seilfred Startet 25.Mars.2020 Link til dette innlegget Startet 25.Mars.2020 Hei, Har tid til prosjekter om dagen, og gikk igang med å bytte tetting på vinduene. Det viste seg det var på høy tid! Jeg har 2 alurammer med gjennomgående bolter og plexi imellom. Nå er alt skrudd fra hverandre og rengjort, gammel tetting ser ut som sika. Hadde tenkt å bruke tec7, men er inne på tanken med butyl. Har aldri brukt det før.. Hva er best?? vinduer kan såvidt ses her, det er en tilsvarende ramme på innsiden med gjennomgående bolter. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2020 Eg trur butyl er best til slik. Heldt seg føyelig. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
alfaalfa Svart 25.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2020 Jeg sjekket hva Lewmar, produsent av slike vinduer og ulike luker anbefaler i sin installasjonsguide. De sier at man skal rense godt og bruke "silicone". Så da er det hvilken type silikon man skal bruke? Jeg ville tro at noe med stor vedheft og lav shore ville fungere godt. Disse vinduene skal ikke være en del av en bærende konstruksjon slik at det kan være nyttig at det er litt fliksibilitet i fugen. Bostik MSR Fast Tack er deres anbefalte middel til oppgaven. Det er del deres marine produkter. Jeg har bedre erfaring med Bostik enn Tec7 som flere sverger til. Jeg oppfatter at det har bedre vedheft og at massen tåler mer uten å revne - altså at den sitter fast på begge sider/flater, men at materialet gir seg. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2020 Jeg ville brukt butyl. Både for fleksibilitetens del, og for at det er mulig å demontere igjen ved behov. Om du bruker Tek7 bør du være rimelig sikker på at du aldri skal ha behov for å ta det ut igjen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fru Jacobsen Svart 25.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2020 @VannTro dette kan du svare på vel? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Havarita Svart 25.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2020 Vinduskarmen er vesentlig stivere enn materialet rundt, og de vil ved belastning bevege seg ulikt. Man ønsker først og fremst at limet ikke sprekker. Et lim med stor bruddforlengelse vil være å foretrekke enn supersterkt lim med liten bruddforlengelse. (Tec7 er i denne enden av skalaen) Butyl er ikke et lim, men en tettemasse. Noen mener silikon også er det, selv om det kan sitte godt når man skal ha det av. Fordelen med buttyl er at den ikke herder, og forblir tøyelig og holder tett, mens skruene holder vinduet på plass. Den vil dog herde utenfor fugen hvor den utsettes for UV stråler. Uansett må fugen ha noe tykkelse for å fungere. Klemmer man helt sammen, blir selv 400% et tall veldig nær 0. Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 25.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2020 jeg måtte gjøre jobben 3 ganger. En gang med sika holdt ikke lenge. Brukte butyllim andre gang og det holdt for såvidt tett, men etter en sandstorm i Danmark ble det seige butyllimet fult av sand. Sist gang jeg tok ut vindu (med skruer) la jeg hvit butyl remse i bunn av vindu mot glassfiber og brukte Sika UV. Sika UV brukte jeg også første gang, men ingen fortalte meg at man må behangle lexan vindu med spesiell Sika primer for at Sikaen skal beholde festet over tid. Sikaen la jeg i fugen over butylen. Denne oppskriften har holdt en del år nå. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 25.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2020 (redigert) Jeg har fuget rundt vinduene utvendig. Butyl avga farge og krakkelerte. Det som var tingen var Biltema sin multibond MS polymer fugemasse fåes fargeløs og sort. Den har holdt seg elastisk uten krakkelering og misfarging. Redigert 25.Mars.2020 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 25.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2020 Jeg tok mine vinduer med Rotabond, ble veldig bra Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
seilfred Svart 26.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2020 Så det vIrker som det er et flertall for butyl. nå ser det ut til at det eneste jeg kan få fatt på idag er butyl på patron, men det burde vel gå greit. Folk skryter av at den forblir seig, som er vel og bra, men jeg gidder jo heller ikke ha masse klin rundt vinduene som ungen går og piller i. Forblir den helt seig på utsiden? Har vurdert en slags kombo av tech7 på ytterkanten og butyl innenfor og i skruehullene for å få både limende og trettende effekt. Hva menes om det?? Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
