Jump to content

Tette vinduer med tec7 eller butyl?

seilfred

Recommended Posts

Hei,

Har tid til prosjekter om dagen, og gikk igang med å bytte tetting på vinduene. Det viste seg det var på høy tid! 
Jeg har 2 alurammer med gjennomgående bolter og plexi imellom. Nå er alt skrudd fra hverandre og rengjort, gammel tetting ser ut som sika. Hadde tenkt å bruke tec7, men er inne på tanken med butyl. Har aldri brukt det før.. Hva er best??

vinduer kan såvidt ses her, det er en tilsvarende ramme på innsiden med gjennomgående bolter. 

84415246-102A-4AF7-9BD5-B1099E94267D.jpeg

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Jeg sjekket hva Lewmar, produsent av slike vinduer og ulike luker anbefaler i sin installasjonsguide. De sier at man skal rense godt og bruke "silicone".

Så da er det hvilken type silikon man skal bruke?

Jeg ville tro at noe med stor vedheft og lav shore ville fungere godt. Disse vinduene skal ikke være en del av en bærende konstruksjon slik at det kan være nyttig at det er litt fliksibilitet i fugen.

Bostik MSR Fast Tack er deres anbefalte middel til oppgaven. Det er del deres marine produkter. Jeg har bedre erfaring med Bostik enn Tec7 som flere sverger til. Jeg oppfatter at det har bedre vedheft og at massen tåler mer uten å revne - altså at den sitter fast på begge sider/flater, men at materialet gir seg.

Jeg ville brukt butyl. Både for fleksibilitetens del, og for at det er mulig å demontere igjen ved behov. Om du bruker Tek7 bør du være rimelig sikker på at du aldri skal ha behov for å ta det ut igjen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Vinduskarmen er vesentlig stivere enn materialet rundt, og de vil ved belastning bevege seg ulikt.

Man ønsker først og fremst at limet ikke sprekker.

Et lim med stor bruddforlengelse vil være å foretrekke enn supersterkt lim med liten bruddforlengelse. (Tec7 er i denne enden av skalaen)

Butyl er ikke et lim, men en tettemasse. Noen mener silikon også er det, selv om det kan sitte godt når man skal ha det av. Fordelen med buttyl er at den ikke herder, og forblir tøyelig og holder tett, mens skruene holder vinduet på plass. 

Den vil dog herde utenfor fugen hvor den utsettes for UV stråler.

Uansett må fugen ha noe tykkelse for å fungere. Klemmer man helt sammen, blir selv 400% et tall veldig nær 0.

jeg måtte gjøre jobben 3 ganger. En gang  med sika holdt ikke lenge. Brukte butyllim andre gang og det holdt for såvidt tett, men etter  en sandstorm  i Danmark ble det seige butyllimet fult av sand. Sist gang jeg tok ut vindu (med  skruer) la jeg hvit butyl remse i bunn av vindu mot glassfiber og  brukte Sika UV. Sika UV brukte jeg også første gang, men ingen fortalte meg at man må behangle lexan vindu med spesiell Sika primer for at Sikaen skal beholde festet over tid.  Sikaen la jeg i fugen  over butylen.

Denne oppskriften har holdt en del år nå.

Så det vIrker som det er et flertall for butyl. 
nå ser det ut til at det eneste jeg kan få fatt på idag er butyl på patron, men det burde vel gå greit. 
Folk skryter av at den forblir seig, som er vel og bra, men jeg gidder jo heller ikke ha masse klin rundt vinduene som ungen går og piller i. Forblir den helt seig på utsiden? Har vurdert en slags kombo av tech7 på ytterkanten og butyl innenfor og i skruehullene for å få både limende og trettende effekt. Hva menes om det??

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Om jeg får komme med et motargument mot butyl - den har ingen rebound. Den komprimeres og beholder mykheten over tid slik at du kan presse den sammen. Men den presser seg ikke ut igjen og fyller tomrommet. Du kan trykke den sammen slik at den skvises vekk. Og dermed lage lekkasje.

Om du fester vinduet og det presses sammen mot underlaget pga vridninger - vil butyl presses sammen, men ikke sprette/ekspandere ut igjen. Den forblir sammenpresset. Det betyr at der det er bevegelse vil du da kunne få lekkasje.

Silikon/MSR  andre slike masser vil beholde spensten - det vil si at dersom du monterer dette og det er litt bevegelse vil denne massen komprimeres og fylle ut igjen rommet ved bevegelse. Og dermed forhindre lekkasje.

Det er den største forskjellen.

-prøv med å legge gummi versus butyl som en lukepakning.

Gummi komprimeres og presser mot overflatene begge veier og tetter luken. Åpner du luken spretter gummien tilbake til sin opprinnelige mål/tykkelse.

Butyl blir komprimert og forblir slik - og presser ikke mot luken eller underlaget etter kort tid. Åpner du luken kan du måle butyl og se avstanden mellom luke og underlag mens luken var lukket... den ekspanderer ikke tilbake. Og ved bruk som langs et vindu vil den skvises dit det er minst mostand - vekk fra vinduet og ut i friluft.. Det ser du på eldre båter som har prøvd dette, det tyter ut langs kantene på rammen/vinduet. Og hva erstatter det tomrommet butylen etterlater...

