om du mater minus/jord inn i det ene eller det andre punktet på motoren.

 

På Anchorliften er det motsatt. Dvs at du har èn minus/jord inn på motoren og to plusser. Motoren vil da spinne ut/inn avhengig av hvor du mater på med pluss. Dette styres fra det store relèet ditt, som igjen styres fra et mindre relè ved siden av. Når du trykker på f eks "ut" på din bryter eller fjernkontroll til Anchorliften, så sørger et lite relè for å åpne det store relèet som igjen styrer hvilken av de to plussinngangene på vinsjen som styrer utslipp av anker.

 

Du må derfor uansett gjøre noen tilpasninger for å kunne gjenbruke ditt Anchrlift-oppsett. Jeg tror du vil kunne løse dette enkelt ved å koble om tilførselen til ditt Anchorlift-relè slik at det mates motsatt av i dag, dvs at det kobles/mates fra jord. Tilsvarende må du koble jordkabelen som gikk direkte inn på Anchorliften mot batteripluss. (NB:: Få med deg noen som kan 12v så du ikke får problemer.)

 

Så må du i tillegg sjekke oppsettet slik at du sikrer deg mot at du ved et uhell kobler sammen pluss og minus ved at noe av oppsettet rundt relèer har felles jord, som ikke skal ha det.

 

Ved et oppsett som beskrevet vil dette kunne fungere uten å måtte koble opp noe som helst av Engbo-elektronikken, (brytere, koblingsboks, fjernkontroll osv).

 

Tilkobling mot vinsjen blir da de to kraftige kablene ut fra ditt Anchorlift-relè. Disse vil nå lede jord/minus inn på hvert sitt tilkblingspunkt på vinsjmotoren og sørger for å gi en strømkrets avhengig av hvilken vei du styrer relèet. Pluss inn på vinsjmotoren kommer da via den gamle jord-/minsuskabelen til ditt Anchorliftoppsett og som du da må koble på batteripluss i stedet for jord/minus som du har nå.

 

Jeg tror forøvrig det finnes noen tråder på forumet her som beskriver liknende problemstilling.

 

NB, NB: Oppsettet jeg beskriver medfører at du må gi avkall på en del av finessene som Engbo hadde. Du står igjen med den ene overbelastningssikringen som inngår i Anchorliftoppsettet. (den lille sorte boksen med rød knapp merket "Hi amp Buss 80A).

 

Engbovinsjen din er på 1000 watt. Sjekk hvilken variant du hadde av Anchorlift, (900, 1000 w??). Hvis du f eks hadde en Dolphin 900, så kan det være at du må opp et lite knepp i størrelse på vern.

 

Så er det sikkert mer å huske på, men dette var det jeg kom på nå. Sikkert flere her som kan kommentere. Lykke til.

 

NB: Edit: Kjør en test på dette i en testbenk ved å plukke av alt av løse ledninger på Engboen, (inkl det store relèt). Sjekk at den spinner mot hhv høyre/venstre når du har koblet pluss mot batteriet og så prøver deg med å koble minus mot først den ene og så den andre av minus-inngangene. Hvis du da ser at motoren endrer retning, så vil dette virke. Pass på at du lar den stoppe helt mellom hver test når du snur retning.

Redigert av HansH (see edit history)
Link to post

Hei,

Engbo vinsj som yter opp mot 1500W vil trekke ca. 110A-125A på maks med motor igang (Avhengig av spenning på vinsjmotor).

Da er sikringen din på 80A for liten og vil mest sannsynlig trippe en gang iblant om vinsjmotor trekker opp mot maks belastning.

Sikring dimensjoneres etter hvor stor maksbelastning motor kan yte og så legger du til en sikkerhetsmargin.

Deretter må kabling dimensjoneres i henhold til sikringstørrelse og kabellengde.

Helt riktig som HansH beskriver at du kan bygge om og få Engbo vinsjen til å fungere på ditt eksisterende oppsett, men jeg ville økt sikring og tverrsnitt på kabling uansett og da er det veldig lite hensiktsmessig og ikke bytte til Engbo sitt utstyr når kabling&sikring allikevel må byttes.

Engbo anbefaler vel faktisk 200A sikring på 1500W vinsj, noe som er en drøy sikkerhetsmargin og vil kreve unødvendig stor kabeltverrsnitt.