alfaalfa Svart 26.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2020 (redigert) Om jeg får komme med et motargument mot butyl - den har ingen rebound. Den komprimeres og beholder mykheten over tid slik at du kan presse den sammen. Men den presser seg ikke ut igjen og fyller tomrommet. Du kan trykke den sammen slik at den skvises vekk. Og dermed lage lekkasje. Om du fester vinduet og det presses sammen mot underlaget pga vridninger - vil butyl presses sammen, men ikke sprette/ekspandere ut igjen. Den forblir sammenpresset. Det betyr at der det er bevegelse vil du da kunne få lekkasje. Silikon/MSR andre slike masser vil beholde spensten - det vil si at dersom du monterer dette og det er litt bevegelse vil denne massen komprimeres og fylle ut igjen rommet ved bevegelse. Og dermed forhindre lekkasje. Det er den største forskjellen. -prøv med å legge gummi versus butyl som en lukepakning. Gummi komprimeres og presser mot overflatene begge veier og tetter luken. Åpner du luken spretter gummien tilbake til sin opprinnelige mål/tykkelse. Butyl blir komprimert og forblir slik - og presser ikke mot luken eller underlaget etter kort tid. Åpner du luken kan du måle butyl og se avstanden mellom luke og underlag mens luken var lukket... den ekspanderer ikke tilbake. Og ved bruk som langs et vindu vil den skvises dit det er minst mostand - vekk fra vinduet og ut i friluft.. Det ser du på eldre båter som har prøvd dette, det tyter ut langs kantene på rammen/vinduet. Og hva erstatter det tomrommet butylen etterlater... Silikon/MSR etc fungerer som gummi og egner seg til slik tettning der fugens tykkelse kan endre seg. Den tar opp disse bevegelsene og komprimeres og ekspanderer i takt med bevegelsene. Butyl kun komprimeres og presses bort ved belastning. Redigert 26.Mars.2020 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 26.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2020 Takk, det var informativt. Jeg blir mer og mer overbevist om å legge butyl mellom plexi og glassfiber, for deretter å lime rammene på med tech7, sånn som atletico1 foreslår. (hvis jeg har skjønt det riktig) Som jeg ser det, er det skruehullene som er den store utfordringen. bare en ørliten dråpe inn her, så råtner finerplatene på innsiden.. Butyl i skruehull kanskje? tenker at når man trekker jevnt og godt til, så vil det ikke bevege seg mye. dvs, holde tett?.. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
seilfred Svart 26.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2020 på en annen side vil tech7 kanskje lime skruene tett... Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
alfaalfa Svart 26.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2020 (redigert) Nå skal det sies at butyl kan være ulike typer med ulike egenskaper - den kan lages med mer gummi-lignende egenskaper. Det finnes teningslister som har en butyl komponent i en gummiblanding der spensten beholdes! Så helt sort/hvitt er det ikke, men det er "tverrbundet butyl" eller vulkanisert som har spensten - og jeg har ikke funnet det som en masse til påføring. Redigert 26.Mars.2020 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fredriksen Svart 26.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2020 Hmm..... "tverrbundet butyl" Da forstår jeg litt mere. Jeg har en Skarpnes Weekender -89, som har hatt helt tette vinder og ikke sluppet inn en eneste dråpe vann . I fjor byttet jeg taktrekket og demonterte da vinduene. Vinduene har en ytre ramme som holder glasset /plexien og en indre ramme som skrus i denne som også klemmer fast innvendig trekk. Rammen består av flere deler av en aluminiumsprofil som er skrudd sammen til en hel vinduslist. Det er altså 4 deler utvendig fastskrudd som en hel ramme og 4 løse rammedeler på innsiden som monteres en etter en. Den originale tetningsmassen er svart og ganske hård nå, men det ser ut for at dette har vært en type tetning som er laget som en pen skrå "vindus-kitt" tetningslist, så denne har vært lett formbar som f.eks silikon, og det ser ikke ut som butyl. Da jeg