Silikon/MSR etc fungerer som gummi og egner seg til slik tettning der fugens tykkelse kan endre seg. Den tar opp disse bevegelsene og komprimeres og ekspanderer i takt med bevegelsene. Butyl kun komprimeres og presses bort ved belastning.

Redigert av alfaalfa (see edit history)

:thumbsup:

Takk, det var informativt.

Jeg blir mer og mer overbevist om å legge butyl mellom plexi og glassfiber, for deretter å lime rammene på med tech7, sånn som atletico1 foreslår. (hvis jeg har skjønt det riktig)

Som jeg ser det, er det skruehullene som er den store utfordringen. bare en ørliten dråpe inn her, så råtner finerplatene på innsiden.. 

Butyl i skruehull kanskje? tenker at når man trekker jevnt og godt til, så vil det ikke bevege seg mye. dvs, holde tett?..

Nå skal det sies at butyl kan være ulike typer med ulike egenskaper - den kan lages med mer gummi-lignende egenskaper. Det finnes teningslister som har en butyl komponent i en gummiblanding der spensten beholdes!

Så helt sort/hvitt er det ikke, men det er "tverrbundet butyl" eller vulkanisert som har spensten - og jeg har ikke funnet det som en masse til påføring.

Redigert av alfaalfa (see edit history)

Hmm.....    "tverrbundet butyl" Da forstår jeg litt mere.

Jeg har en Skarpnes Weekender -89, som har hatt helt tette vinder og ikke sluppet inn en eneste dråpe vann . I fjor byttet jeg taktrekket og demonterte da vinduene. Vinduene har en ytre ramme som holder glasset /plexien og en indre ramme som skrus i denne som også klemmer fast innvendig trekk. Rammen består av flere deler av en aluminiumsprofil som er skrudd sammen til en hel vinduslist. Det er altså 4 deler utvendig fastskrudd som en hel ramme og 4 løse rammedeler på innsiden som monteres en etter en.

Den originale tetningsmassen er svart og ganske hård nå, men det ser ut for at dette har vært en type tetning som er laget som en pen skrå "vindus-kitt" tetningslist, så denne har vært lett formbar som f.eks silikon, og det ser ikke ut som butyl.  Da jeg monterte vinduene tilbake, brukte jeg butyl på patron fra Biltema.

Etter denne monteringen så har jeg noe lekkasje. Det kan være at jeg har vært uheldig / ikke nøye nok, men det får jeg sjekke i år. Når jeg leser at butylen er "død" og ikke gummiaktig, så er det lettere å forstå at det kan bli lekkasjer. F.eks ved at man får presset glasset helt inn på enden og at det så senere under festingen av innerramma vipper en kvart millimeter ut igjen. Er butylen død, så vil det da være en glippe der...

Jeg har tidligere benyttet butyl på papir-rull som tetting ved montering av takvindu på en van, og den holdt tett i 15 år til bilen var solgt, og sikkert enda lengre. Derfor valgte jeg butyl på Skarpnesen. Nå lærer jeg at det kan være et par typer butyl hvorav en er tverrbundet og det er altså den en skulle hatt.  Tec-7 vil ikke jeg bruke der.

Er det noen som kjenner til hva båtbyggerne brukte da denne Skarpnesen ble bygget? Får man kjøpt tilsvarende tetningsmasse nå?

:-) steinar

Har vinduer limt direkte til skrogside, men også skrudd med en del skruer for å holde de fast . Tenker at en lekkasje lettere finner veien via skruens gjenger, enn tetingen, som forøvrig virker grei. Tenker å bruke Captain Tolley på skruene for å forsegle disse, noen med erfaring?

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Jeg vil anbefale å tenke mer fleksibilitet enn liming. Etter 10 år i båtbransjen har jeg best erfaringer med lim/fugemasse-kombo slik som würth ms-60. Den er uv bestandig, har god fleksibilitet over lang tid og herder under vann. Du finner tilsvarende produkt fra andre produsenter som foreks. Relekta. Tec-7 og tilsvarende konstruksjonslim er lite egnet.

Redigert av Seglar1 (see edit history)
seilfred skrev On 26.3.2020 at 9.19:

:thumbsup:

Takk, det var informativt.

Jeg blir mer og mer overbevist om å legge butyl mellom plexi og glassfiber, for deretter å lime rammene på med tech7, sånn som atletico1 foreslår. (hvis jeg har skjønt det riktig)

Som jeg ser det, er det skruehullene som er den store utfordringen. bare en ørliten dråpe inn her, så råtner finerplatene på innsiden.. 

Butyl i skruehull kanskje? tenker at når man trekker jevnt og godt til, så vil det ikke bevege seg mye. dvs, holde tett?..

jeg kjøpte i sin tid butylremse på en byggvare , men ser at Clas Ohlson nå også har

link til butyltape

Jeg skal gjøre en tilsvarende jobb på båten.  Jeg har en Bavaria 33sport fra 2008. Denne har en targabøyle.

På denne targabøylen er det skrudd fast en aluminiumslist hvor det er spor til en kalesje del.

Jeg har da en liten lekkasje mellom Targabøylen og denne aluminiumslista.

Jeg har da blitt anbefalt å bruke noe som heter Terostat 2759 / Teroson 2759

Anbefalt av en del folk her på Baatplassen, og også av folk som driver med båter og campingvogner / biler.

Mye av anbefgaløingen tror jeg går på dette med at den ikke herder.

Er det noen her som har erfaringer med denne >Terostat tetningsmassa ???

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...