mthoms
Koblingen via en ladelampe til tændingen skal sikre at ladningen kommer i gang ved at sende en svag strøm igennem feltspolen. Når ladningen er i gang, vil dynamoen forsyne sig selv, spændingen på dynamosiden af pæren vil stige til det samme niveau som på tændingssiden ... og pæren vil slukke. Lang forklaring for at fortælle dig, at du ikke kan undvære forbindelsen, men skal forbinde WL til tændingen gennem enten en pære eller en "passende modstand".
Hvis jeg ikke husker helt galt, så er sådan en pære typisk på 1,2W hvilket svarer til en strømstyrke på 0,1A som igen kræver en modstand på 120 Ohm (her regner vi med 12V for, det er nemmere). Fordi du skal afsætte lidt over 1W i modstanden skal du være sikker på den modstand du vælger kan håndtere effekten. Hvis du ikke kan finde 1W modstande kan du parallelkoble f.eks 4 styk 470 ohms a 0,25W ... det en meget almindelig størrelse. Du rammer lidt ved siden af de 120 ohm, men det har ingen praktisk betydning.
Jeg havde selv valgt at montere en pære og ladet den sidde et sted i motorrummet, hvis jeg ikke havde lyst til at montere den i instrumentpanelet...