Jump to content

Nating eikeskrog

fannefjord 2

Recommended Posts

Har en 32" eikesjark som har stått på land i 3 år . er veldig gissen i natene ( 8 - 10 m/m i natene ) . Har vert inne på tanken å luse den , men kan man bruke sika i natene . Noen som har erfaringer med sika som natemiddel . :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Den tanken må du bare glemme fortest mulig. Sika vil ikke sitte skikkelig. Hadde jeg vært deg ville jeg ha luset, da får du et varig og godt resultat.

Jeg skal luse min båt under vannlinja nå i vinter, det går ganske fort å luse bare man kommer seg igang. (jeg har gjort det før)

Hvilke lim er best da ? West system eller Casco . Førstnevnte var svindyrt , 9500 for 30 kg . Eller har du tips om andre limer .

<{POST_SNAPBACK}>

Det er noe som heter Svas Kjemi tror jeg, han selger epoksy. ca 800kr for 10 kg.

Hvis du søker her på forumet, på epoksy vil du få noen tips. Jeg bruker epoksy når jeg luser.

Helt enig med deg når det gjelder West System og pris, jeg har boikot av dem til de kommer med normale priser.

West System er ut :puke:

Ellers så burde man kanskje være litt forsiktig med lusingen. Eik går nokså mye, du kan få natespreng. Forsiktig dytting med bomullsgarn og smørefett utenpå burde kanskje vuderes. Lusing etter at båten har ligget i vannet en sesong. Hvis det da er noen nate å luse.

En annen fremgangsmåte er å drukne eiken i penetrerende olje (eks Owatrol D1). Da slutter treverket å gå noe særlig, så kan man luse etterpå.

linolje har vært brukt siden tidlig på 50tallet som metning av treskute skrog . Hadde engang en romsdalskutter som var bygd i 42. Den var bare vert behandlet med linolje og terpentin og var like fin i furua som da den ble bygget etter 60 år .

<{POST_SNAPBACK}>

Det funker helt sikkert det og som velig mye annet, akkurat det med metting av skrog er en hel vitenskap og der tror jeg ikke alle blir enig.

Tretjære tror jeg blir tilsatt for at olja ikke skal fordampe så fort?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...