Sikring på 1500w motor bør være et sted mellom 130-150A. Kabeltverrsnitt 50-70mm2 avhengig av sikring og kabellengde.

Last ned installasjonsveiledning fra Engbo så står det vel ganske greit forklart hvordan dette kobles opp. Bør ikke være for komplisert, men vær nøye med dimensjonering av kabler og sikring samt pressing av kabelsko. Bruk også litt kontaktfett på termineringspunktene så korroderer det ikke så fort.

:thumbsup:

 

Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem

Link to post

Hei

Engbovinsjen din har allerede releer (internt  i vinsjen) de vises på bildet.

Engbo vinsjen skal i tillegg ha en kontrollboks som styrer sakte fart, endestopp osv + innganger fra bryterpanel/fjernkontroll.

Vanligvis en hvit boks med rekkeklemmer på den ene siden - har du den?

 

Den er også utstyrt med frittfall slik at motoren trekker inn på samme måte som anchorlift, men når motoren reverseres skal den kun gå ca 2 sekunder for å løse ut bremsen, og slipper dermed ut ankeret

 

PS Nyere Engbovinsjer er elektronisk styrt (ikke rele)

Redigert av Cato (see edit history)
Link to post
Gunnis skrev On 24.3.2020 at 16.14:

Engbo vinsj som yter opp mot 1500W vil trekke ca. 110A-125A på maks med motor igang (Avhengig av spenning på vinsjmotor).

 

@Gunnis: Bildene fra @kai myhre av vinsjen viser en Engbo type 40 på 1.000 watt og ikke 1.500w som Gunnis legger til grunn over.. Da er det ikke langt unna Anchorliften på 900 watt. 

 

I den eksisterende Anchorliftinstallasjonen har du et relè som takler inntil 1.500 watt, samt en sikring på 80 Amp. Denne burde nok økes noe for å tåle det høyere amperenivået du får med fallende spenning under drift. Teoretisk skal Type 40 på 1000 watt kreve minst 83 amp + en sikkerhetsmargin. Har du spenning på ca 14 volt når motor går, så trekker vinsjen 71 Amp, faller spenningen ned mot 10,5 volt, så trekker den 95 Ampere.

 

Grunnen til at jeg anbefaler å strippe Engboen for det "innebygde" relèet og tilhørende styringselektronikk, er at det er et mye mer komplekst system, og som altså vil kreve en komplett nyinstallasjon for å bruke.

 

Når det gjelder kabeltverrsnitt så ble Engbo Type 40 levert med 35 mm2. Jeg tror du har minst denne dimensjonen også fra din eksisterende Anchorlift. Du skal derfor ikke behøve å bytte til tykkere kabler. Personlig ville jeg derfor valgt løsningen med å strippe Engboen og kun bruke motor og kabular. Får du det til å virke, så kan du selge styringsboks, fjernkontroll og relè for Engboen til noen som trenger det.

Link to post

Grunnen til jeg lurte på dette er at jeg kan få kjøpt engbovinsjen for han som har den

har kjøpt to stk brukte, så han skal bare bruke den ene.

 

Da er det kun et ledningsnett som er med, så derfor lurte jeg på om jeg bare kunne koble deteksisterende jeg har i båten nå.

 

men ser det skal være tre ledninger inn på enbo,og det kommer bare to ut bak på min.

Link to post

Aha, jeg ser nå at du har Anchorlift med to innganger og ikke tre slik jeg trodde du hadde. Det betyr at relèet ditt "snur" strøm/polaritet inn i selve el-motoren avhengig av hvilken vei du ønsker å kjøre. Det fører igjen til at motoren snur retning. Kanskje greiest å gå for å bytte hele installasjonen. 

 

Men er Anchorliften helt kaputt, dvs el-motor, kabular osv?

 

 

Link to post

Beklager men jeg ser nå på bilde av Engbo vinsjen at det er type 40, 1000w.. Om du har hatt 900W anchorlift så synes jeg allikevel det virker som at du har liten sikring. Burde vel vært 100A om du har 900W vinsj.

Synes tverrsnittet ditt ligner mest på 25m2 også, men mulig jeg ser feil her også. 

Ser du kommer fra Tønsberg. Kanskje Vestfold Elektro Diesel kan sjekke motoren din? Det var en gang et vikleverksted i Horten, men det eksisterer ikke lenger tror jeg. Nærmeste blir da i Drammen eller Fredrikstad.  

Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...