monterte vinduene tilbake, brukte jeg butyl på patron fra Biltema. Etter denne monteringen så har jeg noe lekkasje. Det kan være at jeg har vært uheldig / ikke nøye nok, men det får jeg sjekke i år. Når jeg leser at butylen er "død" og ikke gummiaktig, så er det lettere å forstå at det kan bli lekkasjer. F.eks ved at man får presset glasset helt inn på enden og at det så senere under festingen av innerramma vipper en kvart millimeter ut igjen. Er butylen død, så vil det da være en glippe der... Jeg har tidligere benyttet butyl på papir-rull som tetting ved montering av takvindu på en van, og den holdt tett i 15 år til bilen var solgt, og sikkert enda lengre. Derfor valgte jeg butyl på Skarpnesen. Nå lærer jeg at det kan være et par typer butyl hvorav en er tverrbundet og det er altså den en skulle hatt. Tec-7 vil ikke jeg bruke der. Er det noen som kjenner til hva båtbyggerne brukte da denne Skarpnesen ble bygget? Får man kjøpt tilsvarende tetningsmasse nå? :-) steinar Sitér dette innlegget Link to post
phjens Svart 27.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2020 Jeg kjøpte butylpakning på rull hos Ertec i Tvedestrand. Er vel dem som har levert vinduer til mange båter. http://www.ertec.no/files/Tjenester-som-vi-kan-tilby-privatmarkedet9.pdf-–-Kopi9.pdf Sitér dette innlegget Link to post
fredriksen Svart 27.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2020 Takker! Dette var svært god informasjon! :-) steinar Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 27.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2020 Har vinduer limt direkte til skrogside, men også skrudd med en del skruer for å holde de fast . Tenker at en lekkasje lettere finner veien via skruens gjenger, enn tetingen, som forøvrig virker grei. Tenker å bruke Captain Tolley på skruene for å forsegle disse, noen med erfaring? Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Seglar1 Svart 31.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2020 (redigert) Jeg vil anbefale å tenke mer fleksibilitet enn liming. Etter 10 år i båtbransjen har jeg best erfaringer med lim/fugemasse-kombo slik som würth ms-60. Den er uv bestandig, har god fleksibilitet over lang tid og herder under vann. Du finner tilsvarende produkt fra andre produsenter som foreks. Relekta. Tec-7 og tilsvarende konstruksjonslim er lite egnet. Redigert 31.Mars.2020 av Seglar1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skippern L Svart 5.April.2020 Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Hei Ser det er flere som snakker om Tec7. Det finnes et mer fleksibelt lim som heter Flex7 i samme serien. Det limer mindre men er mer fleksibelt. Kanskje det kan være en ide. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 5.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 Se der ja. Det må sjekkes ut.. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
atletico1 Svart 5.April.2020 Link til dette innlegget Svart 5.April.2020 seilfred skrev On 26.3.2020 at 9.19: Takk, det var informativt. Jeg blir mer og mer overbevist om å legge butyl mellom plexi og glassfiber, for deretter å lime rammene på med tech7, sånn som atletico1 foreslår. (hvis jeg har skjønt det riktig) Som jeg ser det, er det skruehullene som er den store utfordringen. bare en ørliten dråpe inn her, så råtner finerplatene på innsiden.. Butyl i skruehull kanskje? tenker at når man trekker jevnt og godt til, så vil det ikke bevege seg mye. dvs, holde tett?.. jeg kjøpte i sin tid butylremse på en byggvare , men ser at Clas Ohlson nå også har link til butyltape Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 6.April.2020 Link til dette innlegget Svart 6.April.2020 Jeg skal gjøre en tilsvarende jobb på båten. Jeg har en Bavaria 33sport fra 2008. Denne har en targabøyle. På denne targabøylen er det skrudd fast en aluminiumslist hvor det er spor til en kalesje del. Jeg har da en liten lekkasje mellom Targabøylen og denne aluminiumslista. Jeg har da blitt anbefalt å bruke noe som heter Terostat 2759 / Teroson 2759 Anbefalt av en del folk her på Baatplassen, og også av folk som driver med båter og campingvogner / biler. Mye av anbefgaløingen tror jeg går på dette med at den ikke herder. Er det noen her som har erfaringer med denne >Terostat tetningsmassa ??? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.