Hedwig Startet 24.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 24.Mars.2020 Vi skal installere ny varmtvannstank. Den ligger i en liten benk (for de som er kjent, vi har en Bavaria 42 cruiser og fikk akkurat plass til en 40 liters bereder foran vanntanken i babord akterlugar) og kommer til å fylle hele benken. Den gamle tanken var skrudd fast i benkeplaten ut mot lugaren, men denne var bare 15 liter, så det blir betraktelig mer vekt med den nye. Planen vår er å bolte fast tanken med gjennomgående bolter, men lurer på om vi i tillegg skal gi den ekstra støtte. Vurderte først trekiler, men det er vanskelig å få de til ordentlig, og uansett blir det ingen jevn støtte. Men, kan vi bruke fugeskum? Planen er å sprøyte det inn på undersiden av tanken og litt på sidene. Kan det fungere? Og hva er negativt med en slik løsning? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2020 Abolutt innafor med byggskum Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
steyr t Svart 24.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2020 Det kan funke helt fint! Tenk på att det limer ,så kle for eksmpel tanken men tynn plast først slik at du lett kan demontere senere om det skulle bli nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 25.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2020 Brukte fugeskum til å støtte nye septiktank i båten. Den ligger dønn fast. Samme med den ekstra vanntank, hvor det var fra ca 50 til 100mm avstand til skroget på ene siden. Ligger dønn solid den også. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 25.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2020 Tror Bavaria støper fast septiktankene med byggskum, det ser ihvertfall slik ut. Da burde det ikke være noe problem å gjøre det samme med vv-tank som jo er vesentlig lettere. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 26.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2020 Lazyjack skrev for 12 timer siden: Tror Bavaria støper fast septiktankene med byggskum, det ser ihvertfall slik ut. Da burde det ikke være noe problem å gjøre det samme med vv-tank som jo er vesentlig lettere. Godt poeng. Men hvilket årstall er din båt fra? Vår er fra 2007, og tror ikke vi har byggskum rundt septiktank - men kan sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
Dr.blind Svart 26.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2020 Min Bavaria 42, 2001 mod har fugeskum rundt septiktank i aktern. Byttet vvs tank for en stund siden etter at den gamle lekket. det var fann ikke lett å få den på plass på det som var av plass, var nesten så jeg flyttet hele tanken til under køyen forran. Min tank ligger faktisk bare kilet mellom vanntanken og "veggen", er ikke festet og har ikke flyttet seg noe. Tror det var en Isotemp slim om jeg ikke husker feil. hvor mange liter husker jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 26.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2020 Det er en 40L Isotemp vi får plass til. Og som deg må vi jobbe litt for å få den inn, men har testet og fikk akkurat plass. Det er vel viktig at varmtvannsunntaktet er helt rett øverst, så tror vi fester. Sitér dette innlegget Link to post
Dr.blind Svart 26.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2020 Havelle skrev for 5 timer siden: Det er en 40L Isotemp vi får plass til. Og som deg må vi jobbe litt for å få den inn, men har testet og fikk akkurat plass. Det er vel viktig at varmtvannsunntaktet er helt rett øverst, så tror vi fester. Min står på skrå nedover, umulig å få plass hos meg liggende vannrett, mener jeg sjekket med leverandøren at det skulle gå fint. det varierer jo uansett alltid i båten hva som er øverst, nederst, rett og ikke rett? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 26.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2020 Havelle skrev for 10 timer siden: Godt poeng. Men hvilket årstall er din båt fra? Vår er fra 2007, og tror ikke vi har byggskum rundt septiktank - men kan sjekke. Båten jeg refererte til ar en 38 Cruiser fra 2007 som jeg solgte i fjor. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 27.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2020 Dr.blind skrev for 13 timer siden: Min står på skrå nedover, umulig å få plass hos meg liggende vannrett, mener jeg sjekket med leverandøren at det skulle gå fint. det varierer jo uansett alltid i båten hva som er øverst, nederst, rett og ikke rett? Tanken trenger ikke stå i vater, men om jeg har forsttått det riktig må "varmtvannsuttaket" må være kl. 12 for at det ikke skal bli luftboble i tanken, og delen med tilkoblinger må være den delen av tanken som vender nedover om tanken ikke er i vater. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.