Jump to content

Lombardini 1404 aggregat - stopper etter 10 sekunder

Tor Arild

Recommended Posts

Jeg har et Lombardini 1404 aggregat i båten. 

Kjørte det forrige helg en times tid bare fordi det ikke hadde vært brukt en stund og toppe batteriet.

Batteriet var relativt dødt, og tok derfor å ga det en boost før start. Prøvde igjen dagen etter, og da ville ikke batteriet mer. 

Dro derfor i går til Biltema og kjøpte et enkelt startbatteri 62Ah/840. Batteriet som sto der var 80Ah/620, 

Etter å ha skiftet til et nytt batteri, tenkte jeg å starte bare for å teste batteri, samt lade det litt.

Aggregatet dro i gang kjempefint, men stoppet etter vel 10 sekunders drift. Da lyste det i startpanelet rødt ved symbol kjøling/olje.

Sjekket olje - helt fin olje og riktig nivå.

Sjekket kjølevæske, litt lite og toppet opp til anbefalt. 

Startet igjen, og det samme skjer. Tok et bilde av panelet, men blir ikke så bra med blits, men man kan såvidt se at det lyser i lampen ved kjøling/olje.

Har ikke hatt tid til å åpne for impeller for å se ennå, men kan batteriet og kapasitet ha noen innvirkning?

Andre som kjenner denne motoren?

Mvh

Tor Arild

IMG_9444.JPG

Redigert av Tor Arild (see edit history)

Det er i hvert fall to indikatorer som stopper motoren, oljetrykk og temperatur. Om det er varsler fra selve generatoren, vet jeg ikke. Det er lite trolig at temperatursensoren vil stoppe motoren etter 10 sekunder. Men det vil garantert oljetrykksensoren gjøre. Så lenge du får start på batteriet, vil nok aggregatet 'godkjenne' batteriet. Ellers som JRK.

Takk begge to.

Har instruksjonsboken, men er dessverre ikke noe om dette tilfellet. 

Derimot finner jeg nok ut hvor sensorene sitter for både olje og kjølevæske. 

Det var bare så snedig at det var full fyr i helgen, og etter oppstart med nytt batteri så ville det seg ikke. 

Men, jeg også av den mening at er det start, så er batteri "akseptert".

Da blir det å gå over med multimeter og CRC i løpet av denne helgen.

Mvh

Tor Arild

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...