lithma Startet 24.Mars.2020 Del på Facebook Startet 24.Mars.2020 Hei igjen. Fikk så god hjelp av dere sist så da fyrer jeg løs med nytt spørsmål Hvordan fjerner jeg best rester av rurskjell fra drevet? Jeg har spylt av det meste med høytrykkspyler i høst, men det sitter jo masse rester igjen, og de sitter jo på de mest håpløse steder å komme til. Hva skal jeg bruke og hvordan gjøre dette mest effektivt og med godt resultat? Mvh Linda Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 24.Mars.2020 Del på Facebook Svart 24.Mars.2020 Barnacle remover på spray - eller 30% saltsyre fra flaske og klut- eller fysisk med tålmodighet. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 24.Mars.2020 Del på Facebook Svart 24.Mars.2020 (redigert) Syre gjør susen. Saltsyre er sikkert aller mest effektivt, men ikke helt risikofritt. Har selv brukt ‘vannlinjerens’ som inneholdt oksalsyre og fosforsyre (mener jeg det var) og denne var også veldig effektiv - og ikke fullt så farlig. Sprayet på og ventet litt, så var kalkskallene såpass svekket/myke at høytrykksspyleren fikset resten. ‘Grovfjernet’ ruren ved å skrape med en tresleiv først slik at det stort sett bare var rester/kalkringer igjen før jeg brukte syren. Redigert 24.Mars.2020 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 24.Mars.2020 Del på Facebook Svart 24.Mars.2020 Saltsyre- greit å tynne ut litt. Viktig å beskytte seg spesielt øyne og bar hud. Får man syre på seg er det viktig å skylle med vann så fort som mulig. Syre er lett å tynne ut. Greit å ha en vannflaske i nærheten om det skulle skje. Viktig å skylle området med vann etterpå , da syre er aggresivt. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 24.Mars.2020 Del på Facebook Svart 24.Mars.2020 Har akkurat vert gjennom samme opplegg. Jeg hadde mer rur enn glatt overflate på mitt drev siste jeg tok den opp. Spylte av mesteparten, men hadde fremdeles mye igjen. Prøvde med saltsyre men synes ikke det var veldig effektivt. Jeg ventet kanskje ikke lenge nok da jeg var litt nervøs for aluminiumet i drevet. Jeg kjøpte inn dette settet på jula: https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilverktoy/annet-bilverktoy/brytespaker-600000/ Her var det noen fine deler som kan brukes som plast skraper. Spesielt for å komme til mange av de trange plassene. Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 24.Mars.2020 Del på Facebook Svart 24.Mars.2020 Jeg har en rib. Denne var full av rur etter noen måneder på sjøen. Jeg smurte på saltsyre og lot det stå en times tid. Skrapte deretter av med plasskrape. Spylte med vann til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 24.Mars.2020 Del på Facebook Svart 24.Mars.2020 Hvordan er det med belg og slanger. Disse skal ikke sprayet med grå drevspray, men er det noe annet men kan spraye på denne gummien for å hindre groe..? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 24.Mars.2020 Del på Facebook Svart 24.Mars.2020 R.O skrev 17 minutter siden: Hvordan er det med belg og slanger. Disse skal ikke sprayet med grå drevspray, men er det noe annet men kan spraye på denne gummien for å hindre groe..? Har vært borti noen som påstår dette er det som gjelder. Selv bruker jeg aldri noe sånt, men løfter gjerne båten hver 3-4mnd for og ta div vedlikehold https://www.maritim.no/bunnstoff-for-gummibater-gra-750ml Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.Mars.2020 Del på Facebook Svart 24.Mars.2020 Otto R skrev 51 minutter siden: Saltsyre- greit å tynne ut litt. Hvorfor det? Og tar du da vann i syre (uhyre) eller syre i vannet? Bruker alltid saltsyre som jeg pensler på og lar virke i 30 sekunder, spyler av og gjentar om nødvendig. Gummihansker, briller og klær som beskytter /kan bli ødelagt. Skyller forsiktig slik at det ikke spruter. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Fantino Svart 24.Mars.2020 Del på Facebook Svart 24.Mars.2020 Saltsyre i handelen er vel ofte såkalt 30%? Mener det er det som står på de grønne flaskene i alle fall. Sikkert sprek nok den da.. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 24.Mars.2020 Del på Facebook Svart 24.Mars.2020 Husk at alt er lettere å få av ved opptak!!! lønner seg ikke å vente med sånt. Rur plages vi lite av men er ofte 3-4 stykk ved opptak! er bare å ta en trepinne å kakke dem av før dem setter seg Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
lithma Svart 25.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2020 Tusen takk alle sammen for gode tips og ha en fin dag alle sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.