Tor Arild Startet 25.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 25.Mars.2020 (redigert) Jeg har et Lombardini 1404 aggregat i båten. Kjørte det forrige helg en times tid bare fordi det ikke hadde vært brukt en stund og toppe batteriet. Batteriet var relativt dødt, og tok derfor å ga det en boost før start. Prøvde igjen dagen etter, og da ville ikke batteriet mer. Dro derfor i går til Biltema og kjøpte et enkelt startbatteri 62Ah/840. Batteriet som sto der var 80Ah/620, Etter å ha skiftet til et nytt batteri, tenkte jeg å starte bare for å teste batteri, samt lade det litt. Aggregatet dro i gang kjempefint, men stoppet etter vel 10 sekunders drift. Da lyste det i startpanelet rødt ved symbol kjøling/olje. Sjekket olje - helt fin olje og riktig nivå. Sjekket kjølevæske, litt lite og toppet opp til anbefalt. Startet igjen, og det samme skjer. Tok et bilde av panelet, men blir ikke så bra med blits, men man kan såvidt se at det lyser i lampen ved kjøling/olje. Har ikke hatt tid til å åpne for impeller for å se ennå, men kan batteriet og kapasitet ha noen innvirkning? Andre som kjenner denne motoren? Mvh Tor Arild Redigert 25.Mars.2020 av Tor Arild (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2020 Det finnes sikkert en oljetrykksmåler og kanskje flere temperatursensorer på motor og generator. Først ville jeg sjekket om noen av disse ledningene har løsnet. Deretter om det er dårlig kontakt og til slutt målt at disse er i orden. Har du instruksjonsbok og koblingsskjema kan det jo være greit å lese seg opp litt først Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2020 Det er i hvert fall to indikatorer som stopper motoren, oljetrykk og temperatur. Om det er varsler fra selve generatoren, vet jeg ikke. Det er lite trolig at temperatursensoren vil stoppe motoren etter 10 sekunder. Men det vil garantert oljetrykksensoren gjøre. Så lenge du får start på batteriet, vil nok aggregatet 'godkjenne' batteriet. Ellers som JRK. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 25.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2020 Takk begge to. Har instruksjonsboken, men er dessverre ikke noe om dette tilfellet. Derimot finner jeg nok ut hvor sensorene sitter for både olje og kjølevæske. Det var bare så snedig at det var full fyr i helgen, og etter oppstart med nytt batteri så ville det seg ikke. Men, jeg også av den mening at er det start, så er batteri "akseptert". Da blir det å gå over med multimeter og CRC i løpet av denne helgen. Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 25.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2020 På mitt stopper det fort om sjøvannspumpa ikke får vann. Sikker på at ventilen er åpen, at det er gjennomstrømming i sjøvannsfilteret? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Tor Arild Svart 25.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2020 Fru Jacobsen, det er på lista. Skal åpne huset og se at impeller er intakt. Prøvde i går, men når jeg stengte krana til inntak, så kom det likevel vann. Usikker på om det da renner fra resten av motoren, eller om ventil er defekt. Prøver igjen i helgen. Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 26.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2020 Det ligger tidsforsinkeelse på alarmer på ca 10 sek.slik at motor skal rekke å få oljetrykk uten å få alarm jeg ville anta at du har feil på trykkgiver olje. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 26.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2020 Mawilu, takk skal du ha! Da blir det å finne og teste den først! Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 27.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2020 Sjekk om det sitter en sensor etter impellerpumpe på slangen. Denne vil stoppe generator ved bortfall av kjølevann, feks def impeller eller til stoppet vann inntak. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 27.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2020 Takk, Elise. Tenker å starte med å sjekke impeller i morgen. I båten nå, men restene av sol og endelig sommerkalesjen på gjorde at det ble mer fristende å nippe til en kald øl og sitte ned og oppsummere uka med kona. Regner med å ha langt bedre oversikt på samme tid i morgen. mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 27.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2020 Ingen tempsensor stopper ett aggregat etter 10sek. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.